خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

الأربعاء ١٤ صفر ١٤٤٣

Wednesday, September 22, 2021

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - نماز زمان :   ۱۴۰۰/۵/۴ - ۱۳:۵۵ شناسه خبر : ۱۰۷۹۱۰۵
یادداشت قائم مقام ستاد اقامه نماز خطاب به رئیس جمهور منتخب؛
مهندسی معاش و معماری معاد
سید احمد زرهانیطی یاداشتی تحت عنوان «مهندسی معاش و معماری معاد» خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی نوشت:برتارک سیاست فرهنگی دولت اسلامی با خط نور نوشته ­اند : « اقامه دین، عدل و نماز در صدر برنامه­ های حکم ران مسلمان جای دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور، «سید احمد زرهانی» قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور طی یاداشتی تحت عنوان  »مهندسی معاش و معماری معاد« خطاب به دولت جدید و رییس جمهور منتخب حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی نوشت: بر تارک سیاست فرهنگی دولت اسلامی با خط نور نوشته ­اند:  اقامه دین و اقامه عدل و اقامه نماز در صدر برنامه­ های حکم ران مسلمان جای دارد.

 

متن کامل یادداشت به شرح ذیل است:

 

» الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ»

مهندسی معاش و معماری معاد 

از یک زاویه هر فردی متولی امور معاش و معاد خود است و باید برای آبادانی دنیا و آخرت خود همت گمارد. از زاویه دیگر دولت­ ها در دنیای معاصر نقش مؤثری در تمشیت امور معاش و تأمین رفاه و رشد اجتماعی و فرهنگی مردم دارند و براساس قول و قرارهایی که در هنگام انتخابات می گذارند تعهداتی را متقبل می ­شوند. یکی از   ویژگی­های دولت اسلامی بلکه وجه تمایز آن با دولت­ های سکولار توجه توأمان به معاش و معاد مردم است. یعنی از یک سو برای حل مشکلات معیشتی و رفع کاستی­ها و تأمین رفاه عمومی تلاش می­کند و از سوی دیگر ابزار و امکانات هدایت و رشد معنوی و تکامل اخلاقی و بالندگی فرهنگی و علمی جامعه را فراهم می­آورد.

 

دولت آیت الله رییسی در هر دو زمینه رسالت سنگینی بر عهده دارد. هم باید تحت فشار تحریم و محدودیت­ های ناشی از کرونا گشایشی در زندگی طبقات فرودست و کم درآمد ایجاد کند و در راه تحقق عدالت اجتماعی و آسایش مردم قدم بر دارد و هم باید به اقتضای تعالیم قرآن و اهل بیت (ع) راه رشد معنوی و اخلاقی و فرهنگی و دینی جامعه را هموار سازد. شرط موفقیت دولت جدید در انجام این مأموریت­ های خطیر مساعدت و مشارکت مردم است. یک دولت مردمی و تحول آفرین وقتی می­تواند به اهداف بلند خود دست پیدا کند که از اقبال مردم برخوردار باشد و با استظهار به حمایت ولی امر مسلمین و امت اسلامی راه ­های صعب العبور را با اعتماد و اتکال به خدا در نوردد و اسباب رشد مادی و معنوی جامعه را مهیا کند. نقش مردم در این آزمون تاریخی بسیار سرنوشت ساز و سنگین است. اگر مردم اراده کنند که از این گردنه بگذرند درهای رحمت الهی باز می­شود به هر حال قرآن این قاعده را به زیبایی بیان کرده است که « إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ » مردم بزرگوار و  حق­ شناس ایران نشان داده­ اند که اهل همدلی و کمک هستند و قدم صدق را با قدم صدق جواب می­دهند و دولت اسلامی را تنها نمی­گذارند.

