خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸

الأحد ٢٠ صفر ١٤٤١

Sunday, October 20, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۳/۱۰/۱۰ - ۱۲:۱۱ شناسه خبر : ۴۲۸۰۸۸
مخاطرات سبک زندگی اسلامی ایرانی//1
روی ریل سکولار واگن توحید هم که بگذاریم از کفرستان سر در می آوریم
خبرگزاری شبستان: اگر روی ریل سکولار علوم انسانی غرب، واگن توحید بگذاریم باز هم سر از کفرستان سکولار درمی آوریم؛ حیات طیبه زمانی اتفاق می افتد که جایگاه خدا را بشناسیم.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست «مخاطرات سبک زندگی اسلامی ایرانی» صبح امروز چهارشنبه، 10 دی ماه با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و اندیشمندان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، مجید محمودیان، کارشناس سبک زندگی در این نشست بیان کرد: باید بتوان از سیره ائمه (ع) و کتاب آسمانی الگو و سبکی برای زندگی طراحی کرده و با روش های علمی آماده اجرا در جامعه کنیم.

 

وی با بیان اینکه در این میان نکته مهم آن است که آیا می توان از الگوهای موجود در شرق و غرب برای مفاهیم علوم انسانی استفاده کرد یا خیر، ادامه داد: علوم انسانی نقش متفاوتی با علوم فنی و پزشکی دارند و هیچ مشکل خاصی برای گرفتن داده های علوم فنی و پزشکی از شرق و غرب و برگردان آن نداریم اما نمی توان علوم انسانی را از دنیای شرق و غرب گرفت و در سبک زندگی خود پیاده کرد.

 

محمودیان با تاکید بر اینکه انسان شناسی سکولار نه مبدأ دارد و نه معاد، تصریح کرد: در این نگاه انسان با تولد آغاز و با مرگ هم تمام می شود لذا نمی توان مفاهیم غربی را در حوزه علوم انسانی مبنا قرار داده و مبنای سبک زندگی را از آنها گرفت و چند روایت را به آنها اضافه کرد و ادعا کنیم سبک زندگی اسلامی را تبیین کرده ایم.

 

مدیر موسسه قرآن نگاه نو با بیان اینکه باید مطابق فرمایش رهبری مباحث علوم انسانی خود را در راستای سبک زندگی اسلامی بازتعریف کنیم، عنوان کرد: اگر روی ریل سکولار علوم انسانی غرب، واگن توحید بگذاریم باز هم سر از کفرستان سکولار درمی آوریم، بنابرای باید مفاهیم علوم قرآنی را به عنوان پایه و سپس از ابزار مشاوره و علوم روان شناختی در راستای طرح سبک زندگی اسلامی کمک گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه تلفیق دو مسئله یادشده، دو فعالیت را امکان پذیر می کند، تصریح کرد: نخست ارایه خدمات روانشناسی و مشاوره با رویکرد قرآنی و دیگری برگزاری کارگاه های کوتاه مدت از نتایج تحقیق این دو مسئله است.

 

نگاه مومنانه و معنوی به زندگی بحث تازه ای نیست

محمودیان روش قرآن درمانی را در این راستا بسیار ساده دانست و عنوان کرد: به طور مثال اگر گوشی موبایل فردی چند برنامه روی هم اجرا کند قطعا این گوشی هنگ خواهد کرد و برای رفع این مشکل فرد در گام نخست یک بار گوشی خود را خاموش و روشن خواهد کرد و در صورتی که مشکل حل نشود به سراغ برگشت تنظیمات کارخانه ای آن خواهد رفت؛ روش درمان روانی نیز در کلینیک به این صورت است انسان ها هر اندازه به هم ریخته شده باشند وقتی به تنظیمات فکری و عملی خود برگردانده شوند حال آنها خوب و مساعد خواهد شد.

 

وی با تاکید بر اینکه نگاه مومنانه و معنوی به زندگی بحث تازه ای نیست، ابراز کرد: امروز در دنیا بعد معنوی انسان عنصری شناخته شده است که در کشور ما نیز این موضوع پذیرفته شده است اما متأسفانه مبانی آن مطابق با مبانی سکولار تدریس می شود یعنی اغلب اساتید کشورمان که در این زمینه کتابی تدوین کرده اند بر مبنای سکولار پیش رفته اند.

