خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸

الثلاثاء ٢٠ ذو القعدة ١٤٤٠

Tuesday, July 23, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : البرز - زمان :   ۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۱۴:۵۸ شناسه خبر : ۴۳۸۸۶۳

غرب گرایی فرهنگ روز افزون حکومت پهلوی/ جلال آل احمد به روایت نیکی کدی
خبرگزاری شبستان: غرب گرایی فرهنگ روزافزون حکومت پهلوی بود، که مورد تنفر طبقات عامه مردم ایران قرار داشت، در این میان از دهه ۱۳۴۰ روشنفکرانی چون جلال آل احمد برای تثبیت فرهنگی ایران تلاش های بسیاری کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، غرب گرایی فرهنگ روزافزون حکومت پهلوی بود، که مورد تنفر طبقات عامه مردم ایران قرار داشت، به خصوص بازاری ها و نیز علمای مذهبی که شخصیت و موقعیت آنان مورد حمله قرار گرفته بود.

 

در دهه 1340 به بعد بود که اندیشمندان ایرانی بحث از دفاع در مقابل غربگرایی و بازگشت به هویت فرهنگ ایرانی را آغاز کردند.

 

از این رهگذر، نیکی کدی، نویسنده کتاب ریشه های انقلاب اسلامی ایران با برشمردن علل مختلف وقوع انقلاب اسلامی در خصوص جلال آل احمد می نویسد: جلال آل احمد رهبری فکری نسل جدیدی از اندیشمندان ایرانی را بر عهده داشت.

 

وی در سال 1302 در یک خانواده روحانی و در دره طالقان در استان البرز به دنیا آمد. او شاهد هلاکت پدر خویش پس از اقدامات ضد آخوندی رضاشاه بود. پدر او نپذیرفت که دولت بر فعالیت های او به عنوان یک سردفتر اعمال نفوذ و کنترل کند، زیرا این سمت پیش از این  مختص به علما بود. آل احمد برای تأمین مخارج تحصیلات خود، مجبور شد از خانواده خویش جدا شده و به کاری اشتغال ورزد.

 

وی در سن بیست سالگی کمونیست شد. در آن سال ها ایران اشغال شده آبستن بحران های اجتماعی عظیمی بود، نفوذ احمد کسروی نیز روی وی بسیار زیاد بود. در سال های 1340 او همانند وجدان بیدار بسیاری از روشنفکران ایران در صحنه حضور داشت. در همان سال ا نیز مقاله ای کلاسیک علیه غربزدگی ایرانیان نوشت.

 

هنگامی که علما رهبری نیروهای مخالف رژیم را در دست گرفتند او نیز مجددا به اسلام علاقه پیدا کرد و در سال 1343 به سفر حج رفت، اگرچه بازگشت او به اسلام بیش از آن که جنبه مذهبی داشته باشد، جنبه سیاسی داشت.

 

البته این بدان معنا نیست که آل احمد مرتجع و گذشته گرا بود. کوشش او در جهت تثبیت هویت ایران شیعی بود. آن چه او را در آن سال های از اسلام، که بار دیگر به عنوان الگوی یک تلاش ملی علیه حکومت سلطنتی مطرح شده بود، توقع داشت این بود که سیاست را به منزلتی که شایسته آن بود برساند.

 

به این معنا که علما باید از بحث و استدلال های پایان ناپذیر خود روی مسائل جزیی و فرعی خارجی دست برداشته بیشتر به مشکلات اصلی بپردازند، در این صورت است که اسلام می تواند بار دیگر نقش یک ناجی را بازی کند، همان طور که در خصوص ایرانیان قرن هفتم هجری بازی کرد.

 

انقلابی که آل احمد برپا کرد، تا حدودی مدیون لحن اغراق آمیز او بود. وی وجدان بسیاری از ایرانیان را بیدار کرد. رژیم پهلوی کوشش می کرد با مسائلی که ناشی از تحول اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران بود به گونه ای متفاوت برخورد کند. بدین ترتیب که یک آئین ناسیونالیسم دولتی را ترویج می کرد.

 

برای ملایمتر کردن مقاومت فرهنگی مردم، بنیادهایی برای حفظ و ارتقای سنن ایرانی تحت سرپرستی و حکایت ملکه فرح به وجود آمد. بعضی از روشنفکران این بنیادها را برای بیان نظرات خود محل فعالیت مناسبی یافته و حتی گزارش هایی نیز در زمینه این قبیل مسائل فرهنگی نوشتند. در این بنیادها هیچ کس حق نداشت حرفی از مذهب یا سیاست به میان آورد.

 

چرایی شکلگیری انقلاب اسلامی یکی از موضوعات و بحث هایی است، که همواره اندیشمندان بسیاری را بر آن داشته است، که در خصوص آن به تحقیق و مطالعه بپردازند. یکی از این پژوهشگران نیکی کدی است، که ده ها مقاله و کتاب در خصوص انقلاب اسلامی ایران از خود به جای گذاشته است.

 

وی در کتاب خود با عنوان ریشه های انقلاب اسلامی ایران در فصل هشتم با عنوان « تفکر سیاسی جدید ایران» به موارد متعددی از جمله جنون مفرط شاه برای خرید آخرین سلاح های پیشرفته و پیچیده روز از خارج طی سال های 1351 – 1350، وقوع پدیده دو فرهنگی در ایران ( بدین معنا که فرهنگ طبقات ممتاز و نخبگان با فرهنگ طبقات محروم و توده مردم تفاوت داشت)، ادبیات مردمی ایران در قالب تعزیه سیاسی و وجود روشنفکران چون جلال آل احمد و مقابله با فرهنگ غرب اشاره می کند.

 

پایان پیام/

پایان پیام/301

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

در جریان پیشگیری از آسیب های اجتماعی؛

کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز میزبان مشاوران حقوقی کانون وکلای دادگستری هستند

مدیرستاد هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز از برپایی دوره های مشاوره حقوقی رایگان در مساجد خبر داد و گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد میزبان این مشاوران حقوقی هستند.

اخبار برگزیده شبستان