خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸

الأحد ٢٠ صفر ١٤٤١

Sunday, October 20, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۳/۹/۲۰ - ۱۱:۰۱ شناسه خبر : ۴۲۲۳۳۵
مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفتگو با شبستان:
حیات و مماتی که بر مدار سبک زندگی حسین(ع) می چرخد
خبرگزاری شبستان: سبک زندگی اهل بیت(ع) و ازجمله امام حسین (ع)، معاد باوری است. یعنی قبول اینکه تمام زندگی ما محدود به این دنیا نیست بلکه ادامه زندگی در برزخ، قیامت و جهان آخرت است.

حجت الاسلام علی جلائیان اکبر نیا، مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که این فراز از زیارت عاشورا " اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى‏ مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ " چه نوع سبک زندگی و چگونه کوچ کردن از دنیا را ترویج می کند؟، گفت: زندگی پیامبر و آل پیامبر(ص) خصوصیات و ویژگی های خاصی دارد که در این فقره از زیارت عاشورا، زائر از خداوند تقاضا می کند این سبک از زندگی را برای او مقدر کند.

 

وی به ویژگی های این سبک زندگی اشاره و بیان کرد: نخستین ملاک این سبک، خداباوری است، به این معنا که امام معصوم، خدا را در تمام زوایای زندگی خود محور قرار داده است. یعنی رضای خدا، ملاک اوست و هر جا رضایت خدا باشد، برای ایشان مطلوبیت دارد. هر چند اگر خوشنودی خدا در شهادت خود و فرزندانش باشد، لذا وقتی حضرت علی اصغر(ع) در آغوش امام حسین(ع) به شهادت می رسد، و حضرت خون گردنش را به آسمان پرتاب می کند، این جمله را بیان می کنند: "هون علیَّ انه بعین الله؛ یعنی آسان شد برای من این کشته شدن اینکه در مقابل نگاه الهی است" یعنی چون خدا پسندید که این کودک اینجا به شهادت برسد، برای من آسان است.

 

این استاد دانشگاه افزود: وقتی ملاک خدا باشد، حتی شهادت کودک هم آسان می شود و وقتی که زینب(س) در برابر بدن قطعه قطعه شده برادر قرار می گیرد، خطاب به خدا عرض می کند: این کشته را از ما بپذیر؛ یعنی این مسیر اگر کشته ای چون امام حسین(ع) هم بخواهد باید اقدام کرد تا اصل دین باقی بماند.

 

وی ادامه داد: حال اگر فرد تمام ابعاد زندگی اش خدامحور باشد، ازجمله در گفتن، در کارها، رفتار، خرید، پیامک زدن، فیلم نگاه کردن و ... سبک زندگی او از این جهت مانند زندگی اهل بیت(ع) است و اگر در این مسیر مرگ هم فرا رسد، مرگش نیز مانند از دنیا رفتن خاندان عصمت و طهارت است، یعنی آن گونه که خدا می پذیرد.

 

مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی تاکیدکرد: دومین ویژگی سبک زندگی اهل بیت(ع) و ازجمله امام حسین (ع)، معاد باوری است یعنی قبول اینکه تمام زندگی ما محدود به این دنیا نیست بلکه ادامه زندگی در برزخ و قیامت و جهان آخرت است. لذا ملاک ها در تصمیم گیری اگر فقط دنیا باشد، سبک زندگی اهل بیت(ع) را نخواهیم داشت. همان طور که مثلا در روایتی وارد شده اگر شخصی به دیدن فردی رود که او به بازدیدش نمی آید، گفته می شود مرحبا و آفرین و درود بر کسی که به زیارت و ملاقات خدا رفته؛ یعنی اگر نگاه ما این دنیای باشد، جایی رفته ایم که به ملاقات ما نیامده اند، اما اگر نگاه ما فرا دنیایی باشد، هر قدم که در مسیر ملاقات با آن فرد برمی داریم، قطعا بی نتیجه نیست و ثمره آن را در آخرت خواهیم دید.

 

حجت الاسلام جلائیان ویژگی دیگر سبک زندگی اهل بیت(ع) را وظیفه محوری خواند و عنوان کرد: بدون توجه به نتیجه، در مقابل لذت محوری، شخص اگر فقط بهره های این دنیا و لذائذ آن را محور زندگی خود قرار دهد، قطعا در مسیر اهل بیت(ع) نیست و سبک زندگی ایشان را انتخاب نکرده اما اگر وظیفه را انجام داد، علاوه بر رضایت باطنی که برای او پیش می آید که خود لذت بخش است، به عذاب وجدان، پشیمانی و مانند آن مبتلا نمی شود.

 

وی با اشاره به بخش دوم فراز یاد شده از زیارت عاشورا، تصریح کرد: به طور طبیعی، مرگ مانند مرگ اهل بیت(ع)، مرگی می شود که خدا هم می پسندد و فرد در پی انجام وظیفه است. همان طور که تمام یاران حسین(ع) مرگشان، مرگی است که در راستای انجام وظیفه و خدا محوری است. چرا که خدا می پسندد، لذا همه چیز را پشت سر می گذارند و مرگ را شیرین تر از عسل می بینند.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پاسخ به این سوال که برخی از عوامل گروهک تروریستی داعش، مرگ خود را در راه کشتار مسلمانان مستحق رضای الهی و بهشت می دانند، این دیدگاه به مرگ مرضی خدا چه تفاوتی دارد، گفت: تفاوتی که در عملیات های ترویستی با مرگ در راه خدا وجود دارد، این است که تمام حرکت های تروریستی به طور کور و غیرمشخص است. یعنی شخصی که خود را در میان جمعیت منفجر می کند، بدون توجه به اینکه کسی که کشته می شود، کودک است، زن یا مرد یا پیر یا جوان، و آن مظلومان تنها به اتهام یک عقیده کشته می شوند، کورکورانه دست به این کار می زند، درحالی که شهادت در راه خدا حرکتی است از سر شناخت نه جریانی کور و بدون توجه به رشد و بالندگی طرف مقابل.

 

وی ادامه داد: همان طور که هر یک از اصحاب حسین(ع) که به میدان می رفتند، ضمن معرفی خود و مسیرشان، طرف مقابل را با حقیقت آشنا می کردند و هیج گاه شروع کننده جنگ نبودند، بلکه در مقام دفاع، جان خود را از دست می دادند.

 

حجت الاسلام جلائیان یادآورشد: شهادت در مسیر حق، مرگی است که دفاع از کیان مرزی یا اعتقادی است. به این معنا که عده ای کمر می بندند به از بین بردن مجموعه ای از اعتقادات، و این شهادت در پی تبیین حق و حقیقت است نه کشتن عده ای بی گناه به امید رسیدن به بهشت و رضای خدا.

پایان پیام/

پایان پیام/346

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

حجت‌الاسلام علوی تهرانی:

مداومت بر استغفار روزی فراوان را جلب می‌کند/ توصیه پیامبر(ص) برای افزایش رزق

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه همه می‌دانند روزی به دست خداوند است اما آن را به یقین، باور ندارند، گفت: نخستین عبادتی که سبب جلب روزی فراوان می‌شود ذکر استغفار است.

اخبار برگزیده شبستان