خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰

الثلاثاء ٢١ جمادى الثانية ١٤٤٣

Tuesday, January 25, 2022

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۴۰۰/۹/۷ - ۱۳:۳۵ شناسه خبر : ۱۱۲۱۲۶۳

علامه طباطبایی و اجتهاد جامع / مسأله خزائن الهی و تنزیل شیء
علامه طباطبایی با تأملات عمیق در مسأله تنزیل شیء از خزائن الهی در صحیفه الهیه، حقیقتی مابعدطبیعی را که در حکمت متعالیه به شیوه عقلی محض مورد تحلیل قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف: علامه طباطبایی و اجتهاد جامع نوشتاری از حجت الاسلام محمدعلی اردستانی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که در ادامه مشروح آن برای استفاده آمده است: 

 

علامه طباطبایی با تأملات عمیق در مسأله تنزیل شیء از خزائن الهی در صحیفه الهیه، حقیقتی مابعدطبیعی را که در حکمت متعالیه به شیوه عقلی محض مورد تحلیل قرار گرفته، بر پایه شیوه ای اجتهادی در متون دینی در مسائل کلیه الهیه که فراتر از اجتهاد فقهی در متون دینی در مسائل فرعیه الهیه است، مورد تفسیر قرار داده که از این جهت می ‌توان آن را از تأسیسات این حکیم مؤسس دانست.

 

این تأسیس اجتهادی بر پایه اجتهاد جامع ایشان، در کتاب فلسفه هستی (هستی مراتبی)، در کنار نظریات عقلی محض فلسفی در این زمینه به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. این کتاب که در راستای حوزه تمحض استنباط معارف عقلی از متون دینی به نگارش درآمده، در بهار هزار و سیصد و نود و هشت، به فرایند تصویب گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سپرده شده و اکنون در آستانه انتشار قرار گرفته است.

 

در اینجا در اشاره ای به این تأسیس اجتهادی می توان گفت که شیء پیش از نزول به این نشئه و استقرار در آن، خزائنی نزد خدای متعال دارد و در حال بودن در آن خزائن، مقدّر به قدر و محدود به حدی نبوده و با این وصف، شیء همان شیء است. در تنزیل که بر نوعی از تدریج دلالت می‌کند، گویا اشاره به این است که شیء در نزولش، مرحله‌ای را بعد از مرحله‌ای طی کرده و در هر مرحله‌ای وارد شود، امر جدیدی از قدر بر آن طاری می‌شود که پیش از آن نبود تا در مرحلۀ اخیر واقع شود، آنگاه از هر جانب، در احاطۀ قدر قرار می‌گیرد.

 

به هر حال، قدر، متأخر از آن خزائن و ملازم نزول شیء بوده و هنگام تنزل شیء و تمامیت نزول شیء و ظهور وجود شیء برای حق تعالی معلوم است، پس قدر به حسب علم، تقدم بر شیء دارد، اگر چه در وجود، مقارن با شیء بوده و منفک از آن نبوده و هر چیزی مصاحب با قدر آفریده شده است.

 

پایان پیام/49

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ؛

سلامت معنوی جز در سایه اصلاح همه جانبه سبک زندگی حاصل نمی شود

حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه سلامت معنوی جز درسایه اصلاح همه جانبه سبک زندگی حاصل نمی شودگفت:حضرت مهدی (عج) فرمودند شیعیان ما نمی توانند به ما نزدیک بشوند جز اینکه درنظام رفتاری خودشان تجدید نظرکنند و بر اساس آنچه که درآیات و روایت است، عمل کنند.

اخبار برگزیده شبستان