 

محمودیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز با توجه به تأثیر ماهواره شاهد روابط غیر فرهنگی در نوجوانان و جوانان پیش از ازدواج هستیم و شاهدیم که اینگونه روابط بشدت در حال ترویج است؛ وقتی پسران و دختران ما دچار یک رابطه غیراستاندارد شوند قطعا مشکلاتی پیش روی آنها قرار خواهد گرفت که زمینه تشکیل خانواده درست را از بین می برد.

 

این کارشناس سبک زندگی افزود: مفهوم خودآگاهی یا مواجهه با خود به این صورت تعریف می شود که خداوند به عنوان خالق، تصویری از انسان را در قرآن ترسیم می کند و وقتی انسان با خود حقیقی مواجه می شود اتفاقی همچون انفجار هسته ای رخ داده و انسان نگاهش به هستی تغییر خواهد کرد. در این راستا اگر انسان متوجه دارایی خود شود اجازه نمی دهد گرد و غباری بر این خود الهی او بنشیند.

 

وی در ادامه بیان کرد: بعد مادی ما توسط علم پزشکی اداره شود اما در بعد غیر مادی شناخت ها بسیار محدود است و خوشبینانه ترین حالت در این مورد شبیه فیل مولوی است که هر کس در اتاق تاریک با دست کشیدن بر این فیل تعبیر مخصوص خود را داشت.

 

وی عنوان کرد: فروید در راستای علم روانشناسی زحمت بسیار کشیده است اما با نگاه غرایز به انسان توجه کرده و از برخی ابعاد او غافل مانده است. از سوی دیگر خداوند در قرآن می فرماید من انسان را خلق کردم و من می دانم داخل این دستگاه چه خبر بوده و چه نیازی دارد.

 

محمودیان با تاکید بر اینکه ما با هیچ یک از نحله های روانشناسی مشکل خاصی نداریم، گفت: به نظر می رسد این نحله ها در برخی از امور نقص دارند و باید کامل شوند، چرا که چهار رابطه برای انسان تعریف شده است؛ رابطه خود با خود، رابطه خود با دیگران، رابطه خود با خدا و رابطه خود با طبیعت که اگر رابطه انسان با خود تغییر می کند سایر روابط نیز تحول می یابند.

 

انسان دچار توهم خودآگاهی است

وی با بیان اینکه مواجهه با خود، مقدمه خودآگاهی است که منجر به خداآگاهی می شود، تصریح کرد: انسان دچار توهم خودآگاهی است اما خودآاگاهی سن و جنس و ملیت و خانواده و شغل و احساس و ظاهر و ... نیست و گمشده بزرگتری از این مسایل وجود دارد.

 

این پژوهشگر سبک زندگی تاکید کرد: حیات طیبه زمانی اتفاق می افتد که جایگاه خدا را بشناسیم؛ به گفته امام خمینی (ره) اگر نبود قرآن، باب معرفت الله بسته بود الی الابد.

 

وی تاکید کرد: نماد حیات معقول قرآن است و معلمان آن اهل بیت؛ قرآن بدون ولایت و ولایت بدون قرآن هرگز هدایت دربر نخواهد داشت و چیزی جز ضلالت نخواهد بود.

 

محمودیان در پایان سخنان خود یادآور شد: همانطور که حضرت عیسی (ع) مردگان را زنده می کرد اگر انوار قرآن به دل ها بتابد دل ها زنده می شود و در حقیقت سبک زندگی قرآنی یعنی آخرت زیستی در دنیا و نگاه خدا به انسان.

 

پایان پیام/

پایان پیام/346

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آیت‌الله حسینی بوشهری:

دین‌داری فقط به نماز و روزه نیست/ دینی که از مردم گرفته شود با همان‌ها از دست می‌رود

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان‌اینکه دینداری تنها به نماز خواندن یا روزه گرفتن نیست، گفت: اگر دین‌داری بر اساس قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) باشد کوه را از جا می‌کَند اما دچار تزلزل نمی‌شود.

اخبار برگزیده شبستان