 

در مهندسی معاش مهمترین راه کار روی آوردن به اقتصاد مقاومتی و خنثی کردن تحریم­ های شیطان بزرگ و افزایش تولید و صیانت از ارزش پول ملّی و مهار تورم و عادلانه کردن توزیع ثروت و ایجاد فضای کسب و کار برای جوانان و کاستن از فاصله طبقاتی و نفوذ معقول در بازارهای جهانی و تقویت تجارت الکترونیک و نظارت بر کیفیت کالاهای داخلی و اجتناب از واردات بی رویه و جلوگیری از قاچاق اجناس خارجی و رفع موانع تولید و اصلاح روند خصوصی­ سازی و مبارزه با فساد و رانت خواری و اصلاح سیاست ­های اقتصادی و مالی و پولی در جهت فقر زدایی و گسترش عدالت و افزایش بهره ­وری و حمایت از شرکت­ های دانش بنیان و تولید علم و صیانت از سلامت محیط­ زیست و ارتقاء و کارآیی نظام تعلیم و تربیت و مهارت آموزی است. که همه این تحولات باید در چارچوب یک برنامه راهبردی روشن و به کمک مدیران متدین و متخصص و مردم دار و پاک دست و هوشمند و زمان­ شناس تحقق پیدا کند. مدیران با تجربه و توانمندی که در سختی ­ها و شدائد با رشادت و خطرپذیری در کنار امام و رهبری ایستاده ­اند و با راست قامتی از حق دفاع کرده ­اند و آلوده به مطامع دنیوی نبوده­ اند.  نکته مهمی که در تدوین و تدبیر و مهندسی معاش مردم باید مدنظر دولت جدید باشد، بازنگری در سیاست منطق ه­ای و اعمال دیپلماسی وحدت براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در بین کشورهای اسلامی است. آمریکا و متحدانش با کاربرد سیاست  که نه­ی «تفرقه بیفکن و حکومت کن» کشورهای اسلامی را به جان هم می­اندازند.  تا هم اسلحه بفروشند و دلارهای نفتی را مصادره کنند و هم فرصت تنفس برای اسرائیل غاصب فراهم آورند و هم از شکل­ گیری امت واحده و هم ­افزایی مسلمین ممانعت کنند. از این رو لازم است ضمن حمایت قاطع از جبهه مقاومت و آرمان فلسطین، چاره­ای برای تعامل عزتمندانه ملل و دول اسلامی اندیشیده شود و سیاست­ های استعماری خنثی گردد.

 

امّا در معماری معاد جامعه توجه به نکات ذیل اهمیت دارد :

۱- هر کسی که با جهان بینی توحیدی مأنوس است می­داند که باید شخصاً برای سعادت دنیوی و اخروی خود حرکت کند و در پرتو هدایت الهی برای آبادانی هر دو سرای و تأمین حیات طیبه اهتمام ورزد و در هیچ شرایطی آخرت بیکران خود را فدای دنیای محدود نکند.

 

۲- دولت اسلامی باید یک سیاست فرهنگی کار آمد و اثرگذار داشته باشد که براساس آن ارزش ­های دینی را از طریق تولید آثار هنری و فضای مجازی و نظام تعلیم و تربیت و رسانه ملّی و عناصر و مجالس دینی بدون ریا و فارغ از هرگونه اکراه ترویج کند. در عصر ما غرب با تهاجم فرهنگی و تولید آثار هنری و نفوذ در فضای مجازی و دامن زدن به شهوات و با بکارگیری اصول و روش ­های روانشناختی بر افکار و بینش­ها و رفتارهای نسل نو اثر می­ گذارد و برای ایجاد شکاف­ های بین نسلی سرمایه­ گذاری می­ کند و این شگرد، حلقه­ای از زنجیره براندازی نرم است. دولت اسلامی در تدوین سیاست فرهنگی باید به مختصات زمان و مکان و شرایط فرهنگی و جاذبه ­ها و دافعه­ های آینده­ سازان عنایت داشته باشد. پراکنده کاری و اقدامات نامتوازن و متناقض در حوزه فرهنگ همواره خسارت آفرین و دردسر ساز است. رهنمودهای امام راحل (رض) و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و اندیشه و آداب اجتماعی و مفاد قانون اساسی بهترین منابع برای تدوین سیاست فرهنگی دولت اسلامی به شمار می­روند و ریشه در قرآن و سنت و آموزه ­های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارند. سیاست فرهنگی باید روشن، کوتاه بدون ابهام و دقیق و قابل فهم برای خواص و عوام و معقول باشد و در تراز انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی و متناسب با گام دوّم طراحی و تدوین گردد.

