خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

الاثنين ٤ شعبان ١٤٣٨

Monday, May 01, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت - مدعیان دروغین زمان :   ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۱۶:۰۲ شناسه خبر : ۵۲۳۱۵۷
تا جمعه ظهور. . .
بهره گیری مدعیان دروغین مهدویت از تخیل و خواب سازی
خبرگزاری شبستان: توهمات و تخیلات شیاطین نیز می تواند ایجاد تخیل و خواب سازی کند. در حالی که خواب هیچ حجت و اعتباری ندارد، اما متاسفانه مدعیان دروغین مهدویت از همین حربه در انحراف مردم استفاده می کنند.

خبرگزاری شبستان: "تا جمعه ظهور" یکی از قدیمی‌ترین برنامه های رادیو معارف است که در طول دوره‌های مختلف همواره مورد اقبال شنوندگان رادیو و منتظران حضرت حجت‌بن‌الحسن(عج) قرار گرفته است. این برنامه با هدف گسترش، تعمیق و ترویج فرهنگ مهدوی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان رادیو در حوزه معارف مهدوی و ارتقاء بینش عمومی نسبت به اساسی‌ترین وظایف منتظران (قواعد ظهور) و مقابله با باورهای سست، خرافی و برداشت‌های غلط از نشانه‌های ظهور یا معارف مهدوی طراحی شده است.

حجت الاسلام محمد شهبازیان، پژوهشگر مهدویت در این برنامه به بررسی جریان های انحرافی و مدعیان منحرف مهدویت می پردازد؛

 

ما موظف هستیم با شناسایی برخی جریان های انحرافی در گذشته و حال این کلید را در اختیار مردم قرار دهیم و این آموزش را بدهیم که با چه معیارهایی مصادیق حقیقی از غیرحقیقی را تشخیص دهند.

در تمام ادیان و فرق نیز این مشکل انحرافات وجود داشته و اختصاص به شیعه دوازده امامی ندارد. در معارف کلی دین هم این انحرافات وجود دارد. ادعای خدایی و امامت نیز در این گروه جای می گیرد.

در مهدویت هم مدعیان دروغین را به چهار دسته تقسیم کردیم، یک دسته کسانی که ادعا می کنند خود حضرت هستند و همان نجات بخش پایانی هستند. دسته دوم افراد ادعا می کردند که نایب خاص امام زمان هستیم، یعنی می دانیم امام کجاست و هر وقت بخواهیم خدمت حضرت می رسیم و ادعای ارتباط تنگاتنگ با امام دارند. برخی دیگر می گویند ما مورد عنایت خاص حضرت هستیم و زمینه ساز ظهور هستیم. یعنی خراسانی، یمانی یا به عنوان شعیب. مورد چهارم ادعای ارتباط خاص با حضرت دارند یا در قالب همسر و یا فرزندی امام.

ازجمله ادله مشترک که بین مدعیان برای اثبات ادعای خود استفاده می شود. اول بهره گرفتن از قرآن است. این افراد از برخی آیات برای اثبات ادعای خود استفاده می کنند. همچنین از روایات نیز در ادعای خود استفاده می کنند. سومین دلیل بحث خواب است، این افراد القا می کنند، خواب حجت است. اعتبار دارد و می توانید از طریق خواب امامت ما را بفهمید.

ادله چهارم استفاده از استخاره است که از طریق استخاره از قرآن می توان فهمید که راه حق کدام است. دلیل بعدی استفاده از اعمال خارق العاده، شعبده ها، چشم بندی ها و یا یک سری اعمال معجزه گونه است که مردم ندارند و نامش را به دروغ کرامت می گذارند.

برخی مدعیان دروغین آیات قرآن را به صورت خاص به خود متصل می کنند. به عنوان مثال غلام احمد قادیانی خود را مهدی و عیسی زمان معرفی می کند و اشاره به این آیه می کند که حضرت عیسی(ع) بشارت داده که بعد از من رسولی می آید به نام احمد. در حالی که همه مفسران فرموده اند که مراد از احمد پیامبر اسلام(ص) است اما قادیانی می گوید مراد از احمد در این آیه من هستم.

