خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶

الأحد ٢ رمضان ١٤٣٨

Sunday, May 28, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۴/۱۱/۲۹ - ۰۸:۳۹ شناسه خبر : ۵۲۳۸۸۵
«سیمرغ فجر» در گفت‌وگو با تینا پاکروان:
کسب «سیمرغ» لذتبخش است/ ما در ایران منتقد به دنیا می‌آییم
خبرگزاری شبستان: پاکروان گفت: امیدوارم آثار خارجی باعث ایجاد حس رقابت بین هنرمندان ما شود و فکر می‌کنم بیشتر از هنرپیشه ها، فیلمسازان خوبی داریم که می توانند با این آثار رقابت کنند.

«تینا پاکروان» کارگردان سینمای ایران که امسال با فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، درباره تاثیر و ایجاد انگیزه جایزه سیمرغ بر هنرمندان به خبرنگار سینمایی شبستان گفت: به نظر من به هر حال در هر رقابتی، برنده شدن لذتبخش است که انسان در سنین مختلف این لذت را تجربه می‌کند. فکر می کنم یک جشنواره سامان یافته بعد از گذشت 33 سال، نتیجه‌اش سیمرغ شده است و گرفتن این سیمرغ به این معناست که هنرمندان در یک رقابت که دوستانه در این جشن حاضر هستند به عنوان برتر انتخاب می شوند.

 

وی درباره برخی انتقادها که همیشه در جشنواره فیلم فجر وجود دارد و اینکه آیا این انتقادها اعتبار سیمرغ را خدشه دار نمی‌کند؟ بیان کرد: من فکر می کنم که ما در ایران منتقد به دنیا می‌آییم و به جای اینکه خالق یک اثر باشیم منتقد می شویم! خودم به شخصه از نقد فیلم شروع کردم و به خودم اجازه نقد آثار را می دادم، اما در جایی به خودم گفتم و تصمیم گرفتم به جای اینکه بقیه را زیر سوال ببرم، کاری را درست انجام بدهم و تا به امروز هم در حال فعالیت هستم.

 

پاکروان ادامه داد: در حال حاضر هم یکی از افرادی هستم که هر فیلمی را در جشنواره دیدم که از نظر من خوب هستند، به عوامل و کارگردان آن تبریک گفتم.

 

وی خاطرنشان کرد: از یک رسانه با من تماس گرفتند و گفتند که در اکثر فیلم ها، جوانان یا قاتلند یا شیشه‌ای یا ... اما جوانان فیلم شما مثبت هستند. واقعیت این است که در نهایت اثری که در تشویق است در تنبیه نیست و اثری که در صحبت است در نقد نیست.

 

کارگردان فیلم سینمایی «خانوم» به نقد فیلم در دوره های گذشته جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: در جایی باید به این نتیجه برسیم که باید با هم صحبت کنیم و تعامل مثبت داشته باشیم. قبلاً بحث نقد فیلم اصولی‌تر بود، اما دوره های گذشته و امسال کمتر در سالن سینما سوت و کف می زنند! به نظر من نقد، تنها گفتن اینکه «این فیلم خوب است یا بد است» نیست بلکه باید به صورت تحلیلی روی تمام جزئیات یک اثر صحبت کرد.

 

وی تاکید کرد: بنابراین سطحی صحبت کردن در مورد یک فیلم و گفتن خوب یا بد بودن یا اینکه جشنواره در مسیر غلطی است یا اینکه چرا سیمرغ به اشتباه به کسی داده شد، از نظر من بحث اصولی نیست.

 

پاکروان در پاسخ به سوال شبستان درباره اینکه دسترسی آسان مردم به شبکه های ماهواره ای چقدر بر حس رقابت بین هنرمندان تاثیر دارد، توضیح داد: امیدوارم آثار خارجی باعث ایجاد حس رقابت بین هنرمندان ما شود و فکر می‌کنم بیشتر از هنرپیشه ها، فیلمسازان خوبی داریم که می توانند با این آثار رقابت کنند. البته در این میان ما چارچوب ها و حصارهایی داریم که به راحتی نمی توانیم از آنها بگذریم. به نظر من اگر رهاتر و بازتر به هنر نگاه کنیم حتما موفق تر خواهیم بود، این رهاتر نگاه کردن حتما به معنای نشان دادن برخی چارچوب‌های اجتماع، نیست بلکه مواردی- مثل نشان دادن ساز موسیقی- است که مدیران می توانند با تدبیر خود شفاف سازی کنند تا هنرمندان هم برای انجام کارشان آرامش خاطر داشته باشند.

 

پایان پیام/294

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مصطفی محدثی خراسانی در گفت و گو با شبستان:

«رمضان» چشمگیرترین سوژه شعر و ادب فارسی/ رمضانیات مولانا می تواند اثری مستقل باشد

خبرگزاری شبستان: این شاعر معاصر و منتقد ادبی گفت: رمضان یکی از سوژه های چشمگیر در طول تاریخ شعر فارسی بوده است.کمتر شاعری را سراغ داریم که به رمضان نپرداخته باشد،اگر غزل های مربوط به رمضان مولانا را جدا کنند خود می تواند اثری مستقل باشد.

اخبار برگزیده شبستان