خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶

الأربعاء ٣ شوّال ١٤٣٨

Wednesday, June 28, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۰۹:۲۷ شناسه خبر : ۵۹۷۱۱۳
مدرس دانشگاه معارف در گفت وگو با شبستان(۲):
ارتباط با امام عصر(عج) به رفتار و ایمان است نه خواب و رویا!
خبرگزاری شبستان: ملاک قُرب و ارتباط با امام زمان(عج)، تسلیم امر ایشان بودن است، نمی‌توان ادعای ارتباط کرد مگر از طریق پیوند مکتبی و ایمانی؛ باید دنبال ایجاد سنخیت رفتاری و ایمانی با ایشان باشیم نه دنبال ذکر برای خواب دیدن و ملاقات حضرت(عج).

حجت الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان، مدرس دانشگاه معارف در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه زمانی که دیدار یا خواب دیدن با حضرت(عج) ملاک نیست و اولویت محسوب نمی شود، سوال این است که نحوه برقراری ارتباط با امام زمان(عج) که حی و حاضر اند، چگونه است، اظهار کرد: اگر بخواهیم آرمان، چشم انداز و رسالتی را برای شیعه منتظر ترسیم کنیم، باید گفت؛ مهمترین نحوه ارتباط با حضرت(عج)، کسب رضایت ایشان است و به عبارت دیگر علما معتقدند «سنخیت علت انضمام است»، یعنی دو شیء، تنها با این شرط می توانند با یکدیگر پیوستگی پیدا کنند و شبیه هم باشند که هم سنخ و مثل همدیگر باشند.

 

اگر می خواهید محبوب شوید، تقوا داشته باشید

وی با طرح این سوال که چرا سلمان فارسی با اینکه نژاد عربی نداشت یا اویس قرنی با صدها کیلومتر فاصله مکانی، جزء نزدیکان پیامبر(ص) بودند اما افرادی از خویشاوندان و نزدیکان حضرت(ص)، با مرام و مسلک ایشان سنخیتی نداشتند، افزود: انضمام و پیوند ما با حضرت(عج) با سنخیت رقم خواهد خورد و باید کاری کنیم که رفتار و کردار ما مورد رضایت حضرت(عج) باشد و امام صادق(ع) می فرمایند: «اگر می خواهید محبوب شوید، تقوا داشته باشید».

 

نماز اول وقت و رضایت پدر و مادر، شرط محبوب امام زمان(عج) شدن

عرفان با بیان اینکه محبوب امام زمان(عج) شدن، لازمه اش توجه به نماز اول وقت و کسب رضایت پدر و مادر است و این معیاری است که امام صادق(ع) به ما ارائه کرده اند، تصریح کرد: آیه 68 سوره مبارکه آل عمران بیانی است برای نحوه ارتباط منتَظِر با منتَظَر که خداوند می فرماید: «إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُواوَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ؛ در حقیقت نزدیک ترین مردم به ابراهیم(ع)، کسانی هستند که از ایشان پیروی کردند» یعنی براساس معیار قرآنی، نزدیکی به حضرت ابراهیم(ع) لازمه اش تبعیت از ایشان است، پس ما نیز زمانی به امام زمان(عج) نزدیک می شویم که از ایشان تبعیت داشته باشیم.

این پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه براساس این آیه اولویت ارتباط، قرب نسبی یا مکانی و یا حتی نزدیکی در همنشینی نیست بلکه تنها اولویت قرب مکتبی و عقدیتی اهمیت دارد، افزود: لذا ممکن است فردی با حضرت ابراهیم(ع) خویشاوند باشد اما به دلیل آنکه شبیه ایشان رفتار یا عمل نمی کند، از اهل ایشان نباشد.

وی ادامه داد: در آیه 46 سوره مبارکه هود آمده است: «قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ....؛ فرمود اى نوح او در حقيقت از كسان تو نيست، او [داراى] كردارى ناشايسته است» یعنی فرزند نوح به دلیل آنکه مانند پدر نمی اندیشید و رفتار نمی کرد و موحد نبود، علی رغم آنکه فرزند پیامبر الهی بود خداوند در قرآن می فرماید؛ « إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ؛ او از اهل تو نیست» پس نسبت ایمانی، فراتر و محکم تر از نسبت خویشاوندی، قومی و نژادی است و ما باید نسبت اعتقادی و ایمانی با امام زمان(عج) برقرار کنیم.

