خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

الأربعاء ٢٨ ذو الحجّة ١٤٣٨

Wednesday, September 20, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - عرفان های کاذب زمان :   ۱۳۹۳/۹/۱۹ - ۱۴:۴۶ شناسه خبر : ۴۲۳۶۲۹

چه کسانی جذب جنبش های نوپدید دینی می شوند؟
خبرگزاری شبستان: جنبش های نوین دینی در همه کشورها و بر فرهنگ ها اثرگذار بوده و افرادی را جذب می کنند که از جریان اصلی حاکم در جامعه بیگانه هستند.

قادر حافظ، کارشناس جنبش های متافیزیک در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: اصطلاح جنبش های نوپدید دینی (NMRS) نخستین بار در دهه 70 میلادی در ادبیات جامعه‌شناسی وارد شد و حوزه ناآشنایی در این دانش بود. جریانی که به تعبیر برخی، به بازگشت به امر دینی، پس از دوران مدرنتیه اشاره دارد که اعتراضی علیه مدرنیته و پاسخی به کاستی ‌های پدیدآمده در اجتماع (خلاء معنا، فردگرایی و زوال انسجام اجتماعی، ماتریالیسم، عقلانیت ابرازی و ...) و قلمداد می‌شد.

 

وی با بیان اینکه از این اصطلاح برای اشاره به تمامی فرقه ها، کیش ها و گروه های دینی و معنوی استفاده می شود، ادامه داد: سرچشمه ی بسیاری از جنبش های نوپدید معنوی، سنت های دینی و آیین های مرسوم، مانند مسیحیت یا آیین هندو و آیین بودائی است و برخی دیگر اساساً بدعت های نوپدید رهبران کاریزمایی هستند که فعالیت های اعضا را هدایت می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه درخصوص تبیین محبوبیت جنبش های نوپدید دینی نظریه های گوناگونی مطرح شده است، افزود: استدلال برخی آن است که جنبش های نوپدید دینی واکنشی در برابر ادیان سنتی است. برخی دیگر ازجمله "ویلسون" این پدیده را محصول تغییرات اجتماعی جدید می دانند.

 

معاون مدیر گروه تصوف و عرفان اسلامی تصریح کرد: عامل دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است جنبش های نوین دینی افرادی را جذب می کنند که از جریان اصلی حاکم در جامعه بیگانه هستند.

 

وی با بیان اینکه با توجه به گسترش سریع، تنوع و جذابیت این جنبش ها تقریباً این جنبش ها در همه ی کشورها و بر فرهنگ ها، اثرگذار بوده اند و کشور ما نیز از این مسئله مستثنی نیست، بیان کرد: اکنون چاپ انبوهی کتاب با عناوین مختلف و با شمارگان بالا را شاهد هستیم که طیف‌های مختلف مردم را به خود مشغول کرده و جنبش های برآمده از مسیحیت، یهودیت، عرفان های شرقی و ... با  شیوه های متعددی در پی آرام کردن موقت انسان مدرن هستند.

 

این کارشناس فلسفه با تاکید بر اینکه با توجه به گسترد‌گی و پراکند‌گی این فضا جستجو و تحقیق و پژوهش در این باره و نقد و بررسی آینده بسیار مشکل است، خاطرنشان کرد: همچنین پیوند این جنبش های نوپدید دینی با دیگر علوم همچون جامعه‌شناسی، فلسفه (فلسفه دینی)، روان‌شناسی (فرا روان‌شناسی)، فیزیک، متافیزیک و...  انکار ناپذیر است. لذا در این باره کتاب های فراوانی نگاشته می‌شود که در بخش های عمده آنها به این ادیان جدید پرداخته شده و از نظر، پژوهشگران دور می ماند.

 

وی بیان کرد: کتاب جامع "ماخذشناسی کتب ادیان جدید" در همین راستا، ویژه پژوهشگران این حوزه در چهار فصل با عناوین ماخذشناسی توصیفی کتب فارسی، ماخذشناسی شناسنامه ای کتب فارسی، ماخذشناسی توصیفی کتب لاتین و ماخذشناسی شناسنامه‌ای کتب لاتین تدوین شده است.

 

وی در توضیح فصل نخست این کتاب، گفت: در این فصل مهم ترین کتاب های ماخذ که به صورت اختصاص یا میان رشته ‌ای به این حوزه پرداخته ‌اند، به صورت توصیفی توضیح داده شده تا پژوهشگران با موضوع کلی کتاب آشنا شده و با توجه به نیازمندی، بدان ها مراجعه کنند؛ کتاب هایی که با موضوعات جامعه‌شناسی (جامعه‌شناسی دین)، معرفت شناسی فلسفه دین و ... به نگارش درآمده است.

 

حافظ با اشاره به اینکه کتاب هایی که تحت عنوان ادیان جدید به فرقه ‌ها پرداخته‌ اند، به صورت شناسنامه‌ای کامل در این فصل سوم این کتاب گردآوری شده اند، بیان کرد: مهم ترین پژوهش های عملی صورت گرفته، درخصوص ادیان جدید در غرب بوده و این منابع به فارسی برگردانده نشده‌اند، از همین رو پژوهشگرانی که در این باره تحقیق می کنند، نیازمندند تا به متون اولیه مراجعه کنند اما با توجه به فراوانی پراکندگی این آثار جستجو در این باره سخت است؛ لذا در این فصل، مهم ترین کتاب های لاتین که در این حوزه نوشته شده، به صورت توصیفی توضیح داده شده است.

 

معاون مدیر گروه تصوف و عرفان اسلامی بااشاره به فصل چهارم این کتاب، یادآورشد: گرایش های مربوط به ادیان جدید به طور میان رشته‌ای تعریف می‌شود و با دیگر حوزه دانش نیز ارتباط دارد؛ بدین جهت در این بخش نامِ تمامی کتاب هایی که به این رشته مربوط است، به صورت شناسه ای (کلی) عنوان شده است.

 

شایان ذکر است، کتاب ماخذ شناسی کتب ادیان جدید در 600 صفحه به تازگی ازسوی انتشارات پژوهشکده باقر العلوم(ع) به تازگی منتشر شد.

پایان پیام/

پایان پیام/346

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

بررسی نواقص علوم انسانی رایج در گفت وگوی شبستان با ابوالفضل ساجدی//۱

ریشه بسیاری از مصائب بشر در ناتوانی علوم انسانی برای درک دردهای جامعه است

خبرگزاری شبستان: نگاه های ناقص و تک بُعدی سبب شده است که علوم انسانی موجود، نتواند دردهای واقعی جامعه و انسان را درک کند و متأسفانه علیرغم تواجهات بی شمار، باعث ایجاد پاره ای از معضلات و مصائب نیز در جوامع شده است.

اخبار برگزیده شبستان