خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

الثلاثاء ٩ رجب ١٤٤٤

Tuesday, January 31, 2023

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۴۰۱/۹/۷ - ۱۱:۱۷ شناسه خبر : ۱۲۳۴۶۱۶
عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
مودت و محبت پشتوانه اطاعت و ولایت است
حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی با تاکید بر اینکه مودت و محبت پشتوانه اطاعت و ولایت است، گفت: امامت و ولایت نعمت بزرگی است و باید شکرگزار آن نعمت عالی و عظیم باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدصفر جبرئیلی» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان درباره حکمت دعا کردن برای حضرت حجت (عج) گفت: دعا فقط برای قضای حوائج نیست بلکه انس و ارتباط بین داعی و مدعو هم هست و چه بسا این از آن اولی که درخواست حاجت باشد، مهمتر نباشد، کمتر نیست. قطعا وقتی برای کسی دعا می کنیم این دعایمان حاکی از انس و ارتباط است.

 

 عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: امام زمان (عج) و بالاتر از آن پیامبر بزرگوار اسلام و حتی انبیای الهی و امامان (ع) علی رغم آن امتیازات انحصاری که دارند، قرآن هم فرموده از جهاتی بشری مانند ما هستند اما این به این معنا نیست که حتما همانطور که بشر و انسان دچار بیماری می شوند، دچار بیماری شده و یا بیمار می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: دلایل متعددی وجود دارد که می رساند پیامبر اعظم (ص) و ائمه خدا و به طور خاص امام عصر (عج) دچار بیماری حاد که نیازمند مراجعه به پزشک و معالجه خاصی باشد، نخواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی درباره حکمت دعا برای امام زمان (عج) توضیح داد و گفت:  دعا برای ایشان، راهی برای نشان دادن اعتقاد به امام زمان (عج) است. بیانگر حالت انتظار آن موعود موجود غائب از نظر است و نشان از مودت و محبت به آن حضرت است.

 

عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در بحث ولایت، خدای متعال نسبت به اولیای الهی که گل سرسبدش، پیامبر اعظم، ائمه هدی، انبیای قبلی و امام زمان (عج) هست، سه تعبیر زیبا دارد؛ولایت؛ إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا. اطاعت؛ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ و مودت؛ وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ الله.

 

حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی با تاکید بر اینکه مودت و محبت پشتوانه اطاعت و ولایت است، گفت: تاریخ را که ببنید هرجا مودت و محبت بیشتر شد و بیشتر بود، اطاعت و ولایت بیشتر بود، بنابراین این دعاها نشان از مودت و محبت است.

 

وی ادامه داد: امامت و ولایت نعمت بزرگی است و باید شکرگزار آن نعمت عالی و عظیم باشیم و برای شکر این نعمت باید به چند نکته توجه کنیم. آن نعمت را خوب بشناسیم و به آن توجه کنیم. آن نعمت را از خدا بدانیم و از خدا سپاسگزار باشیم. این نعمتی را که باید بشناسیم و به آن توجه داشته باشیم و آن را از خدا بدانیم و سپاسگزار باشیم باید این نعمت را به قدر وسع و توانمان به کار بگیریم.

 

عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: دعا برای امام زمان (عج)  نه فقط برای تامین، سلامتی و درخواست شفای آن حضرت از بیماری است بلکه حکمت مهم آن دعا برای ایشان انس و ارتباط با آن حضرت است.

 

وی افزود: یکی از مهم ترین حکمت های صلوات این است که به خود صلوات بازمی گردد در زیارت جامع کبیر هم آثار و ثمرات صلوات را داریم. در تشهد نماز بعد از صلوات ذکر مستحبی می گوییم و بر پیامبر صلوات می فرستیم. برای اظهار رضایت و تعلق قلبی ما به مقامات و درجاتی است که پیامبر گرامی اسلام دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی با بیان اینکه امام زمان (عج) هم برای ما دعا می کند، گفت: حضرت فرمود فکر نکنید شما را فراموش کردیم و به یاد شما نیستیم. این انس و دعاها موجب می شود که هم اعتقاد، انس و معرفت ما به این عقیله ارجمند و ارتباط مان با این ولی الله اعظم بیشتر شود و به دنبال آن، دعا و ارتباط حضرت بیشتر می شود.

پایان پیام/47

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

پیشکسوت جامعه قرآنی؛

قرآن سوزی حاکی از خشم و ناتوانی غربی ها در برابر قرآن است/ هدف آنها ترویج اسلام ستیزی در جهان می باشد

حنیفی با بیان اینکه هدف غربی ها از قرآن سوزی ترویج اسلام ستیزی در جهان است گفت: با توجه به اینکه غربی ها نمی توانند به طور منطقی، عقلی، شعوری، معرفتی و علمی با قرآن مقابله کنند اقدام به این اعمال ناشایست مانند قرآن سوزی می کنند.

اخبار برگزیده شبستان