آن چه مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به رسانه ها گفت
از تولد دیرهنگام «لاله» تا اشتیاق «وی او دی» ها به سینمای مستند
مهمترین خبر محمد حمیدی مقدم در نشست خبری با رسانه ها، مشخص شدن سرنوشت «لاله» پس از سال ها بود، گرچه تلاش برای گسترش مارکتینگ سینمای مستند و تجربی و تغییر در فرمت برگزاری سینماحقیقت هم محورهای مهم این نشست تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، وقتی مدیر یک نهاد فرهنگی تغییر می کند، مدیر جدید با پرسش های متعددی از سوی اهالی رسانه درباره سیاست های آینده روبرو می شود. این وضعیت در مورد سینما -با گستردگی و شمول بالای مخاطب- جدی تر است. سینما همواره متن و حاشیه خاص خود را دارد و نشست خبری مدیران سینمایی معمولا از داغ ترین برنامه های فرهنگی است.

 

این قضیه درباره «محمد حمیدی مقدم» هم صادق است. مدیر عامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که حدود دو ماه است بر مستند این نهاد سینمایی تکیه زده است. ظهر امروز سه شنبه 23 مهر نخستین نشست خبری حمیدی مقدم برپا شد تا او پاسخگوی پرسش های متعدد اهالی رسانه باشد.

 

یکی ار مهمترین موضوعات مورد سوال از حمیدی مقدم سرنوشت فیلم «لاله» بود. پروژه ای که در دولت دوم محمود احمدی نژاد با مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی کلید خورد اما به خاطر کارگردان(اسدالله نیک نژاد)، موضوع (داستان زندگی قهرمان زن اتومبیل رانی ایرانی) و اختلافات گسترده مالی با حاشیه روبرو شد و تولید آن متوقف شد. در همه این سال ها بارها اخباری ضد و نقیض از تغییر در تیم سازنده فیلم و از سرگیری فیلم برداری آن مطرح شده اما تاکنون هیچ یک نتیجه ای دربرنداشته است. حالا اما حمیدی مقدم در نخستین حضور رسانه ای خود، اخباری تازه از «لاله» داشت. او گفت که از در سال 97، هیئت امنای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای تعیین تکلیف این پروژه تشکیل جلسه داد و به تشکیل یک شورای حکمیت در این زمینه رای داد. در نتیجه با تصمیم شورای حکمیت، یک تیم کارشناسی هزینه های تولید «لاله» را ارزیابی کرد که بر اساس آن اتمام پروژه نسبت به تلیق آن به صرفه تر بود. بنابراین از شهریورماه امسال تیمی به تهیه کنندگی تورج منصوری -که خود مدتی در کنار این پروژه بوده- کار را از سرگرفت و صحنه های مهم برخورد و درگیری اتومبیل ها را فیلمبرداری کرد.   

 

وی ادامه داد: این فیلم که به طور کامل در مالکیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، اکنون مراحل تدوین را سپری می کند و امیدواریم نخستین نمایش نسخه کامل خود را در جشنواره فیلم فجر امسال تجربه کند.

 

وقتی مدیریت سینما تغییر می کند، به طور طبیعی ساختارهای سینمایی هم دچار تغییر و تحول می شود. این ساختارها شامل مراحل حمایت، تولید و اکران فیلم ها می شود که هریک از نهادهای سینمایی مسئول بخشی از آن هستند. در این میان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی چنان که محمد حمیدی مقدم می گوید تنها مسئولیت حمایت و تولید آثار سینمایی را برعهده دارد. او اما در نشست خبری خود توضیحاتی درباره تعامل نهاد متبوع خود با گروه هنر و تجربه، وی او دی و شبکه نمایش خانگی و پخش کننده های بین المللی ارائه داد.

 

حمیدی مقدم درباره گروه هنر و تجربه گفت: موسسه هنر و تجربه ایرانیان به عنوان مجموعه ای مستقل، تنها مسئولیت اکران آثار سینمایی مرتبط با این حوزه را برعهده دارد. چندماهی است مرکز گسترش به عنوان ناظر مالی و کاتالیزور میان سازمان سینمایی و این موسسه فعال شده است.

 

«وی او دی» ها به عنوان پدیده تازه نمایش فیلم و سریال، خیلی زود جایگاه خود را در میان مخاطبان ایرانی پیدا کردند. نکته ای که رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان یکی از راه های دیده شدن فیلم های مستند و تجربی به آن تکیه می کند: «همکاری مرکز و وی او دی ها بر اساس یک علاقه مشترک شکل گرفت. حتی می توان گفت آن ها پیشقدم شدند و مشتاق بودند. به همین خاطر از ابتدای حضور در مرکز با آن ها وارد مذاکره شدیم. براساس توافق صورت گرفته، از این پس تولیدات مرکز در پنجره ای ویژه قرار داده می شود و آثار با لوگوی مرکز به نمایش درمی آید.

 

بخش سوم مورد تاکید حمیدی مقدم، حضور سینمای مستند و تجربی ایران در بازارهای جهانی بود. وی با اشاره به این که پخش کنندگان بخش خصوصی ایرانی بیشتر در حوزه فیلم های بلند فعال هستند، از جستجوی راه های نوین برای دستیابی به بازارهای تازه در عرصه بین المللی خبر داد.  

 

مدیرعامل مرکز گسترش در همین زمینه به تلاش برای پیشبرد دیپلماسی فرهنگی خصوصا با کشورهای همسایه و همفکر از طریق سینما اشاره کرد و گفت: سینمای مستند ما در میان کشورهای همسایه نیز به خوبی معرفی نشده است. با توجه به چالش های مالی، تلاش برای تولید مشترک با سایر کشورها از سیاست های مهم ماست تا هم فیلمساز ما به بازار جهانی راه یابد و هم لوکیشن ایران مورد توجه گروه های خارجی قرار گیرد. البته ورود مستند به تلویزیون های خارجی را نیز در نظر داریم.

 

وی در پایان این بخش از سخنان خود تاکید کرد: ما بر مارکتینگ تاکید بسیاری داریم و مرکز گسترش از طرق مختلف به دنبال جذب و بازگشت سرمایه به سینمای مستند و تجربی است. بنابراین علاقه مندی ما انتفاع سینماگران از منافع مالی فیلمسازی خود از طرق مختلف است و تلاش می کنیم بیشترین سهم مالکانه را به فیلمسازان اختصاص دهیم؛ چرا که در وضعیت کنونی «بازگشت» سرمایه مهمترین عامل انگیزش برای فعالان عرصه سینماست.
 

 

توجه به حمایت و تولید آثار با موضوع دینی، پرسش دیگری بود که مدیرعامل مرکز گسترش درباره آن گفت: اولویت های موضوعی ما در شیوه نامه منتشر شده است که یکی از آن ها توجه به موضوعات دینی و قرآنی است، اما آن چه در این میان اهمیت دارد تاکید ما بر تزریق نگاه هنرمندانه به این فیلم هاست تا در نهایت محصولی ماندگار و تاثیرگذار به جامعه عرضه شود.

 

 

اما پایان بخش سخنان محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اعلام خبر آغاز به کار نخستین آرشیو تولیدات مرکز بود. وی در توضیح این طرح گفت: نخستین کتابخانه ویدیویی آثار مرکز گسترش با هدف خدمات دهی به فعالان حرفه ای حوزه مستند و تجربی و اهالی رسانه و برآورده کردن نیاز- تحقیقی پژوهشی موجود در جامعه نسبت به این آثار، پس از برپایی سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت، فعالیت خود را آغاز می کند.

چاپ خبر