 

۳- بر تارک سیاست فرهنگی دولت اسلامی با خط نور نوشته ­اند : « اقامه دین و اقامه عدل و اقامه نماز در صدر برنامه­ های حکم ران مسلمان جای دارد » برای حمایت از اقامه نماز که از مهمترین ویژگی­های حکمرانی اسلامی است باید از مساجد به منزله نهادهای مروج دین و تولید فکر و فرهنگ و مراکز یکتاپرستی و کانون­ های امر به معروف و نهی از منکر و قرارگاه مدیریت جهادی حمایت شود و آبادانی و عمران خانه­ی خدا پشتوانه ­ آبادانی و عمران شهر و محله و خیابان و خانه مردم قلمداد گردد. عمران و آبادی مسجد فقط به ساختمان و تجهیزات نیست بلکه افزون بر آن حضور مردم به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در مساجد و اقامه نماز جماعت و رسیدگی به امور فرهنگی و اجتماعی نشانه بالندگی مساجد است. اگر مدرسه و مسجد در جامعه ه­ای تضعیف شوند و از همدیگر دور گردند و پیوندی با خانه­ های مردم نداشته باشند، آثار رکود فرهنگی و اخلاقی نمایان می­شود. حیات معنوی امت اسلامی مرتبط با مساجد و مدارس پررونق و فضیلت پرور و متعامل با بیوت صالحه و خانه­ های مردم است. استعمارنو می­خواهد مساجد خلوت و مدارس مروج ارزش­های غربی و خانه­ ها متصل به آنتن ماهواره­ ها و به دور از مساجد و گرفتار مسائل روزمره باشند و سه نهاد خانه و مدرسه و مسجد در روند تمدن­ سازی نقش تاریخی خود را ایفاء نکنند و نوعی هرج و مرج فرهنگی بر جامعه حاکم شود. امّا دولت اسلامی هوشمند و برنامه­ ریز است و برای احیای نقش مدارس بر ترویج ارزش­ ها و فضیلت ­ها و نقش مساجد در نشر جهان بینی توحیدی و عمل به تکالیف الهی و نقش خانه ­ها در پرورش فرزندان صالح چاره­ اندیشی می­ کند و با ایجاد ساز و کارهای مناسب این سه نهاد را در مسیر تعامل و تکامل سوق می­دهد. حمایت از خانه و خانواده و مسجد و مدرسه با مشارکت مردم تسهیل می­ شود. تجارب تمدنی ما در هزاره ­ی گذشته نشان می­دهد که مردم حافظان فرهنگ و تمدن اسلامی­ اند و همگام با عالمان و متفکران در صیانت از سبک زندگی ایرانی و اسلامی حرکت می­ کنند و باید مورد اعتماد قرار گیرند و ابتکار عمل را به دست گیرند. نقش صدا و سیما و نهادهای فرهنگی در ایجاد و گسترش این تعامل بسیار مهم است و بازده مطلوب دارد.

 

۴- اگر از یک دیدگاه معارف اسلامی را در سه حوزه اصول دین و احکام و اخلاق قابل مطالعه بدانیم، لازم است در پیکره سیاست فرهنگی نظام، راه ­های آموزش و نهادینه کردن آنها تعیین و تبیین شود. یعنی در نظام تعلیم و تربیت از پیش دبستانی به زبان ساده و به کمک هنر تا دبستان و دبیرستان و دانشگاه با روش علمی و استدلالی معارف دین ترویج شود. کاربرد اصول روانشناسی کودک و نوجوان و روش­های درست یاد دهی و یادگیری و تشویق و انگیزه آفرینی نقش به سزایی در تحقق این آموزش­ها دارد. به برکت انقلاب اسلامی تعدادی از نهادهای فرهنگی و آموزشی در مسیر ترویج تعالیم عالیه اسلام برنامه و کارنامه قابل قبولی دارند. حمایت از این دستگاه ­ها اسباب مقاومت فرهنگی جامعه را فراهم می­ آورد و در احیای تفکر دینی اثر سازنده دارد. آموزش­ها اگر نظری و عملی و متکی بر انگیزش و هدفمند باشد، آثار خوبی به ارمغان می ­آورد. در چهار دهه اخیر با همت عالم متعهد استاد قرائتی حرکت­های ارزشمندی در مسیر ترویج معارف اسلامی ساماندهی شده است. راه ­اندازی ستاد اقامه نماز و ستاد تفسیر قرآن مجید و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در صدر برنامه ­های دینی و ترویجی مذکور قرار دارند. حمایت دولت مردمی و اسلامی از این فعالیت­ ها گام مؤثری در جهت ارتقاء دانش و بینش و رفتار و اخلاق نسل نو قلمداد می­گردد. اگر ساختار و گردش کار معاش مردم درست شود و رفاه فراگیر گردد ولی جامعه با بحران­ های فرهنگی و اخلاقی دست و پنجه نرم کند، سعادت مردم با خدشه و تزلزل مواجه می­گردد. نشانه­ های انحطاط در تمدن غرب ناشی از فقدان معنویت و اخلاق و تزلزل در فضائل انسانی است. اقامه نماز باعث شکوفایی اخلاق و فضائل انسانی در جامعه می­شود اکثر بزهکاران و منحرفان افراد غافل از ذکر خداوند و تارک نماز می­ باشند. یاد خداوند محکم ­ترین پشتوانه برای رهایی از کمند بحران­های روانی و اجتماعی است اگر جامع ه­ای به یاد خدا باشد خداوند هم به یاد آن جامعه است و هوای آنرا دارد خداوند می­فرمایند: (فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلَا تَکْفُرُونِ ) انقلاب اسلامی با ذکر الهی و از مسجد آغاز شد و تداوم آن هم با ذکر الهی و ترویج ارزش­های اسلامی و تزکیه فردی و اجتماعی میسر است. از این رو برازنده است در هر حکمی که متولیان دولت جدید صادر می ­کنند به رسالت مدیران ارشد در اقامه نماز اشاره کنند. همه وزراء و مدیران و استانداران در حقیقت پرچمداران اقامه نماز هستند و باید در مسیر اقامه این فریضه الهی همت گمارند.

