خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷

الخميس ٤ ربيع الثاني ١٤٤٠

Thursday, December 13, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - حوزه های علمیه زمان :   ۱۳۹۴/۹/۱۴ - ۱۰:۵۴ شناسه خبر : ۵۰۵۳۲۲
آیت الله جوادی آملی:
 ریشه مشکلات جامعه بی توجهی به اخلاق است
خبرگزاری شبستان:آیت الله جوادی آملی با تاکید بر توجه به فقه الاخلاق در حوزه های علمیه خواستار گنجانده شدن علم اخلاق در سرفصلهای درسی حوزه های علمیه و دانشگاهها شد و گفت: متاسفانه شاهد خروجی مناسبی در جامعه نیستیم که سرّش همان فقدان اخلاق است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه، آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در دیدار اعضای انجمن اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم در سخنانی فقدان اخلاق را ریشه مشکلات جامعه دانست و بیان کرد: ما وظیفه انتقال معارف اهل بیت علیهم السلام را به جامعه بر عهده داریم اما متاسفانه شاهد خروجی مناسبی در جامعه نیستیم که سرّش همان فقدان اخلاق است.

وی ادامه داد: خداوند در وجود هیچ موجودی حتی فرشتگان به اندازه انسان سرمایه گذاری نکرده است؛ اینکه خداوند متعال می فرماید « و نفخته فیه من روحی» ، این «ی» متصل به روح نشان می دهد که بین خداوند و انسان یک رشته و حبل متین وجود دارد و فن شریف اخلاق برای شناخت همین نکته نهفته در این «ی» است که انسان متوجه باشد به کجا و چه کسی متصل است.

 

آیت الله جوادی آملی اخلاق را یک رشته عمیق علمی دانست و اذعان کرد: اخلاق غیر از موعظه است، اخلاق یک رشته عمیق علمی است که موضوع آن شناخت نفس انسان است تا از این طریق انسان بتواند روح خود را درمان کند و طهارت ببخشد و خود را از شر گناهان آبرو بر نجات دهد.

 

وی در ادامه خواستار تالیف کتب درسی عمیق و کارشناسی شده با موضوع علم اخلاق به منظور استفاده در سرفصل های آموزشی حوزه های علمیه و دانشگاه ها و همچنین توجه به «فقه الاخلاق» شد و افزود: لازم است هدف اخلاق که همان تقویت عقل عملی و قوه انگیزه است در کنار توجه به عقل نظری و قوه اندیشه مورد توجه جدی قرار بگیرد چرا که رشد یکی از این دو بعد بدون دیگری اثری نخواهد داشت.

 

 

 

پایان پیام/99

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آیت الله سید هاشم بطحایی:

این حوزوی ها بودند که دانشگاه تهران را پایگاه انقلاب کردند

شهید بهشتی و مطهری و سایر آقایان بودند که مسجد دانشگاه تهران را به عنوان پایگاه انقلاب قرار دادند. مرحوم طالقانی بودند که در دانشگاه تهران متحصن شدند و دانشجویان را در جهت انقلاب دور خود جمع کردند.

اخبار برگزیده شبستان