خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶

الخميس ٣ ذو القعدة ١٤٣٨

Thursday, July 27, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - دیگر موضوعات زمان :   ۱۳۹۵/۱۰/۴ - ۱۱:۲۴ شناسه خبر : ۵۹۶۲۳۳

کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود
خبرگزاری شبستان: گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، کارگاه ‌آموزشی تکمیلی تربیت مربی برگزار می کند.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:‌  گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،‌ کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره تکمیلی) با تدریس دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر روح‌الله کریمی، دکتر ملیحه راجی، دکتر سعید ناجی، دکتر حامد صفایی‌پور و دکتر حسین شیخ‌رضایی برگزار می کند.

 
این گزارش می افزاید: برخی به اشتباه گمان کرده‌اند که نقش مربی در برنامه فلسفه برای کودکان، مبصری کلاس است. اما این تصور نادرست و خام است. اینکه معلم در حلقهٔ کندوکاو فلسفی در کنار دانش‌آموزان می‌نشیند و قرار نیست از موضع همه‌چیز‌دان با دانش‌آموزانش سخن بگوید به معنای مساوی بودن نقش او و دانش‌آموزان کلاسش نیست.

 

معلمی برنامه فلسفه برای کودکان امری سهل و ممتنع است. در ابتدا ممکن است ساده به نظر برسد، اما معلم هر چه دقیق‌تر و مسوولانه‌تر بخواهد آن را انجام دهد، بیشتر به ظرایف و دشواری‌های آن اگاه می‌شود. در کلاس درس، این آموزگار است که با هدایت درست مباحث کلاسی، احتمال رشد آگاهی فلسفی کودکان را تضمین می‌کند. این آموزگار است که می‏ تواند مضامین هر ‌یک ‌از فصل‏ ها در داستان‏های فلسفی را استخراج کند.

 

اوست که می‏ تواند مضامینی را مطرح کند که دانش‏ آموزان در کلاس‏ درس از تشخیص آن عاجز هستند. اوست که می‏ تواند مضامین فلسفی را به تجارب روزمرهٔ کودکان مرتبط کند. اوست که می‏ تواند با رفتار روزانهٔ خود نشان دهد که فلسفه چگونه می‏ تواند در زندگی کنونی فرد تفاوت ایجاد کند و چگونه می‏ تواند افق‏هایی را بگشاید که هر روز ما را بامعناتر کند. این آموزگار است که می‏ تواند از طریق پرسش کردن، امکان نگرش‏هایی متفاوت با هدف بزرگتر‏ کردن افق‏ های دید دانش‏ آموزان را فراهم کند.

معلم است که باید به دانش‌آموزان کمک ‏کند دربارهٔ مفروضات زیربنایی نظرات خود، پیامدهای آنها و دلایل زیربنایی‌شان بیندیشند و پرسش کنند و شیوه‏ های رسیدن به پاسخ‏ های جامع‏ تر و منسجم‌تر را با آنها تمرین کند. معلمی می‌تواند مهارت‌های تفکر عمیق و دقیق را به دانش‌آموزان خود یاد دهد که خود بر این مهارت‌ها تسلط داشته باشد، همان‌گونه که فقط یک شناگر بلد می‌تواند به نابلد شنا یاد دهد.



گروه فبک طی سال‌های گذشته در راستای رسالت خود که ترویج علمی و عملی برنامه فلسفه برای کودکان در سطح کشور بر مبنای نظریه‌های بنیادین و به شیوهٔ بومی است، هر ساله کارگاه‌های تربیت مربی را در سه دورهٔ مقدماتی و پیشرفته و عملی برگزار می‌کند که با استقبال شایان توجه مخاطبین نیز روبرو شده است.

 

این کارگاه‌ها طی سال‌ها تجربه همواره از نظر کیفی مسیر ارتقا را طی نموده و خصوصا با تدوین درس‌نامه‌های ۱۲ گانه تربیت مربی که برای نخستین بار در ایران تدوین شد، بیش از پیش شکل منحصر به فرد و منسجم‌تری به خود گرفته است. در مرحلهٔ مقدماتی شش نفر از مؤلفین درسنامه‌ها، هر یک به مدت ۴ ساعت و در سه روز متوالی  و در مرحلهٔ پیشرفته نیز شش نفر دیگر از مؤلفین، کارگاه پیشرفته را در مدت مشابه اجرا خواهند کرد.

 

در مرحلهٔ عملی نیز که به مدت سه روز برگزار خواهد شد برخی از اساتیدی که در اجرای برنامهٔ فبک در کلاس درس تجربه و تبحر دارند به اجرای عملی کارگاه خواهند پرداخت، فیلم هایی از اجراهای مربیان فبک تحلیل و بررسی خواهد شد و شرکت‌کنندگان به طور زنده شاهد اجرای حلقهٔ کندوکاو فلسفی با کودکان در سنین مختلف خواهند بود.

 

همچنین برخی از شرکت‌کنندگان نیز در حلقه‌های کندوکاو فلسفی تسهیل گری خواهند کرد و اجرای آنها توسط اساتید و سایر مربیان تحلیل و بررسی خواهد شد. پس از آن هر یک از اساتید در راس گروه‌های ۶- ۷ نفره به نظارت فعالیت عملی مربیان خواهند پرداخت. شایان ذکر است که گواهی مربیگری گروه فبک تنها به شرکت‌کنندگانی اعطا خواهد شد که پس از حضور در سه دورهٔ مقدماتی، تکمیلی و عملی، بتوانند آزمون‌های نظری و عملی مربیگری فلسفه برای کودکان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

 
سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :



تفکر نقادانه (دکتر حامد صفایی‌پور )

بررسی انتقادات وارد شده بر فبک (دکتر ملیحه راجی)

ارزشیابی در فبک (دکتر ملیحه راجی)

حلقه کندوکاو مبانی و اجرا (دکتر مهرنوش هدایتی )

حلقه کندوکاو علمی (دکتر حسین شیخ رضایی )

حلقهٔ کندوکاو اخلاقی (دکتر روح‌الله کریمی )

 

این بخش با هدف کسب مهارتهای تسهیلگری(مربیگری) برنامه فلسفه برای کودکان و ویژه شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره مقدماتی) است.

دوره یاد شده در ۲۴ در قالب ۶ جلسه چهار ساعته در روزهای چهارشنبه،‌پنج شنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۱۸ برگزار می شود. این جلسات از تاریخ ۸ دی تا دهم دی ماه برگزار می شود و هزینه ثبت نام آن  ۳۰۰ هزار تومان است که برای اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان، همکاران و ثبت نام کنندگان گروهی : ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود.


بر پایه این گزارش به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. علاقه مندان به شرکت در این دوره می توانند جهت مشاوره با این شماره تماس بگیرند: ۸۸۶۲۴۴۸۵

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استاد حوزه در گفت وگو با شبستان:

سیره پیامبر(ص) در برخورد با فرزند دختر/الگوسازی مناسبی برای دختران نداشته ایم

خبرگزاری شبستان: هرگز نمی توان بر اساس جنسیت، افراد را قضاوت کرد. زن یا مرد بودن معیار نیست. امروز اگر تا این اندازه ناهنجاری های اجتماعی را به ویژه در مورد دختران شاهدیم باید علت را در عدم ارایه الگوی مناسب جست وجو کنیم.

اخبار برگزیده شبستان