 

۵-  اهتمام برای آشنا کردن آحاد جامعه با معارف قرآن از مهم­ترین خطوط کاری دولت اسلامی و مردمی است. نظام تعلیم و تربیت اسلامی از پیش دبستانی تا دکتری باید انس با قرآن را سر لوحه کار خود قرار دهد به نحوی که هر کسی سر در کتاب خدا داشته باشد و در آیات الهی تدبر کند و با فهم حقایق دین در یکتاپرستی راسخ شود و در پرتو توحید ارتباط خود را با خدا و مردم و طبیعت و خویش و خویشاوندان تنظیم کند. فرزندان ما باید آموزش دین را فرصت قلمداد کنند و نه تهدید. یعنی با رغبت و انگیزه­های کافی به سمت فهم معارف دین قدم بردارند. از این رو دولت اسلامی و مردمی باید در سیاست و راهبرد آموزش دین تجدید نظر کند.

 

۶- آینده جهان به دست قائم آل محمد حضرت مهدی موعود (عج) سازماندهی می­ شود. بدین جهت ترویج فرهنگ انتظار و معرفی اندیشه مهدویت و مبارزه با انحرافات و بدعت ­ها از ارکان سیاست فرهنگی دولت اسلامی قلمداد می­شود. آماده کردن افکار عمومی در ابعاد ملّی و بین المللی برای استفبال از ظهور مصلح و پرچمدار عدالت مساوی با مبارزه با مفاسد و احیای ارزش­های الهی به شمار می­آید. کشور امام زمان (عج) با کمک معرفت به امام زمان (عج) آباد می­ شود و مهدی­ شناسی و مهدی باوری کلید باب رفیع تمدن نوین اسلامی و سرچشمه حرکت و نشاط و روشنایی است و باید از اولویت ­های تبلیغی و ارشادی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

 

از دولت عزیز و رئیس جمهور گرانقدر حضرت آیت الله رئیسی انتظار دارد برای تحقق راهبرد « ایران قوی » در یک حرکت جهادی آبادانی و رونق معاش و معاد مردم عزیز و شریف را با هم مدیریت کنند. راه پیشرفت و تکامل   باذن الله باز است و خداوند فرموده است: » وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا «

 

                                                                                                                    دکتر سید احمد زرهانی

                                                                                                                           قائم مقام ستاد اقامه نماز 

 

پایان پیام/35

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استاد حوزه و دانشگاه

خواندن زیارت اربعین یکی از نشانه های ایمان مومن است/ اربعین نقطه ثقل اتحاد و انسجام همه ملت هاست

حجت الاسلام نوچمنی با بیان اینکه اربعین نقطه ثقل مرکزی اتحاد و انسجام همه ملت هاست، گفت: نه تنها مسلمانان شیعه و سنی بلکه همه ادیان الهی و غیر الهی در اربعین حسینی حضور دارند.

اخبار برگزیده شبستان