عرفان با بیان اینکه زمانی که ملاک سنخیت، ایمانی و اعتقادی است، نباید به دنبال ذکری برای دیدار با امام زمان(عج) باشیم، تصریح کرد: در این مسیر باید به دنبال آن باشیم که چگونه عمل کنیم تا مورد رضایت حضرت(عج) قرار بگیریم.

دکتری تاریخ و تمدن از دانشگاه معارف اسلامی ادامه داد: امام صادق(ع) خطاب به یاران خود می فرمایند: «به دلیل آنکه محب و تسلیم امر ما هستید، شما نیز از آل محمد(ص) هستید.» و بعد آیه 68 سوره مبارکه آل عمران را تلاوت کردند یا پیامبر(ص) نیز به سلمان فرمودند؛ «سَلْمانُ مِنّا أَهْلَ الْبَيْتِ».

 

نسبت ایمانی، محکم تر از نسبت خویشاوندی و نژادی است

وی گفت: در تفسیر مجمع البیان روایتی آمده است که امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَإِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ وَإِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ مَنْ عَصَى اللَّهَ وَإِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ؛ فردی دوست دار محمد(ص) است که از ایشان اطاعت کند، حتی اگر نژاد و قومش نیز از ایشان نباشد و دشمن پیامبر(ص) کسی است که خدا را معصیت کند، حتی اگر از قوم و خویشان ایشان باشد».

وی با بیان اینکه پیوند با امام زمان(عج)، باید پیوندی اعتقادی، مکتبی و ایمانی باشد نه پیوند زبانی، قبیله ای یا منطقه ای، تاکید کرد: ملاک قرب و ارتباط با امام زمان(عج)، تسلیم امر ایشان بودن است، نمی توان ادعای ارتباط کرد مگر از طریق پیوند مکتبی و ایمانی با امام زمان(عج).

عرفان در پاسخ به این سوال که برای کسب رضایت امام زمان(عج)، انجام واجبات و ترک محرمات کافی است، تصریح کرد: اگر بخواهیم رسالت در این زمینه داشته باشیم و روح حاکم بر ارزش ها و بینش های یک منتظر در جامعه را مشخص کنیم، باید گفت: در صورتی می توانیم وظایف خود را در قبال حضرت(عج) را به نحو احسنت انجام دهیم که به چهار ویژگی؛ عارف به حق امام، اطاعت، محبت و حمایت توجه کنیم.

 

اطاعت از امام زمان(عج) به معنای تسلیم امر ایشان بودن است

این مدرس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به اینکه اگر فردی معرفت، اطاعت، محبت و حمایت نسبت به امامش نداشته باشد، هیچ سنخیتی با ایشان ندارد، افزود: البته معرفت تنها به شناخت دنیایی و اسم و رسمی نیست بلکه شناختی مدنظر است که تمام رفتار انسان از سوی محبوب پذیرفته شود و در زمینه اطاعت نیز ظاهری مدنظر نیست بلکه باید تسلیم امر ولی عصر(عج) باشیم.

وی ادامه داد: ابان بن تغلب به امام صادق(ع) عرضه می دارد: «اگر میوه ای را نصف کنم و شما بفرمایید، نیمی از آن حلال است و نیمی از آن حرام است، با جان دل قبول می کنم» و این تسلیم امر امام بودن است و در طول تاریخ شیعی، آنچه اهل بیت(ع) را مظلوم قرار می دهد، این بود که بسیاری از افراد مدعی اطاعت از امامان(ع)، تسلیم امر آنان نبودند.

عرفان در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه محبت به امام عصر(عج) نیز محبت ذوقی و مبتنی بر دل مطرح نیست، لذا محبتی که در آن رفتار صحیح و مبتنی بر معرفت وجود داشته باشد، مدنظر است و در نهایت منتظر باید حامی امام عصر(عج) باشد و در مجموع اینها رسالت یک منتظر واقعی در جامعه است.

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

«عهد»؛ عمل به وظیفه منتظرانه در میدان دعا

خبرگزاری شبستان: دعا تنها دارایی حقیقی انسان است: «اِغْفِرْ لِمَنْ لا يَمْلِكُ إلاّ الدُّعاءَ»، چون جوهره دعا اقرار به فقر و عرض نیاز به پیشگاه بی نیاز مطلق است و جز خدا در برابر او چیزی جز فقر و نیاز نیست «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّه» است.

اخبار برگزیده شبستان