خبرگزاری شبستان

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷

الجمعة ١٠ رمضان ١٤٣٩

Friday, May 25, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - حوزه های علمیه زمان :   ۱۳۹۴/۲/۲۹ - ۰۹:۵۷ شناسه خبر : ۴۵۸۹۶۵
پای سخنِ چند طلبه؛
شهریه، کفافِ خرج نیمی از ماه را نمی کند/ فضای معنوی حوزه جاذبه ای کم نظیری دارد
خبرگزاری شبستان: عموم طلاب از حضور در حوزه بسیار خرسند هستند و برخی از آنها گفتند: ضعف امکانات رفاهی و خدماتی، ضعف علمی اساتید، وجود تبعیض و .... عوامل کاهنده انگیزش طلاب هستند؛ با این وجود تلاش بسیاری برای انجام وظایف و رسالت دینی خویش انجام می دهیم.

 

خبرگزاری شبستان: برای بررسی وضعیت، مشکلات و سبک زندگی طلاب، به یکی از مدارس تهران رفته و گفتگوهایی با تعدادی از طلاب داشتم که مشروح آن تقدیم می شود. در این گفتگو احمد، طلبه پایه سوم، حسین، پایه چهارم، علی، پایه ششم و رسول، پایه هفتم با من هم کلام شدند.

 

ترویج دین، انگیزه طلبگی

احمد طلبه پایه سوم، طلبگی را سربازی و شاگردی اهل بیت علیهم السلام نامید و گفت: من پس از آشنایی با سبک زندگی ائمه اطهار و بزرگان، تصمیم گرفتم طلبه شوم.

حسین، طلبه پایه چهارم، طلبه را سرباز امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف دانست و خاطرنشان کرد: اگر کسی نیتی غیر از این داشته باشد بی شک دچار شکست می شود و سعادتمند نمی شود؛ مگر می شود فردی جیره خوار سفره امام زمان عج باشد اما خود را سرباز ایشان نداند؟!

 

اساتید! الگوهای علمی و علمی طلاب

در ادامه این چهار طلبه از اساتیدشان گفتند و گفتند طلبه باید با استاد بزرگ شود و استاد باید حواسش به ظاهر، لباس، رفتار و گفتارش باشد که اگر نباشد در برابر هرگونه سوءبرداشت و کژروی شاگردان مسئول است.

علی طلبه پایه ششم در همین ارتباط گفت: در مجموع اساتیدی متقی و پارسا داریم که تمام تلاش خود را برای موفقیت طلاب به کار می گیرند و از بیان هیچ نکته ای دریغ نمی وزرند.

 

برخی از اساتید، سالها مطالعه و پژوهشی نداشته اند

احمد با اشاره به ضعف علمی و دوربودن برخی از اساتید از فضای واقعی و روزِ جامعه گفت: متأسفانه برخی از آنها مشخصا سالها مطالعه و پژوهش نکرده اند! چگونه استادی که سالها مطالعه و پژوهشی نداشته می تواند با توجه به شبهات و سوالاتی که هرروز در جامعه رواج می یابد به ترتیب طلاب بپردازد.

 

کمبود فضای رفاهی و ورزشی؛ وجه مشترک بیشتر مدارس

در ادامه این گفتگوی زیبا و صمیمی طلاب از وضعیت فیزیکی، رفاهی و مالی مدارس و طلاب گلایه کردند و اظهار داشتند: به مدارس یک صدم دانشگاه ها و سایر مراکز علمی توجه نمی شود. به تعبیر حجت الاسلام علی اکبر رشاد تمام مدارس تهران به اندازه یک دانشگاه نیستند و همین مدارس نیز بدون هیچ هزینه برای دولت اداره می شوند.

