خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷

الثلاثاء ٢ ربيع الثاني ١٤٤٠

Tuesday, December 11, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۴/۶/۳ - ۱۲:۴۱ شناسه خبر : ۴۸۱۶۴۴
حجت الاسلام سلیمیان در گفتگو با شبستان(۳):
آمادگی برای قیام جهانی امام مهدی(ع) در نگاه امام رضا(ع)
خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی گفت: يكي از ابعاد قيام امام مهدي(ع) افزون بر جنبه‌هاي اصلاح‌گري، انسان‌سازي، عدالت گستري، كمال بخشي و احياگري دين خداوند، خون‌خواهي از دشمنان خداوند، پيامبر اعظم(ص) و اهل بيت(ع) است.

حجت الاسلام خدامراد سلیمیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به روایات نقل شده از امام رضا(ع) در مورد قیام حضرت مهدی(عج) گفت: بر خلاف تصور برخي انسان‌ها همواره پيشوايان معصوم(ع) از سختي‌هاي قيام جهاني حضرت مهدي(عج) سخن به ميان مي‌آوردند. به طوری که معمّر بن خلّاد گويد: نزد امام ابي الحسن الرّضا(ع) از قائم(ع)  ياد شد، پس فرمود: ‏شما امروز آسوده ‏تر از آن روز هستيد، عرض كردند: چگونه؟ فرمود: اگر قائم ما عليه السّلام خروج كند جز خون بسته شده و عرق و بر روي زين‏هاي اسبان خفتن چيزي در كار نخواهد بود و لباس قائم(ع) جز جامه خشن و خوراك او جز غذاي ناگوار و نامطبوع نخواهد بود.

 وی با بیان اینکه در اين روايت آن حضرت ذهنيت نادرست برخي را در اين زمينه اصلاح كرده آنها را به آمادگي براي آن حركت بزرگ جهاني توصيه كرده است، خاطرنشان کرد: اين روايت را فقط نعماني در دو جا از كتاب خود با اندك تفاوتي نقل كرده است و مرحوم مجلسي نقل مفصل‌تر را انتخاب و آن را نقل كرده است.

حجت الاسلام سلیمیان با اشاره به انتقام حضرت مهدي از قاتلان امام حسين(ع) در نگاه امامرضا (ع) اظهارداشت: يكي از ابعاد قيام حضرت مهدي(ع)  ـ افزون بر جنبه‌هاي اصلاح‌گري، انسان‌سازي، عدالت گستري، كمال بخشي و احياگري دين خداوند ـ خون‌خواهي از دشمنان خداوند، پيامبر اعظم(ص)، اهل بيت(ع)  و همة ستمديدگان تاريخ است كه البته در اين ميان خونخواهي از سيدالشهدا(ع)  از ويژگي خاصي برخوردار است.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: شيخ صدوق در دو كتاب از آثار خود نقل كرده كه عبد السلام ابن صالح هروي مي‏گويد: محضر مبارك حضرت ابي الحسن علي بن موسي الرضا(ع) عرض كردم: اي فرزند رسول خدا در باره روايتي كه از امام صادق(ع)  نقل شده و آن حضرت فرمودند: هر گاه حضرت قائم عجّل اللَّه تعالي فرجه الشريف خروج كنند فرزندان قاتلين امام حسين(ع) را به خاطر كردار پدرانشان مي‏كشد چه مي‏فرماييد؟ حضرت فرمودند: واقع همين است. عرض كردم: پس فرموده حقّ تعالي در قرآن:وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْري؛ ‏«فاطر/18» (هيچ كس بار گناه ديگري را به دوش نگيرد) معنايش چيست؟

وی ادامه داد: حضرت امام رضا(ع) در ادامه فرمودند:  خداوند در تمام اقوالش صادق است ولي در عين حال بايد توجّه داشته باشي كه فرزندان قاتلين امام حسين عليه السّلام به افعال و كردار پدرانشان راضي بوده و به آنها افتخار مي‏كردند و به مقتضاي «كسي كه به چيزي راضي باشد همچون شخصي است كه آن چيز را انجام داده» فرزندان قاتلين همچون قاتلين سيّد الشهداء مي‏باشند و اگر شخص در مشرق كشته شود و ديگري در مغرب راضي و خشنود باشد شخص راضي نزد خدا، با قاتل شريك در قتل مي‏باشد و چون اين فرزندان به كردار پدرانشان راضي مي‏باشند لا جرم حضرت قائم عليه السّلام وقتي خروج نمودند ايشان را مي‏كشد.

