خبرگزاری شبستان

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶

السبت ٢٨ صفر ١٤٣٩

Saturday, November 18, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۵/۹/۲۸ - ۰۹:۰۳ شناسه خبر : ۵۹۴۲۶۹
پژوهشگر و محقق مهدوی در گفت وگو با شبستان تشریح کرد:
وعده های آخرالزمانی رسول خدا(ص)/پاداش یاران مهدوی در کلام نبوی!
خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام آیتی با اشاره به وعده های آخرالزمانی رسول خدا(ص) گفت: پیامبر(ص) مکررا تاکید کرده اند که «مهدی(عج) از خاندان و همنام من است»؛ این تعابیر نشان از نقش ویژه خاندان رسالت در ‌آینده جهان و بشریت دارد.

حجت الاسلام نصرت الله آیتی، پژوهشگر و محقق مباحث مهدوی در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان درباره بررسی آموزه های مهدوی در کلام رسول خدا صل الله علیه وآله تصریح کرد: اقداماتی که پیامبر(ص) برای معرفی حضرت حجت علیه السلام انجام دادند و تلاش‌هایی که در این مسیر داشتند را می‌توان در محورهای متعددی بیان کرد. آنچه که از آموزه مهدویت در کلام رسول الله صل الله علیه وآله  آمده است بسیار متنوع است.

 

وی افزود: نخستین محور این است که در روایات متعددی پیامبر اسلام صل الله علیه وآله تاکید داشتند که «مهدی از اهل بیت پیامبر و خاندان حضرت رسول الله صل الله علیه وآله است.» در این خصوص به صورت متعدد هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت احادیثی داریم. به عنوان نمونه حضرت(ص) فرمودند: «المهدی من عترتی» یا فرمودند:«آن بنده ای که عیسی بن مریم علیه السلام پشت سرش نماز می خواند از خاندان من است.»

 

خاندان نبوت در آینده بشریت نقش ویژه ای دارند

کارشناس مهدوی گفت: این تعابیر می تواند توجه دهنده به این معنا باشد که خاندان رسول الله صل الله علیه وآله جایگاه و نقش ویژه ای در آینده تاریخ بشر دارند و اگر قرار است تاریکی های تاریخ از میان برود و امید است که روزی پرشکوه و نورانی فرا برسد آن خاندانی که رهبری این جریان را بر عهده دارد خاندان رسول الله صل الله علیه وآله است. بنابراین مسلمین باید به این معنا ملتزم باشند و نجات را از غیر خاندان پیامبر(ص) طلب نکنند.

 

این پژوهشگر مهدوی در ادامه اظهار کرد: پیامبر اسلام صل الله علیه وآله مکررا تاکید کرده اند که «مهدی علیه السلام» از خاندان من و همنام من است» و همچنین فرموده اند: «سیرت و رفتار ایشان شبیه رسول خدا صل الله علی و آله است» به گونه ای که می توان نتیجه گرفت امام مهدی علیه السلام ادامه دهنده راه پیامبر(ص) و گویی مهدی ایشان است که تازه متولد شده است.

 

حجت الاسلام آیتی سومین نکته در این رابطه را اشاره به غیبت های حضرت حجت(عج) از لسان پیامبر اعظم صل الله علیه وآله برشمرد و گفت: حضرت رسول(ص) می فرمایند: «مهدی موعود(عج) بخشی از عمرش را در پس پرده غیبت ها بسر می برد.» در این باره نیز روایات زیادی داریم که بیان این مطالب می تواند برای آماده سازی شیعیان بوده و هشداری باشد که بدانیم انحرافات و تغییر مسیرهایی در امت اسلام رخ می دهد که منجر به کناره گیری امام مهدی علیه السلام  از جامعه شیعی و غیبت ایشان می شود.

 

وی ادامه داد: این اشارات همچنین می تواند هشداری باشد برای اینکه ما در این مسیر گام برنداریم و با مسببان انحراف در امت پیامبر(ص) همراه نشویم. محور دیگری که در کلام حضرت رسول صل الله علیه وآله  درباره مباحث مهدوی وجود دارد بحث تعظیم و تکریم مومنانی است که در دوران غیبت حضرت(عج) صبوری می کنند و در مسیر ولایت محکم و مستحکم می ایستند.

 

پاداش یاران مهدوی در کلام نبوی

حجت الاسلام آیتی تاکید کرد: روایات متعددی در این رابطه وجود دارد از جمله در کتاب «الغیبة» شیخ طوسی آمده است که حضرت خطاب به اصحاب خود فرمودند: «در آخرالزمان دورانی خواهد آمد که یک مومن از آنها ثواب 50 نفر از شما را خواهد داشت.» اصحاب رسول الله(ص) با شنیدن این موضوع متعجب شده و عرض کردند که یا رسول الله ما در کنار شما و در جنگ احد و احزاب بودیم، چگونه ممکن است افرادی پس از ما بیایند که یک نفر از آنها به اندازه 50 نفر از ما ثواب برد؟ رسول خدا(ص) فرمودند: «صبر و استقامتی که آنها دارند باعث این آثار می شود.»