 

برخی مدارس سوگلی بعضی نهادها و سازمان ها هستند

رسول طلبه پایه هفتم در ادامه کمبود فضاهای ورزشی و رفاهی و مطالعاتی مانند زمین ورزش، کتابخانه، سایت و ... را وجه مشترک بیشتر مدارس نامید و نکته ای جالب توجه گفت: البته برخی از مدارس به دلیل ارتباط با بعضی از نهادها و سازمان ها دارای امکانات بسیاری هستند؛ امکاناتی که به ذهن ما خطور نیز نمی کند.

احمد گفت: مدرسه ای را می شناسم که حیاط آن، چند کاره است: نمازخانه، غذاخوری، سالن همایش، استراحتگاه و ... .

 

میزانِ فعلی شهریه، کفاف نیمی از ماه را نیز نمی کند

در میانه این گپ و گفت دوستانه بحثی داغ درباره شهریه شروع شد و سخن مشترک اینکه: شهریه کفاف نیمی از ماه را نیز نمی کند! احمد عنوان کرد: هرسال تورم افزایش می یابد اما شهریه چنین نیست. چگونه یک طلبه متأهل می تواند با مبلغی 400-500 هزار تومان گذران عمر کند؟! باور کنید خیلی سخت است؛ سختی که متأسفانه رسانه ها در بیان آن کوتاهی کرده اند.

رسول تأکید کرد: مراجع و علما تلاش بسیاری برای بهبود وضعیت زندگی طلاب انجام می دهند و ما قدردان آنها هستیم اما برخی از طلاب به ویژه متأهلین زندگی سختی دارند؛ اگر نماز و استیجاری نباشد زندگی هرروز سخت تر نیز می شود!

 

فضای معنوی حوزه جاذبه ای عجیب دارد

حسین تأکید کرد: با تمام مشکلاتی که گفتیم فضای معنوی و این حس که شاگرد امام صادق (ع) و سرباز امام زمان (عج) هستی، کلی انرژی در تو ایجاد می کند و چه چیزی بالاتر و بهتر از این. وی با اشاره به کثرت طلابی که در میانه شب برای تهجد، درودل و رازونیاز بیدار می شوند، خاطرنشان کرد: وقتی می بینی نوجوانی و یا جوانی، غرق در عبودیت است و مانند ابر بهاری، گریه می کند، به خود می گویی: کجای جهان می شود پیدا کرد چنین فضایی، آنهم در دنیای مادی زده امروزی.

 

سخنی با مسئولان و مدیران مدارس

مسئولان و مدیران مدارس در زمره پرتلاش ترین و شاید مظلوم ترین اساتید حوزه هستند؛ زیرا اولا تلاشی و مسئولیتی مضاعف دارند و از بسیاری از امور علمی و تحقیقی بازمی مانند؛ و این ایثار، ایمانی عمیق می خواهد. ثانیا گاهی برخی از آنها با گذشتِ سالها به راحتی کنار گذاشته می شوند بی آنکه جایگزینی به آنها داده شود.

 سخن آخر

احمد، حسین، علی و رسول در پایان این سخن، با ابراز خوشحالی بسیار از تحصیل علوم دینی و اینکه مردم آنها را با عناوین "شاگرد امام صادق" و "سرباز امام زمان" می خوانند، گفتند: از مسولان ارشد حوزه تقضا داریم با حضور بیشتر در مدارس، از نزدیک دردودل های طلاب، اساتید و مدیران مدارس را بشوند.

 

پایان پیام/

 

 

 

پایان پیام/397

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

واعظی در گفتگو با شبستان:

ارایه نسخه الکترونیکی چهار نشریه معتبر دینی و قرآنی جهان در نمایشگاه قرآن کریم

خبرگزاری شبستان: مدیر کمیته بین الملل نمایشگاه قرآن گفت: بخش بین المللی این دوره از نمایشگاه قرآن کریم می خواهد نسخه الکترونیکی چهارنشریه معتبر دینی و قرآنی جهان را به چهار زبان عربی، انگلیسی، اردو و ترکی منتشر و سپس به سراسر جهان ارسال کند.

اخبار برگزیده شبستان