حجت الاسلام سلیمیان با اشاره به مفهوم رجعت در روایات رضویه افزود: رجعت در کتاب‏هاي لغت، به معناي بازگشت است؛ يعني برگشتن به جايي که پيش‏تر در آن‌جا بوده است.  اما در اصطلاح مهدويّـت، رجعت عبارت است از: بازگشت دو گروه از مردگان ـ مؤمنان محض و کافران محض ـ به صورت‏هاي پيشين خود،  پس از ظهور حضرت مهدي(ع) ،  تا مؤمنان از برپايي حکومت جهاني عدل، دلشاد و کافران، از فرومايگي و پستي ستمگران، دلگير شوند.

این پژوهشگر مهدوی تاکید کرد: تميم قرشيّ به سند متن از حسن بن جهم روايت كرده كه گفت:

روزي به مجلس مأمون وارد شدم و حضرت رضا(ع) در آنجا بود، و علماي علم كلام و فقهاء از هر فرقه و طائفه‏اي در آن مجلس بودند، يكي از آنان از حضرت سؤال كرده گفت: يا ابن رسول اللَّه! به چه دليل امامت براي مدّعي آن ثابت مي‏شود؟ امام فرمود: به نصّ و دليل، سائل پرسيد دلالت امام در چيست؟ ... پس مأمون پرسيد كه شما در باره رجعت چه مي فرماييد؟ امام(ع)  فرمود: آن بجا و حقّ است، و در امتهاي پيشين هم بوده است، و قرآن مجيد هم بدان ناطق است، و رسول خدا(ص) هم فرموده: هر چه در امّتهاي سابق اتّفاق افتاده در اين امّت نيز اتّفاق خواهد افتاد بي‏كم و كاست طابق النّعل بالنّعل و بدون تفاوت (مانند پرهای تیر.)

وی نزول حضرت عيسی(ع) را از دیگر موارد اشاره شده در روایات امام رضا(ع)  دانست و بیان داشت: فرود آمدن پيامبر بزرگ خدا، عيسي بن مريم هنگام قيام امام مهدي(ع) ، از ديدگاه همة مسلمانان، يك واقعيت ثابت و از اموري است كه ترديد در آن راه ندارد. اين حادثة بزرگ از شگفت‏انگيزترين حوادث تاريخ، مهم‏ترين رخدادها، بزرگ‏ترين نشانه‏ها و پرشكوه‏ترين دليل‌ها بر حقانيت امام مهدي(ع)  است.

حجت الاسلام سلیمیان گفت: امام رضا (ع) در ادامه روایتی که ذکر شد فرمود: هر گاه مهديّ امّت از اولاد من خروج كند عيسي بن مريم نازل شود، و پشت سر او با او نماز گزارد و فرمود:  اسلام با غريبي شروع شد و به زودي كه به غربت باز گردد، پس خوشا به حال غربا. پرسيدند: يا رسول اللَّه سپس چه خواهد شد؟ فرمود:  سپس حقّ به صاحبش باز خواهد گشت.

پایان پیام/345

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک کارشناس مهدوی بیان کرد

بی اعتنایی نهادهای آموزشی نسبت به آشنایی نسل آینده با امام زمان(عج)

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه نهادهای آموزشی کشور، نسبت به آنچه که باید دانش آموزان درباره امام زمان (عج) بدانند، بی توجه هستند، گفت: این در حالی است که در سند بالادستی آموزش و پرورش و چشم انداز آموزشی کشور، چندین مرتبه روی مهدویت تاکید شده است.

اخبار برگزیده شبستان