 

وی در ادامه به آموزه ها و درس های این روایت اشاره کرد و گفت: از این روایت می توان نتیجه گرفت که نباید تصور کرد که دیدن و یا هم عصر بودن با رسول خدا صل الله علیه وآله به خودی خود مایه نجات است، این گونه نیست؛ ممکن است در دوره ای حجت خدا آشکار نباشد اما مومنانی که در آن دوره زندگی می کنند درجه ایمان و خلوص شان بیشتر از کسانی باشد که در زمان پیامبر(ص) زندگی می کردند.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نکته دیگری که در فرمایشات نبی مکرم اسلام(ص) به آن اشاره شده این است که ظهور پس از دوره یأس، غلبه تباهی، ناامیدی و فساد می رسد. یعنی دوره ای می رسد که ظلم، تاریکی، فساد و تباهی همه جا را فرا می گیرد سپس ظهور رخ می دهد. بیان این نکته حامل این پیام است که ما را در این روزگار  سرشار از امید کند. برای اینکه تصور نکنیم ظلم و ستم فراگیر شده و امیدی نیست بلکه بدانیم که ظلم و تباهی همیشه در طول تاریخ وجود داشته اما دوره ای دارد که می گذرد و به پایان می رسد، پس باید منتظر ظهور بود.

 

وی گفت: رسول خدا صلوات الله علیه وآله در جای دیگری فرموده اند: «در آخرالزمان شرایطی خشن و پراضطراب پدید می آید. شرایطی از ابتلائات،‌ گرفتاری ها، جنگ ها و درگیری ها و...» از این دست روایات نیز فراوان نقل شده است و می توان آن را نوعی ایجاد آمادگی برای شیعیان آخرالزمان دانست تا خود را برای ورود به یک دوره سخت مهیا و مجهز کرده و بتوانند به سلامت از این دوره عبور کنند.

 

مهدی موعود علیه السلام؛ تکمیل کننده آرمان های بعثت

این پژوهشگر مهدوی به دسته دیگری از احادیث نبوی در رابطه با امام مهدی علیه اسلام اشاره کرد و گفت: تشریح شمایل حضرت(عج)، خلق و خوی امام مهدی(عج) و رفتار حضرت(عج) توسط رسول گرامی اسلام(ص) نیز در روایات متعددی بیان شده است. نزول حضرت عیسی(ع) و اقتدای ایشان به نماز امام مهدی علیه السلام نیز هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت آمده است.

 

وی در توضیح بخشی از این روایات افزود: احادیثی که به نزول حضرت عیسی علی نبینا وآله و علیه السلام به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه اشاره می کند، بیانگر آن است که اعتقاداتی که منجی آخرالزمان را حضرت عیسی می دانند، صحیح نیستند. بلکه منجی از نسل پیامبر اسلام(ص) است. ثانیا نماز خواندن حضرت عیسی علیه السلام پشت سر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه نشان می دهد که مقام ایشان فرای مقام حضرت عیسی علیه السلام است.

 

حجت الاسلام آیتی یادآور شد: رسول خدا صل الله علیه وآله  به صورت مکرر بر این موضوع تاکید داشته اند که امام مهدی علیه السلام  دنیا را پس از آنکه از ظلم و ستم پر شد سرشار از عدل و قسط می کنند. با توجه به این نوع اقدامات رسول گرامی اسلام(ص) می توان گفت ایشان تلاش کردند تا در محورهای مختلف و به اشکال گوناگون آخرین حجت الهی را معرفی کنند.

 

وی ابراز کرد: مثال رسول خدا صلوات الله علیه و امام زمان علیه السلام  مثال درخت و میوه است. اگر فرض کنیم تمام فعالیت های حضرت رسول صل الله علیه وآله در طول عمر مبارک شان و همچنین تمام فعالیت های ائمه اطهار علیهم السلام بخش های مختلف یک پازل را تشکیل داده است، کسی که این پازل را تکمیل می کند و ثمره تمام تلاش ها را می چیند، امام مهدی علیه السلام است.

 

کارشناس مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: در قرآن کریم آیه ای است که در بیان هدف بعثت می فرماید: «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَوْكَرِهَ الْمُشْرِكونَ» اگر هدف بعثت این بوده است که دین اسلام و توحید حقیقی، بر همه ادیان و همه دنیا غلبه پیدا کند و همه مردمان خالصانه خداوند را پرستش کنند کسی که این آرمان را به سرانجام می رساند، حضرت مهدی علیه السلام است.

 

 

پایان پیام/99

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مدرس دانشگاه معارف اسلامی در گفت وگو با شبستان:

جای کتب میان رشته ای مهدوی در بازار نشر خالی است/بدون اولویت سنجی به جایی نمی رسیم

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام عرفان تاکید کرد: در زمینه مهندسی فرهنگ مطالعه در عرصه معارف مهدوی، نیازمند کتاب­شناسی هستیم و تا میراث مکتوب ما در این عرصه بازنمایی نشود، نمی­ توان به سیر مطالعاتی دقیقی در حوزه مهدویت دست پیدا کرد.

اخبار برگزیده شبستان