خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

الأحد ١٥ شعبان ١٤٤٠

Sunday, April 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۵/۹/۳ - ۰۹:۲۶ شناسه خبر : ۵۸۹۴۷۰
یک منتقد در نشست نقد و بررسی کتاب «خانه پدری»:
قرآن واقعیتی با ساختار داستان است
خبرگزاری شبستان: جعفری با بیان اینکه کتاب خانه پدری مستند داستانی است، گفت: نوشتن از یک شخصیت واقعی در قالب داستان کار سختی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حسینعلی جعفری، نویسنده و استاد دانشگاه عصر دیروز در نشست نقد و بررسی کتاب خانه پدری که در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: این کتاب شامل یک سند، یادداشت و گزارش است و من به نویسنده آن تبریک می گویم. " خانه پدری " نخستین رمان در مورد جلال است و نوشتن چنین کتابی شجاعت می خواهد. یکی از نکات مثبت کتاب، انتخاب هوشمندانه شخصیت داستان است که ضد شخصیت جلال است. راوی داستان یک ساواکی است که دارد گزارش تهیه می کند.

 

جعفری با بیان اینکه جستجوگری جلال آل احمد به خوبی در" خانه پدری " تصویر و ترسیم شده است، عنوان کرد: جلال شخصیت برجسته، خاص و جریان ساز در تاریخ، سیاست و ادبیات ما بود. برخی از نگاه هایی که جلال داشته است هنوز به روز و یا بحث روز است. " خسی در میقات " به نوعی توبه نامه جلال است. شاید آقای شهریار زمانی به عنوان نویسنده " خانه پدری " یک همسویی و همفکری با جلال داشته است که رمانی در مورد او نوشته است.

 

این منتقد ادبی " خانه پدری " را مستند داستانی دانست و افزود: نوشتن از یک شخصیت واقعی در قالب داستان سخت است. نویسنده می خواهد ایجاد جاذبه کند اما از طرفی باید حفظ امانت کند. نویسنده می خواهد شخصیت پردازی کند اما شاید شخصیت واقعی این کار را نکرده باشد. نویسنده می خواهد تخیل را وارد کند اما تکلیف مستندات چه می شود."  خانه پدری " رمانی است استنادی و هم تخیلی. ما در این زمینه یک الگو داریم و آن قرآن کریم است، قرآن از همه کسانی که گفته است، واقعی بوده اند. در قصه های قرآن یک گزینش از واقعیت است و سپس چینش واقعیت بر اساس یک ساختار داستانی صورت گرفته است.

 

وی با طرح این سوال که چرا تاریخ را داستانی کنیم، اظهار داشت: دلیلش جاذبه و تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب است. تاریخ را داستانی می کنیم تا به زبان حال بیاییم. قاب بندی داستان " خانه پدری " بر اساس تخیل است و همین کتاب را زیبا کرده است. نویسنده " خانه پدری " چون وحشت داشته که به زندگی جلال وارد شود ،قالبی انتخاب کرده است که جای فرار داشته باشد برای همین گزارش را انتخاب کرده است. خواننده " خانه پدری  "نمی تواند به زندگی جلال نزدیک شود و با زوایای زندگی او آشنا شود. راوی، یک ساواکی معمولی نیست بلکه با سواد است. راوی هیچ سندی ارایه نمی کند فقط گزارش می دهد. راوی می ترسد به جلال نزدیک شود چون نویسنده از نزدیک شدن به جلال وحشت دارد. " خانه پدری  "شباهت چندانی به داستان ندارد و برخی جاها شبیه مقاله می شود. در وقع نویسنده یک متن داستان مقاله در مورد جلال آل احمد ارایه کرده است. ناهماهنگی افعال در یک جمله را به طور اندک در " خانه پدری" شاهد هستیم و در برخی صفحات هم اشتباهات تایپی وجود دارد.

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نگاهی به زندگی مرتضی آوینی(۲)

زنده‌ترین روزهای زندگی یک مرد

مرتضی آوینی با مستند «روایت فتح»، مجموعه مقالات «توسعه و مبانی تمدن غرب» و «آینه جادو۱» مجموعه ای از مهمترین گنجینه های تصویری و تئوری هنر انقلاب را از خود به جای گذاشت.

اخبار برگزیده شبستان