خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۸

الاثنين ١٨ رجب ١٤٤٠

Monday, March 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۵/۶/۲۷ - ۱۱:۱۸ شناسه خبر : ۵۷۳۸۵۸

علوم انسانی اسلامی، واقع بینی و آزاداندیشی علمی
خبرگزاری شبستان: در علوم انسانی اسلامی ضمن تاکید بر خالص سازی نیت برای خدا و در راستای ارزش های الهی، بر کسب فضایل اخلاقی همچون حقیقت جویی، پژوهش گروهی، جامع نگری، در انجام تحقیق تاکید و از طرفی از روش های متعدد عقلی، نقلی، شهودی استفاده می شود.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: یک پژوهشگر منصف کسی است که اصل واقع بینی و بی طرفی را در تحقیق مورد توجه قرار دهد. او هرگز نباید به خود اجازه دهد دیدگاه ها، خواسته ها و اغراض شخصی یا صنفی خود را بر موضوع تحقیق تتحمیل کند. یک تحقیق معتبر تحقیقی است که بی طرفانه و بدون حب و بغض های پیشین صورت گیرد.

 

یک محقق راستین کسی است که خود را تابع حاصل تحقیق بداند و نه حاصل تحقیق را تابع خودش. نهی از تفسیر به رای در قرآن، از همین جا ناشی شده است. کسی که با باورها و پیش فرض های از پیش طراحی شده به سراغ قرآن می رود در حقیقت نمی خواهد مراد خداوند ومنظور واقعی قرآن را دریابد. بلکه می خواهد قرآن را در خدمت اهداف و آرای خود در آورد.

 

به همین ترتیب کسی که با باورها و پیش فرض های از پیش طراحی شده و یا سفارش شده و یا بر اساس شهوات و امیال خود به سراغ فهم یک کنش انسانی و اجتماعی یا هر چیز دیگری مثل یک پدیده یا متن می رود، معلوم است که می خواهد آن کنش یا پدیده یا متن را در خدمت پیش فرض ها و امیال خودش قرار دهد و نه آنکه امیال و شهواتش را بر اساس حقایق کشف شده سامان دهد و جهت دهی نماید.

 

یکی از مهمترین موضوعات و دغدغه های پژوهشگران مختلف به ویژه در تحقیقات علوم انسانی پاسخ به این پرسش ها بوده است که «چه باید کرد تا از بند امیال و اغراض شخصی و صنفی و امثال آن رهایی یافت؟» این پرسش ها ده ها سال است که اندیشمندان فراوانی از مغرب زمین را به خود مشغول کرده است.

 

عده ای از ابتدا خیال خود را راحت کرده و مدعی شده اند که تامین واقع بینی و عینیت گرایی و بی طرفی و آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه، در تحقیقات علوم انسانی غیر ممکن است. در میان منکران تامین بی طرفی، برخی مثل (کارل پوپر)گفته اند نهایت کاری که ما می توانیم بکنیم (تقرب به حقیقت) است و نه دستیابی به آن؛ حتی در صورت دستیابی به حقیقت، اساسا نمی توانیم بفهمیم که کی و کجا به حقیقت رسیده ایم! عده ای نیز از اساس منکر وجود واقعیت و حقیقت شده اند.

 

اینان قوانین و قواعد کشف شده را قواعدی نسبی می دانند که در طول زمان نادرستی آنها مشخص می شود. حتی عده ای دیگر پا را فراتر گذاشته و مدعی شده اند تنها چیزی که وجود دارد تجربه های ذهنی و روایت های محققان از جهان است و این روایت ها و تجربه های ذهنی نیز تکرار ناپذیرند به همین دلیل، اساسا مفاهیم و ایده هایی چون «واقع بینی»، «عینیت گرایی»، «بی طرفی» و «اعتبار» ایده هایی بی ربط اند، اما بر اساس رویکرد اسلامی به متدولوژی علوم انسانی شیوه های مختلفی برای تامین نگاه واقع بینانه و بی طرفانه ارائه شده است.

 

از طرفی ضمن تاکید بر خالص سازی نیت برای خدا و در راستای ارزش های الهی، بر کسب فضایل اخلاقی همچون حقیقت جویی، پژوهش گروهی، جامع نگری، مجاهدت و بردباری در انجام تحقیق تاکید شده است و از طرفی با تاکید بر استفاده از روش های متعدد عقلی، نقلی، شهودی و تجربی در موارد ممکن، سعی شده است حتی الامکان واقع بینی و بی طرفی علمی تامین شود.

 

برگرفته از کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی نوشته احمدحسین شریفی

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

ابراهیمی دینانی تاکید کرد:

همیشه بهار است وقتی عالم و زمان و زندگی تکرار نیست

چهره ماندگار فلسفه با اشاره به تغییر و دگرگونی طبیعت در فصل بهار، گفت: زمان هرگز تکرار نمی شود، لحظه عید و هر لحظه از زندگی انسان تکرار لحظه های گذشته نیست بلکه یک دستاورد است. اگر عالم تکرار نیست همیشه بهار است.

اخبار برگزیده شبستان