خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸

الخميس ١٨ رمضان ١٤٤٠

Thursday, May 23, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - زمان :   ۱۳۹۱/۱۰/۲۲ - ۰۹:۲۶ شناسه خبر : ۲۱۵۸۰۱
اَلسَلامُ عَلی المَهدیِ الاُمَم؛
مهدی به چه معناست؟
از میان همه القاب آن حضرت، مشهور‌ترین آن‌ها "مهدیّ" است. واژه "مهدیّ لفظی عربی و به معنای هدایت شده است که خود دارای معنا و مفهومی گویا است.

خبرگزاری شبستان: القاب شناخته‌شده دوازدهمین ولیّ الهی که در روایات به آنها نیز اشاره شده است در ذیل می آید:

«مهدیّ»(1)، «مهدیّ هذه الامّۀ»(2)، «قائم»(3)، «منتظَر»(4)، «حجّت‌الله»(5)، «حجّت‌الله فی ارضه»(6)، «خلف صالح»(17)، «ابا صالح»(8)، «منصور»(9)، «بقیة‌الله»(10)، «بقیته (الله)»(11)، «صاحب الزّمان»(12)، «صاحب الأمر»(13)، «صاحب هذا الأمر»(14). اما از میان همه القاب آن حضرت، مشهور‌ترین آن‌ها «مهدیّ»

در این نوشتار قدری به توضیح لقب مبارک "مهدی خواهیم" خواهیم پرداخت.

واژه "مهدیّ" لفظی عربی است که خود دارای معنا و مفهومی گویا می باشد. واژه‌نویسان و لغت‌شناسان اهل سنّت در ذیل کلمه "مهدیّ" چنین آورده‌اند: "مهدیّ"، به معنای هدایت‌شده، کسی که خداوند او را به حقّ دعوت کرده است.(16) "مهدیّ" گاه در نام اشخاص به کار رفته، تا آنجا که به طور غالب،‌ اسم (عَلَم) و شناخته شده آن‌ها شده است، و نبیّ‌اکرم(ص) به همین نام "مهدیّ" بشارت داده‌اند که در آخرالزّمان خواهد آمد. (17)

همچنین محدّث و ادیب معروف، مجدالدّین ابن اثیر شافعی (606 ق) در کتاب "نهایه"، و مرتضی زبیدی حنفی (1205 ق) در کتاب "تاج العروس" همین نکته را آورده‌اند؛ با این تفاوت که زبیدی در آخر بیان خود از خداوند متعال این گونه درخواست کرده که "وَ جَعَلناَ اللهُ مِنْ اَنصارِهِ"(18) ؛ و بار خدایا! ما را از یاران او قرار ده!

اما صاحب مجمع البحرین پس از بشارت رسول‌الله(ص) اضافاتی دارند که: او زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، همان‌گونه که پر از ظلم و جور شده، او کسی است که با حضرت عیسی(ع) در قسطنطنیه همراه خواهد شد و مالکیّت عرب و عجم را به دست خواهد گرفت، و دجّال را می‌کشد. او محمّد پسر حسن عسکری بن علی الهادی بن محمّدالجواد بن موسی بن جعفر بن محمّد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب همسر بتول و پسر عموی رسول است. به ظهور او مخالف و موافق اقرار کرده و نیز اخبار در این راستا متواتر است. (19)

1 . محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج 11، باب فی شأن انا انزلناه فی لیلۀ القدر، ح 1، ص 242.
2 . کافی، ج 1، باب فی شأن انا انزلناه فی لیلۀ القدر، ح1، ص 242.
3 . اصول کافی، ج 1، باب ما عند الائمه من آیات الانبیاء، ص 231، ح 3.
4 . کافی، ج 1، باب فی الغیبۀ، ص 335، ح 1.
5 . بحار‌الانوار، ج 53، ص 316.
6 . بحار‌الانوار، ج 23، ح 16، باب 17، وجوب طاعتهم، ص 289.
7 . الصراط المستقیم، ج 2، فصل 1، ص 218.
8 . من لایحضره فقیه، ج 2، باب دعاء الضّال عن الطریق، ص 298، ح 2506.
9 . این آیه «إنَّهُ کَانَ مَنصُوراً» (اسرا (17)، آیه 33)، درباره امام حسین  است که ایشان یاری شده به امام مهدی  هستند. بحار الانوار، ج 44، باب 28، ص 8، ح 6 و 7.
10 . کافی، ج 1، باب نادر، ص 411، ح 2.
11 . بحار الانوار، ج 24، باب 56: «انهم علیهم السلام حزب الله و بقیته...»، ص 211.
12 . کافی، ج 1، باب مولا الصاحب، ص 514، ح 3، و نیز تهذیب ج 6، ص 118.
13 . الحرالعاملی، وسائل الشیعه، ج 8، باب 8، ص 81، ح 10138،
15 . کافی، ج 1، باب الامور التی توجب حجۀ الامام ، ص 284، ح 2.


16. «المهدی: الذی هدا الله الی الحق»؛ ابن منظور، لسان العرب، ج 15، ص 354، تحت واژه "مهدی"
17. جمال الدین منظور افریقی مصری (711 ق)، لسان العرب المحیط، ج 3، ص 787.
18. مرتضی زبیدی صنفی، تاج العروس، ماده هدی؛‌ و لطف الله، صافی گلپایگانی، منتخب الأثر، ص 1، پانوشت.
19. مجمع البحرین، ج 1، ص 476، تحت واژه هدی.

منبع: پایگاه اینترنتی حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی

 

پایان پیام/

پایان پیام/53
کلید ‫واژه‌ها:

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین:

مساله فلسطین با مهدویت گره خورده/مسجدالاقصی در آستانه ظهور آزاد می‌شود

رویوران با اشاره به نقش فلسطین و مسجدالاقصی در آینده مسلمانان، گفت: مساله فلسطین با مهدویت گره خورده و روایت شده است که در آستانه ظهور، فلسطین آزاد می‌شود و زمین و زمان با مجاهدین که در فلسطین می‌جنگند، همراه می‌شوند.

اخبار برگزیده شبستان