برخی دیگر که عموم جامعه مدعیان هستند از آیات قرآن به صورت عمومی استفاده می کنند، به طور مثال آیه ای از قرآن می فرماید ما مردم را عذاب نخواهیم کرد. مگر اینکه فرستنده ای برایشان می فرستیم، این آیه در مورد اصل اثبات نبوت است و نسبت به دیگران مصداق عملی پیدا نمی کند اما جامعه مدعیان نسبت این آیه را به خود می دهند. مبنی بر اینکه این آیه نشان می دهد که در هر سده یک انذار دهنده می آید و من همان رسول پیام رسان هستم.

در آیات قرآن تعبیری به نام "دابه الارض" وجود دارد که در روایات مراد امام علی(ع) است ولی برخی مدعیان ادعا می کنند که دابه من و فلانی هستیم. برخی از ادله اثبات مدعیان استفاده از روایات به صورت جامع و کامل است. برخی افراد به صورت کلی روایات را تقطیع و تحریف کرده و به نام خود مصادره می کنند.

به طور مثال روایتی داریم که حضرت مهدی(ع) با سیف می آید یا مهدی(ع) قرار است دنیا را نجات دهد. علی محمد شیرازی می گفت این آیه را دخل و تصرف می کرد و می گفت سیف همان کتاب است.

آیه 78 سوره بقره در مورد علمای یهود است. خداوند آنها را مذمت می کند و می فرماید: اینها و تابعان اینها از توهمات و خیالات باطل خود تبعیت می کنند و نه تنها حقیقت الهی را نفهمیدند بلکه هر چه خود دوست دارند به آن عمل می کنند. این در حالی است که برخی مدعیان اولین ها را رعایت نمی کنند ولی مریدان چون با توهمات خود این ها را قبول کردند، نسبت به آنها تعصبات باطلی دارند.

در مورد ادله خواب در میان مدعیان باید بگوییم متاسفانه در میان مردم و حتی خواص، خواب جایگاه معتبری دارد که بعضی وقت ها آیات قرآن ندارد. آیت الله جوادی آملی توصیه می کردند؛ برای مردم خواب تعریف نکنید، چون آن خواب مردم را به خواب خواهد برد. عقل مردم را ذایل می کند.

توهمات و تخیلات شیاطین نیز می تواند ایجاد تخیل و خواب سازی کند. برخی مردم در القای مفاهیم روزانه هستند و همان را در خواب شبانه می بینند. بزرگان گذشته بیان کردند که گاهی طبع انسان، خوراک انسان و برخورد روزانه در خواب شب موثر است. ممکن است فرد در انگیزه اثبات آقایی باشد و شب خواب اثبات آن را ببیند. در حالی که خواب هیچ حجت و اعتباری ندارد. اما متاسفانه مدعیان دروغین مهدویت از همین حربه در انحراف مردم استفاده می کنند.

وقتی مدعیان استخاره را مطرح می کنند، مرادشان همان فهم عمومی مردم است. یعنی قرآن را برداریم و استخاره کنیم که مثلا از این فرد که مدعی است باید تبعیت کنیم یا نه، این مرسوم بین مدعیان است که می گویند مگر نه استخاره طلب مشاوره است. پس ببینید خدا در مورد من چه می گوید. در حالی که تا به امروز هیچ فردی در بین علما نبوده و در هیچ روایتی نداریم که از استخاره می توان به امامت امامی پی برد.

عموما این مدعیان با استخاره دنبال حق نیستند و آنها را به نفع خود تعبیر می کنند و چه آیه بهشت بیاید چه آیات جهنم. آن را تفسیر به رای می کنند و از استخاره بهره می گیرند. استفاده از برخی کرامت ها نیز حربه دیگر مدعیان است. به طور مثال می روند نسبت به فردی تحقیقات گسترده انجام می دهند و در مقابل آن از اخبار آینده زندگی اش خبر می دهند که باعث تبعیت کورکورانه می شود.

پایان پیام/345

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با شبستان:

انتظار بدون روح پاسداری زمینه ساز ظهور نمی شود

خبرگزاری شبستان: اگر ما پاسدار خوبی در زمینه آرمان ها و شاخص های لازم برای زمینه سازی ظهور نباشیم اصولا جامعه به سوی روحیه اطاعت پذیری حرت نمی کند؛ یعنی اطاعت از نایب امام(عج) را درک نمی کند و اطاعت از امام نیز مسلما محقق نمی شود.

اخبار برگزیده شبستان