خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶

الأربعاء ٠ جمادى الأولى ١٤٣٩

Wednesday, January 17, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - دیگر موضوعات زمان :   ۱۳۹۴/۴/۱۵ - ۱۵:۵۸ شناسه خبر : ۴۷۰۷۵۰

چرا امیرمومنان (ع) را ابوتراب می گویند؟
خبرگزاری شبستان: از رسول خدا شنيدم: "وقتي روز قيامت به پا مي شود، آن قدر ثواب و كرامت نصيب شيعيان علي(ع) مي شود كه كفار با ديدن اين صحنه مي گويند: اي كاش ما از خاك، يعني از شيعيان علي بن ابي طالب بوديم".

به گزارش خبرگزاری شبستان، متن ذیل پاسخ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی است که در جواب پرسش شبستان «چرا به حضرت علي(ع) لقب ابوتراب داده‏اند؟ اين لقب از كجا و توسط چه كسي به ايشان داده شد؟» بیان شده و مرور می شود:

 

«از مجموع روايات استفاده مي شود در مكان‏ها و زمان‏هاي مختلف پيامبر(ص) به طور مكرّر علي(ع) را با كنيه "ابوتراب" خطاب كرده و اين كنيه را پيامبر(ص) به علي(ع) داده است.

در اين جا به دو مورد اشاره مي شود:

1- پيامبر اكرم(ص) با گروهي از يارانش در نيمه جمادي الاولي سال دوم هجري به تعقيب كاروان قريش كه به سرپرستي ابوسفيان عازم شام بود، تا نقطه‏اي به نام "عشيره" پيش رفتند، اما اثري از كاروان قريش نيافتند. در يكي از روزها كه در عشيره بودند، پيامبر (ص) بر بالين علي(ع) و عمار آمد، ديد خوابيده‏اند و بر سر و صورت علي(ع) خاك نشسته است.

حضرت (ص) آن دو را با مهرباني و ملاطفت بيدار كرد و خطاب به علي(ع) فرمود: "اي ابوتراب (آغشته به خاك) برخيز! آيا نمي‏خواهي شقي‏ترين مردمان روي زمين را به تو خبر دهم! يكي به نام احمير (لقب قدار بن سالف) است كه ناقه صالح پيامبر را پي كرد. ديگري كسي است كه شمشير بر فرق تو مي زند و محاسن تو را به خون سرت رنگين مي كند".(1)

 علامه امینی بعد از ذکر این وجه تسمیه، منابع این حدیث را اینگونه ذکر کرده اند:

و اين حديث صحيح السنه از اخباري است كه حاكم ابو عبد الله نيشابورى استدراك نموده آنرا در كتابش و هيثمى صحيح دانسته آنرا، امام حنبلى‏ها در مسند، ج 4، ص 263- 264 نقل كرده و حاكم در مستدرك،ج 3، ص 140 و طبرى در تاريخش، ج 2، ص 261 و ابن هشام در سيره نبويّه، ج 2، ص 236، و ابن كثير در تاريخش،‏ ج ،3 ص 247 و هيثمى در مجمع، ج 9، ص 136،...

 از آن پس علي(ع) ميان مسلمانان به ابوتراب معروف گرديد. اين كنيه را حضرت علي(ع) بسيار دوست مي داشت، زيرا پيامبر (ص) او را به چنين كنيه‏اي خطاب كرده بود. (2)

2- عباية بن ربعي در وجه ديگر اين نامگذاري مي گويد: به ابن عباس گفتم: چرا رسول خدا علي(ع) را "ابوتراب" ناميد؟ گفت: چون علي صاحب زمين است و پس از پيامبر(ص) حجت خدا بر اهل زمين بوده و به وسيله او زمين و آرامش آن باقي است، از اين رو او را "ابوتراب" ناميد.

از رسول خدا شنيدم: "وقتي روز قيامت به پا مي شود، آن قدر ثواب و كرامت نصيب شيعيان علي(ع) مي شود كه كفار با ديدن اين صحنه مي گويند: اي كاش ما از خاك، يعني از شيعيان علي بن ابي طالب بوديم".

علامه مجلسي در توضيح اين وجه نامگذاري مي گويد: از آن جهت كه شيعيان علي(ع) در برابر اوامر خدا فرمانبرداري دارند، به خاك ناميده شده‏اند. آيه مي فرمايد: "يا ليتني كنت تراباً؛ اي كاش خاك بودم"؛ يعني از شيعيان بودم، چون علي(ع) پيشوايان شيعيان است، ابوتراب ناميده مي شود.(3)

3- روزي پيامبر آن حضرت را ديدند كه بر روي خاك خوابيده است. پيامبر (ص) نشستند و گرد و غبار از پشت آن حضرت پاك نموده و فرمودند: برخيز، پدر و مادرم فداي تو باد اي ابا تراب ! ..(4)»

پي نوشت‏ ها:

1. ابن سعد، طبقات الکبری، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، انتشارات فرهنگ و اندیشه، تهران، ج2، ص6؛ كامل ابن اثير، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش. ج‏7،ص 126؛ علامه امینی، الغدیر، ترجمه جمعی از نویسندگان، انتشارات بنياد بعثت‏، تهران‏  ،ج‏12، ص 269.                          

2. البلاذرى، انساب الاشراف، تحقيق محمد باقر المحمودي، بيروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، ط الأولى،  1974/1394، ج‏2، ص89.

3. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت، 1404 ه.ق، ج 35، ص 51.

4. قاضی نورالله شوشتری، إحقاق الحق، مكتبة آية الله المرعشى النجفى‏، قم‏، 1409 ق‏ ، ج‏32، ص 32.

پایان پیام/

 

 

پایان پیام/309

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) در گفت وگو با شبستان:

راهکارهای فلسفه برای تربیت کودک/کاهش کارآمدی فلسفه در سایه شتاب زدگی ها در قضاوت!

خبرگزاری شبستان: دکتر لکزایی گفت: امام خمینی(ره) بحثی در مورد تربیت کودک دارند و در کتاب «شرح جنود عقل و جهل» می‏ نویسند: اولین مدرسه کودک، خانه است و اولین معلمان او، پدر و مادر. بعد ادامه می‏ دهند که پدر و مادر باید به صورت عملی کودک را تربیت کنند.

اخبار برگزیده شبستان