خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٥ صفر ١٤٤١

Tuesday, October 15, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مسجد و کانون ها - مسجد طراز اسلامی زمان :   ۱۳۹۴/۴/۳۱ - ۱۰:۰۸ شناسه خبر : ۴۷۴۰۲۴

چرا برخی دانش ‌آموزان به نمازخانه مدارس رغبتی ندارند؟
خبرگزاری شبستان: مدارس نمازخانه دارند اما مسئله آن است که چرا برخی از دانش ‌آموزان برای اقامه نماز در نمازخانه ها حضور پیدا نمی کنند، چه مانعی برای حضور آنها وجود دارد؟

خبرگزاری شبستان: یکی از مشکلات جدی در مدارس که نقش به سزایی درعدم رویکرد مناسب دانش آموزان نسبت به مسایل دینی دارد، فقدان برنامه ریزی درست در ارایه مطالب تاثیرگذار و قابل بهره برداری، کم دقتی در تهیه متون و محتوای امور آموزشی و پرورشی در خصوص نماز و نبود نشریات مناسب کمک آموزشی، همراه با بهره گیری از قالب های مختلف هنری با موضوع نماز است.

 

-بعضی مدیران، معلمان و کادر آموزشی مدارس در اقامه نماز جماعت شرکت نمی کنند. با توجه به نقش الگودهی این افراد به دانش آموزان، عدم شرکت آنها در مناسک عبادی، زمینه نوعی بی انگیزگی و کم توجهی را نسبت به انجام فرائض دینی در دانش آموزان به وجود می آورد.

 

-برگزاری امتحانات دانش آموزان در نمازخانه های مدارس، چون دانش آموزان معمولا دل خوشی از امتحان ندارد، برگزاری امتحانات در نمازخانه، نه تنها زمینه انس با آن را ایجاد نمی کند، بلکه نوعی گریز ناخواسته را نیز به وجود می آورد.

 

-نبودن امکانات لازم و مناسب مانند: کتاب، نمازخانه مناسب، عدم برگزاری نماز جماعت و جلسات دینی پرسش و پاسخ، فقدان فوق برنامه های جذاب و مفید و اقناع کننده، خلا حضور مبلغان لایق و آگاه و ...

 

-یکی از موانع حضور دانش آموزان در نمازخانه های مدارس کشور، نامناسب بودن سرویس دستشویی و وضوخانه های آن است. همین معضل سبب شده است تا دانش آموزان کمتر تمایل و رغبت به تهیا برای نماز داشته باشند.

 

-بعضی از مربیان، دبیران و معلمان که واجد شخصیت کاریزماتیک نزد دانش آموزان هستند، متاسفانه خود آن چنان که باید و شاید اطلاع کافی و جامعی از آموزه ها و مفاهیم دینی و فرهنگ نماز و مسجد ندارند.

 

-عدم توجه مسئولین آموزش و پرورش، به ویژه مدیران مدارس به برگزاری مراسم جشن تکلیف و عبادت در مساجد ( در برگزاری این مراسم در مسجد، زمینه آشنایی و پیوند بیشتر آنان فراهم خواهد شد.)

 

-استفاده از روش های کهنه و منسوخ و سنتی و عدم بهره گیری از روش های نو و بدیع در دعوت به مسجد و نماز جماعت.

 

-عدم هماهنگی در متن برنامه ها و ناهماهنگی در نظام آموزشی و محتویات کتب درسی و دینی و آنچه در کلاس ها مطرح می شود.

 

-منحصر بودن فعالیت ها و آموزش های دینی به معلمان و مربیان دینی.

 

-هماهنگ نبودن برنامه های تربیتی بین خانه و مدرسه.

 

ادامه دارد...

برگرفته از کتاب «روش های جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و نماز جماعت» نوشته محمدعلی موظف رستمی

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

به بهانه روز جهانی نابینایان

مناسب‌سازی فضای مساجد برای نابینایان؛ از وعده‌ها تا عمل

درحالی که مسئولان از برنامه‌ریزی خود برای مناسب‌سازی مساجد برای معلولان سخن می‌گویند، ائمه جماعات مساجد اعتقاد دارند، فضای این خانه‌های خدا برای نابینایان و سایر معلولان و کم‌توانان مناسب‌سازی نشده است.

اخبار برگزیده شبستان