خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶

الاثنين ٢٨ جمادى الثانية ١٤٣٨

Monday, March 27, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت - آخر الزمان زمان :   ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۱۱:۵۷ شناسه خبر : ۵۹۶۹۷۸

تشیع در انتظار شمس مستور است و دیگران منتظر ستاره معدوم!
خبرگزاری شبستان: به اعتقاد راسخ ما، مهدی موعود (عج)، موجود است؛ اما در پندار دیگران فقط موعود است نه موجود. تفاوت معنی انتظار در دو طیف مزبور‌‌ همان فاصله عریق میان موجود معدوم است که نمی‌توان مرز آن را تحدید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان آیت الله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن در کتاب «امام مهدی(عج)، موجود موعود» می نویسد:

 

فرج وجود مبارک امام عصرعلیه السلام از بزرگ ترین آرزوهای پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام است که سبب امید به آینده و حرکت و پویایی در جامعه اسلامی است.

 

مهم، باور حتمی بودن ظهور و انتظار راستین برای تحقق آن است. رسول خدا صل الله علیه وآله بهترین عمل امت را انتظار فرج از جانب خدای سبحان می داند: «أفضل آعمال امتی انتظار فرج من الله (عّزوجلّ)» و اهل بیت علیهم السلام برجسته ترین مصداق این عنوان کلی را انتظار فرج وجود مبارک ولی عصر عجل الله تعالی فرجه دانسته اند، چرا که برای انسان های مومن ظهور آن حضرت(عج) گشایش حقیقی است.

 

حضرت عبدالعظیم حسنی(عج) فرمود: بر سرورم حضرت جواد الائمه علیه السلام وارد شدم؛ تصمیم داشتم از او بپرسم که آیا «قائم» شما همان مهدی است یا غیر او؛ پیش از آن که سخن بگویم فرمودند: «ای ابالقاسم! قائم ما همان مهدی است که باید در زمان غیبتش منتظر او بود و در زمان ظهورش وی را اطاعت کرد و او سومین فرزند من است. قسم به خدایی که محمد صل الله علیه وآله را به پیامبری برگزید و امامت را به ما اختصاص داد، اگر تنها از عمر دنیا یک روز باقی باشد خدای تعالی آن روز را به قدری طولانی می کند که قائم ما ظهور و خروج کند و آن گونه که زمین از ظلم و جور پر شده است آن را از عدل و قسط پر گرداند.

خدای سبحان کار او را در یک شب اصلاح می کند و اوضاع را به نفع او می گرداند، چنان که کار موسی علیه السلام را در یک شب اصلاح کرد: موسی برای گرفتن شعله ای از آتش برای استفاده خانواده اش رفت؛ اما هنگام بازگشت به شرافت رسالت و افتخار نبوت رسیده بود.»

 

سپس امام جواد علیه السلام فرمودند: «بهترین اعمال شیعیان ما انتظار گشایش امور به دست آن حضرت(عج) است.»

 

عبدالعظیم بن عبدالله بن علی الحسن بن زید بن الحسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام الحسنی قال: دخلت علی سیدی محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمدبن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام و أنا ارید أن اسئله عن القائم ما هو المهدی أو غیره؟ فابتدأنی فقال لی: یا اباالقاسم! ان القائم منا هوالمهدی الذی یجب أن ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره و هو الثالث من ولدی؛ و الذی بعث محمدا بالنبوة وخصنا بالامامة! انه لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتی یخرج فیه فیملا الارض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما و ان الله تبارک و تعالی لیصلح له امره فی لیلة کما اصلح امر کلیمه موسی اذ ذهب لیقتبس لأهله نارا فرجع و هو رسول نبی- ثم قال علیه السلام: أفضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج.     

 

ظهور منجی آخرالزمان اندیشه ای جهانی است که بشر را بر محور انتظار گرد می آورد. فارغ از آنچه دیگران به عنوان منجی بدان امید بسته اند امت اسلامی بر اساس آموزه های نبی مکرم اسلام صل الله علیه وآله مصداق منحصر آخرالزمان را وجود مبارک مهدی علیه السلام می دانند، اما در میان همین امت گروهی درس مهدویت را در مکتب نورانی عترت پیامبر بزرگ اسلام(ص) آموخته اند و دسته ای علم را از غیر اهلش گرفته و به باوری ابتر راه یافته اند.

 

انتظار پیروان اهل بیت عصمت و طهارت با انتظار دیگران تفاوتی عمیق دارد. چون فرقه ناجیه در انتظار طلوع شمس موجود مستور است و دیگران منتظر ستاره معدوم.

به اعتقاد راسخ ما، مهدی موعود(عج)، موجود است؛ اما در پندار دیگران فقط موعود است نه موجود. تفاوت معنی انتظار در دو طیف مزبور همان فاصله عریق میان موجود معدوم است که نمی توان مرز آن را تحدید کرد زیرا یکی دل به نقش ماه خوش داشته و دیگری به نظاره آن چشم از آسمان پر کرده است و ماه را در سپهر یافته و به انتظار اوج فرازمندانه عروج می کند.

 

دلا خود را در آیینه، تو کژ بینی هر آیینه                        تو کژ باشی نه آیینه، تو خود را راست کن اول

یکی می رفت در چاهی، چو در چه دید او ماهی          مه از گردون ندا کردش من این سویم، تو لا تعجل

مجو مه را درین پستی کخ نبود درعدم هستی            نروید نیشکر هرگز چو کارد آدمی حنظل     

پایان پیام/99

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

کارشناسان در گفت وگو با شبستان تاکید کردند:

برخوردها با مهدویت سلیقه ای است/مهدویت هنوز گفتمان رایج فرهنگی کشور نیست

خبرگزاری شبستان: مهدویت صرفا محدود در آینده نیست، مهدویت محصور و زندانی آینده و یک تاریخ گنگ و مبهم و نامعلوم نیست، بلکه برای همه تاریخ و جوابگوی بسیاری از سوالات و نیازهای ماست و دقیقا این بُعد مورد بی توجهی قرار گرفته است.

اخبار برگزیده شبستان