خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷

الثلاثاء ٤ ذو القعدة ١٤٣٩

Tuesday, July 17, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - زمان :   ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ - ۱۲:۲۷ شناسه خبر : ۳۴۴۵۲۱
استاد مرکز تخصصی مهدویت در گفتگو با شبستان تاکیدکرد:
لزوم شکل گیری انقلاب در انتقال معارف مهدوی به مدد رسانه
حجت الاسلام سلیمیان با بیان اینکه رسانه باید در کنار پاسخگویی به نیازها، آن را تکمیل و تقویت کند، گفت: تبیین سامانه هدفمند و هوشمند در رسانه به انقلاب بزرگی در انتقال معارف دینی و مهدوی می انجامد.

حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه در تبلیغ معارف دینی برحسب امکانات هر زمان انتقال پیام معارفی از منبع به مخاطب گونه های مختلفی دارد، گفت: در دوره هایی این انتقال به صورت شفاهی بوده و در ادامه به صورت مکتوب درآمده است.
وی با بیان اینکه در دوره معاصر نحوه انتقال پیام توسعه و ویژگی های خاصی دارد، خاطرنشان کرد: از مهمترین ویژگی های انتقال پیام درحال حاضر این است که ابزار رسانه ای نوینی در اختیار این انتقال قرار گرفته که گستره وسیعی را در بر می گیرد.
حجت الاسلام سلیمیان ادامه داد: رسانه های جمعی، تلویزیون، رادیو، اینترنت و غیره با مخاطبان بسیاری روبرو هستند. اما باید ببینیم، مسئولیت دینی در حوزه انتقال آموزه های دینی و مهدوی چگونه است، آیا مسئولیت این انتقال را برعهده گرفته اند و یا کوتاهی کرده اند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه این اتفاق آن گونه که باید در رسانه های ما شکل نگرفته است، اظهارداشت: در این راستا انتقال پیام های معارفی و مهدوی در حوزه رسانه ها مطلوب و پاسخگوی نیاز مخاطب نیست.
وی بااشاره به عدم رضایتمندی در حوزه معارف دینی چه در رسانه های عمومی و چه در فضای هنر، تصریح کرد: آنچه که به نظر می رسد این است که امروز ما نیازمند تبیین یک سامانه هدفمند هستیم که در آن نیاز همگانی متناسب با نیاز روز تعریف شود.
حجت الاسلام سلیمیان افزود: رسانه باید در کنار انتقال پیام معارفی احساس نیاز جامعه به فراگیری معارف دینی و مهدوی را برانگیزد، چطور است که تبلیغات رسانه ای به تحریک احساس مخاطب برای به دست آوردن یک محصول می پردازد؟! بنابراین رسانه می تواند در کنار تبیین آموزه های دینی احساس عطش در مخاطب را تحریک کند.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه بسیاری از جوان ها احساس نیاز به فراگیری معارف دینی و مهدوی را ندارند و به دنبالش هم نمی روند، گفت: در این راستا ضروری است که رسانه بیشتر از اینکه معارف را در اختیار مخاطب قرار دهد، احساس نیاز را تقویت کند.
وی ادامه داد: علت مخالفت بسیاری از مخاطبان با آموزه های دینی به این خاطر است که آشنایی کامل ندارند. بنابراین وقتی رسانه ها به تبیین درست بپردازند. مخاطبان به راحتی آنها را می پذیرند.
حجت الاسلام سلیمیان اقتضای رسانه های امروز را عرضه روان معارف دانست و بیان داشت: باید توجه داشت که اکثر مخاطبان ما در معرض رسانه های گوناگون، پرسش ها و شبهات بسیاری هستند. پس لازم است که متولیان این عرصه مخاطبان را متناسب با رشد و آگاهی، مورد توجه قرار دهند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه متاسفانه رسانه امروز معارف دینی و مهدوی را عمومی، سطحی و همه فهم ارائه می دهد، خاطرنشان کرد: این درحالی است که بخش بسیاری از مخاطبین این معارف عمومی را فرا گرفته اند و جای خالی بررسی های علمی و تخصصی معارف دینی و مهدوی در عمده رسانه ها دیده می شود.
وی با بیان اینکه مخاطبان شبکه های ویژه معارفی محدود هستند، اظهارداشت: ما باید تبیین معارف مهدوی را نه به صورت کلیشه ای، بلکه به صورت هنرمندانه وارد عرصه تبیین کنیم.
حجت الاسلام سلیمیان بااشاره به مشکل مهم رسانه ها در عرضه محتوای معارف، تصریح کرد: متاسفانه بخش قابل توجهی از رسانه ها تابع نیازهای مردم هستند. درحالی که به نظر می رسد ما باید نیازهای مخاطبان را اصلاح و به واقعیت نزدیک کنیم.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه رسانه باید در کنار پاسخگویی به نیازها، آنها را تکمیل، تقویت و تبیین کند، ادامه داد: در این راستا لازم است که سامانه جامع در تمامی رسانه ها به صورت هدفمند و هوشمند پیگیری شود و تئاتر، سینما و سریال در حد توان و امکان آموزه های دینی و مهدوی را مدنظر قرار دهند که اگر این گونه شد، انقلاب بزرگی در انتقال معارف دینی و مهدوی شکل می گیرد.
وی افزود: اگر هر کدام از رسانه ها در جزیره های پراکنده به انتقال بپردازند و از دیدگاه شخصی خود این معارف را انتقال کنند، این نابسامانی ادامه خواهد داشت.
 

پایان پیام/

پایان پیام/345
کلید ‫واژه‌ها:

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان گزارش می دهد

راه های وصل کردن دهه کرامت به دولت کریمه حضرت حجت(عج)

مهدویت، این آرمان بزرگِ اسلامی شیعی که در دیگر ادیان و مکاتب هم با عناوین و تعابیر مختلف وجود دارد و روح امید را در جان بشریت زنده نگاه می دارد، ازجمله مفاهیمی است که باید در مناسبت هایی همچون دهه کرامت بیش از پیش مورد توجه و پرداخت قرار بگیرد.

اخبار برگزیده شبستان