خبرگزاری شبستان

جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵

الجمعة ٢١ ربيع الثاني ١٤٣٨

Friday, January 20, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت - پرسش های مهدوی زمان :   ۱۳۹۵/۱۰/۴ - ۱۰:۴۵ شناسه خبر : ۵۹۶۱۴۳

آیا انسان‌ها در عصر ظهور، واقعاً خوب و صالح می‌شوند؟
خبرگزاری شبستان: امام زمان (عج) پس از ظهور، با نفوذ در دل و جان و عقل مردم و هدایت‌های پیامبرگونه خود، آنان را هدایت و راهنمایی می‌کند.

به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، کارشناس مباحث مهدوی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کانال تلگرامی آینده نگاری ایران می نویسد:

عصر ظهور، دوران حیات طیّبه و حیات معقول انسانی است؛ عصر حاکمیت عقلانیت و معنویت بر افراد و جوامع. دوره به زیستی و کمال گرایی است که کمتر نظیری می‌توان برای آن تصور کرد. در این عصر، تمامی ظرفیت‌ها و استعدادهای فطری و عقلی انسان، شکوفا می‌شود و با تربیت اخلاقی و عقلانی او (تزکیه و تعلیم)، حیات نوینی فراروی او گشوده می‌شود.

 

به نوشته یکی از حکما: «زمان ظهور دولت آن جناب ـ که زمان ظاهر شدن دولت ثانیه حق است ـ زمان ظهور و غلبه عقل است، از روی باطنی آن که مقام ولایت است و به منزله روح است از برای روح ظاهری که آن مقام نبوت است».( سیدجعفر کشفی، تحفه الملوک، ج۱، ص۷۸٫)

 

در روایات مهدوی، اشاره‌ای صریح به همنوایی و هم پوشانی دو بعد فکری و اخلاقی انسان شده و رشد و بالندگی توأم آن دو، به دست مهدی موعود (عج) مورد تأکید قرار گرفته است.

 

امام باقر (ع) می‌فرمایند: «اذا ‌‌‌قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم؛ چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و عقول آنها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را به کمال می‌رساند»( قطب الدین راوندی، الخرائج و الجرائح، ج۲، ص ۸۴۱ ) و نیز آمده که:‌ «یفتح حصون الضلاله و قلوباً غفلاً؛  قلعه‌های گمراهی و نادانی و دل‌های بسته را می‌گشاید».( قندوزی حنفی، ینابیع الموده، ج۲، ص ۵۸۸٫ )

 

بر اساس روایت امام باقر علیه السلام، عقول و افکار مردم در عصر ظهور، شکوفا و متمرکز و اخلاق آنان کامل می‌شود؛ این یعنی، پیوند عقلانیت و معنویت انسان و رسیدن به بصیرت اخلاقی. او در سایه بینش عمیق و دانایی پارسا‌یانه و ایمانی، ریشه‌های مفاسد و معایب را از درون خود می‌زداید و بر معرفت و معنویت خود می‌افزاید.

 

در واقع دو بعد اثرگذار در انسان تقویت و رشد می‌یابد:

بعد اخلاقی؛ یعنی: تربیت و تزکیه انسان، رشد فضایل اخلاقی و انسانی، شکوفایی فطرت الهی، عبودیت و عبادت گری و معنویت گرایی انسان.

بعد فکری؛ یعنی: تعلیم و حکمت آموزی انسان، دانایی و روشن بینی او، اندیشه ورزی در مبدأ و معاد و … تقویت خرد ورزی و فهم عمیق و واقعی محاسن اخلاقی.

 

بر این اساس امام زمان (عج) پس از ظهور، با نفوذ در دل و جان و عقل مردم و هدایت‌های پیامبرگونه خود، آنان را هدایت و راهنمایی می‌کند. مقصود از دست (وضع یده) در این روایت، دست رحمت، هدایت و شفقت الهی بر بندگان است. کلمه «ید» به معنای دست در زبان عربی، مفاهیم و مصداق‌های گوناگونی دارد. یکی از معانی ید، نعمت و رحمت است.( مفردات راغب، ص ۸۸۹٫)

در این صورت معنا چنین می‌شود: در زمان ظهور حضرت مهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف، با آفت‌زدایی از درخت عقل و خرد و ایجاد بستر و زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی عقول مردم، رحمت و نعمت خداوند بر مردم نازل می‌شود و همه آنان هدایت می‌یابند و به سر منزل مقصود (کمال) می‌رسند.

گفتنی است، کانال تلگرامی «آینده نگاری ایران» به نشانی IranianForesight@ در دسترس کاربران است.

 

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

کارشناس مهدویت در گفت وگو با شبستان:

شهادت طلبی، ویژگی منتظران واقعی است

خبرگزاری شبستان: یک کارشناس مهدویت با بیان اینکه شهادت به معنای تسلیم در برابر ولی امر بودن، با اجازه ایشان در جهاد شرکت کردن و در نهایت دستیابی به مقام احدی الحسنین است، گفت: علائم منتظر واقعی امام زمان(عج)، تابع محض ولی امر بودن و شهادت طلبی است.

اخبار برگزیده شبستان