خبرگزاری شبستان

شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱

السبت ٢ ذو الحجّة ١٤٤٣

Saturday, July 2, 2022

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مسجد و کانون ها - مسجد طراز اسلامی زمان :   ۱۴۰۱/۲/۳۱ - ۱۲:۰۸ شناسه خبر : ۱۱۷۵۸۵۷
یک کارشناس دینی؛
برندسازی در فعالیت‌های مسجدی ضرورت دارد/ شبکه‌سازی بین مساجد کمرنگ است
حجت‌الاسلام اسدی با بیان اینکه امام جماعت و فعالان مسجدی مهارت جذب جوانان و نوجوانان به مساجد را یاد بگیرند، گفت: بحث برندسازی مسجد بسیار مهم است، اگر مساجد خدمات درست و باکیفیتی ارائه دهند، خود به خود مردم به مساجد مراجعه می‌کنند.

حجت الاسلام «محمدرضا اسدی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره تقویت نقش و اثرگذاری مساجد، اظهار کرد: برای اینکه مساجد، هویت و جایگاه اصلی خود را در جامعه بازیابند، باید کنشگران و فعالان مسجدی و به‌تبع آن مردمی که در آن محله زندگی می کنند، یک سری اولویت ها را در دستور کار خود قرار دهند؛ به عنوان مثال از قدیم مسجد محل رجوع مردم برای حل مشکلات بوده است، اماا مروز بسیاری از مساجد کارکردهای اصلی خود را از دست داده اند.

 

این مشاور خانواده و کارشناس دینی در ادامه تصریح کرد: مشکل اینجا است که در حال حاضر شبکه‌سازی بین مساجد بسیار کمرنگ شده است، یعنی وقتی بین مساجد ارتباطی نیست و یا کمرنگ است، خود به خود کنش آنها مشروط به داخل مسجد محل استقرار می شود.

 

حجت الاسلام اسدی تاکید کرد: معمولاً مساجد به ویژه ائمه جماعت به طور خاص باید روی بحث تربیت انرژی خاصی بگذارند، ما همیشه منتظر این هستیم که دیگران مراجعه کنند تا مسجد آباد شود در صورتی که تا بستر لازم برای حضور مردم به ویژه کودکان و جوانان در مساجد مهیا نشود، کارکردهای مساجد تقویت نمی شود. امام صادق(ع) به یکی از صحابه خود که برای تبلیغ دین رفته بود، فرمودند: آنجا تبلیغ دین به چه صورتی بود؟، عرضه داشت: خیلی ضعیف بود، استقبال آنچنانی نکردند. حضرت(ع) فرمودند: برو سراغ جوانان و نوجوانان، آنها برای انجام کار خیر همیشه شتابان و پیشقدم هستند.

 

این کارشناس دینی در ادامه بیان کرد: مسئله دیگر این است که رویکرد مساجد باید نسبت به جوان و نوجوانان تغییر کند، یعنی یکی از اولویت های مهم آنها این مسئله باشد، اول از همه تیم‌سازی است، در گام بعدی شبکه‌سازی است.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نسخه ای برای این کار بپیچیم مساجد ابتدا باید در همان محله، نخبگان اجتماعی خود را شناسایی کنند که در این راستا می توان هم نوجوانان و هم فعالان محلی را شناسایی کرد. در واقع اول شناسایی و جذب آنها صورت بگیرد، سپس برای نگهداشت آنها برنامه تدوین کنیم و از مجموع این پاکسازی یا شبکه سازی به مرور می توانیم امید داشته باشیم که اتفاقات مهمی رخ دهد.

 

وی با اشاره به راهکار چگونگی جذب جوانان و نوجوانان در مساجد گفت: این به هنر افراد بازمی گردد، چه امام جماعت و چه فعالان مسجدی باید مهارت جذب جوانان و نوجوانان به مساجد را یاد بگیرند. مقام معظم رهبری فرمودند: دل نوجوانان به معنویت نزدیک تر است، حتی امام خمینی (ره) هم این جمله را فرمودند، منتهی این در قدم اول به این معنا نیست که جوانان خودش بیایند، باید بستر آن را شما فراهم کنید؛ مثلا کانال های مختلفی برای ارتباط با جوانان و نوجوانان ایجاد و شناسایی شود، از جمله این کانال ها خود مدارس هستند.

 

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم امام جماعت این است که ابتدا یک تیم برای جذب مربیان تشکیل دهد، سپس به سراغ مدارس بروند یا اگر می خواهند کار نخبگانی تری انجام دهند به سراغ مدارس ویژه تر مانند تیزهوشان و علامه حلی بروند که یک لایه نخبگانی در لایه اول شان شکل بگیرد.

 

وی تاکید کرد: خانواده ها با وجود اینکه آموزشگاهای زبان معروف هست ولی فرزندان خود را در کلاس های مسجدی ثبت نام می کنند، پس اینجا بحث برندسازی مسجد بسیار مهم است، یعنی اگر مسجد کلاس یا باشگاهی برگزار می کند در حدی قوی و شناخته‌شده باشد که بتواند با سایر رقبا رقابت کرده و در جذب پیروز باشد. این  نشان می دهد اگر مساجد خدمات درست و باکیفیت ارائه دهند، خود به خود مردم به آنها مراجعه می کنند.

 

وی گفت: یکی از بسترهای مهم دیگر بحث مدرسه است. اگر مسجد این ظرفیت را داشته باشد که بتواند خودش مدرسه تاسیس کند، بسیاری از مشکلات محلات حل می شود. مسجد صفا یکی از بهترین مسجدهای تهران در این باره است. 

 

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی مساجد گفت: مساجد خوب و قوی مساجدی هستند که به هیچ جا وصل نیستند، اول اینکه اصلا نداریم، اگر هم باشد بسیار کم است، معمولا مساجد مردمی هستند، اینکه چرا مردم در یک محله ای به مسجدی خوب کمک می کنند به مسجد دیگری کمک نمی کنند، این رابطه دقیقا دو طرفه است، اگر شما بتوانید خدمات خوبی ارایه بدهید به تبع آن هم حضور مردم پررنگ تر می شود و هم به تبع آن حضور پررنگ تر دلگرمی و مشارکت شان بیشتر می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه، در حال حاضر مساجد آن کیفیت لازم را ندارند، نیاز است که با بهترین اساتید، هنرمندان و مربیان همکاری کنند و مساجد تبدیل به اتاق فکر این قشر از افراد باشند تا از طریق آنها مشاوره های رایگان و با کیفیت به مردم محله ارایه دهند. اگر این اتفاق رخ دهد، می توانیم شاهد خدمات اجتماعی خوب از سوی مساجد باشیم.

 

پایان پیام/35

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت؛

امروز تعبیر «امامت امت» در شاکله کارکردهای مسجدی متبلور می‌شود

عبودتیان، با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) در روز ۱۲ فروردین که فرمودند: «من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم»، گفت: امروز این تعبیر در شاکله کارکردهای مسجدی متبلور می‌شود.

اخبار برگزیده شبستان