«آموزش هنر به کودکان» در گفتگو با هومان اسعدی
آموزش عمومی موسیقی در مدارس به ادراک موسیقایی کودکان کمک می کند
استاد دانشگاه و پژوهشگر با بیان اینکه آموزش موسیقی تنها مربوط به آموزش تخصصی در هنرستان ها نیست، گفت: اگر در مدارس و در سیستم آموزش و پرورش هم آموزش عمومی موسیقی وجود داشته باشد سطح ادراک موسیقایی مردم بالا می رود.

خبرگزاری شبستان-سرویس فرهنگی، لیلا ضامنی: آموزش موسیقی در رشد شناخت و تفکر انتزاعی نقش دارد و می تواند باعث افزایش توانایی‏ های کلامی و حافظه در کودکان  شود موسیقی از طریق تأثیر بر توانایی شنیداری و بهبود کیفیت آن باعث افزایش قدرت کسب زبان و قابلیت‏ های شناختی در کودکان می‏ شود، موسیقی در کشور ما در هنرستان های موسیقی و آموزشگاه هایی  موسیقی خصوصی توسط مدرسان به کودکان آموزش داده می شود، شیوه آموزش موسیقی به کودکان در هنرستان های موسیقی و آموزشگاه های موسیقی را با «هومان اسعدی» پژوهشگر و مدرس موسیقی و عضو جامعه بین‌المللی اتنوموزیکولوژی، انجمن بین‌المللی پژوهشگران آسیای مرکزی، گروه مطالعاتی «مقام» و گروه مطالعاتی «منابع تاریخی موسیقی سنتی» در شورای بین‌المللی موسیقی سنتی یونسکو، عضو و نماینده‌ شورای بین‌المللی موسیقی سنتی یونسکو، سرپرست کمیته‌ ملی مجموعه‌ بین‌المللی ادبیات موسیقایی یونسکو در ایران، عضو و رئیس اسبق هئیت مدیره‌ی کانون پژوهشگران خانه‌ موسیقی ایران به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

سیستم آموزش هنر در هنرستان های موسیقی و آموزشگاه های موسیقی به کودکان در کشور چگونه است؟

در آموزش موسیقی آنچه بسیار مهم است قطعا اتصال نظام های آموزشی مختلف با یکدیگر است، یعنی در هنرستان از ابتدا چه کارهایی انجام می شود که بعدا در دانشگاه  ادامه پیدا کند؛ متاسفانه هماهنگی بین آموزش در هنرستان ها و دانشگاه وجو ندارد؛ فرض کنید وزارت آموزش و پرورش متولی هنرستان است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم متولی است خود این دو تا مسئله است و معلوم نیست چه خبر است و از آن طرف وزارت علوم یک سیستم دیگری دارد بعضا دروس تکراری وجود دارد.

 

شما قائل به این هستید که آموزش موسیقی از هنرستان تا دانشگاه باید همسان و مستمر باشد؟

بله، باید برای همسان سازی و استمرار تداوم نظام آموزشی با توجه به مقاطع مختلف دقیق تر فکر شود؛ درست است که پایه های اصلی آموزش از طریق هنرستان گذاشته می شود هرچه آنجا آموزش درست تر و دقیق تری باشد نتیجه خوب خواهد داد چون  آموزش از سنین کودکی شروع شده است؛ بسیاری از شرکت کنندگان ما در جشنواره موسیقی از هنرستان ها در بخش کلاسیک و دستگاهی از هنرستان های موسیقی هستند  و همیشه نتایج خوبی هم داشته اند.

 

آیا در آموزش موسیقی به کودک استعداد تاثیر گذار است یا شیوه مهارت آموزی می تواند بیشتر اثر گذار باشد؟

 قطعا این مسئله هم ذاتی و هم اکتسابی است؛ مقدار زیادی اش به توانایی هایی ذاتی که در فرد وجود دارد برمی گردد که این توانایی باید به درستی باید پرورش داده شود؛قطعا استمرار و تداوم پشتکار زیاد می تواند به موفقیت فرد منجر شود؛ ما افرادی را داریم که در سنین بالا شروع به آموزش کردند و با استمرار جزو افراد مطرح در موسیقی شدند، به طور کلی آموزش موسیقی مثل آموزش زبان خارجی از سنین کودکی راحت تر است، وقتی کسی در کودکی زبان خارجی را یاد می گیرد لهجه وفهم اش فرق می کند با کسی که در سن بالاتر یاد می گیرد.

 

آیا آموزش عمومی موسیقی در مدارس به فهم بیشتر موسیقی کمک می کند؟

آموزش موسیقی دو بعد دارد فقط مسئله آموزش تخصصی در هنرستان نیست، اگر در مدارس و در سیستم آموزش و پرورش هم آموزش عمومی موسیقی باشد، سطح ادراک موسیقیایی مردم بالا می رود، شما افرادی را در خارج از کشور می بینید که در رشته فیزیک، شیمی یا حتی پزشکی تحصیل کرده اند و دانش عمومی قابل توجهی از موسیقی دارند چون در دروس عمومی اجباری شان موسیقی داشتند، اما اینجا گاهی اوقات ما با همکارانمان که دکترای معماری در دانشگاه صحبت می کنیم می بینیم حتی اصول اولیه موسیقی و انواع موسیقی را هم نمی داند؛ یک زمانی در دانشگاه به ما می گفتند چرا فلان خواننده پاپ را برای تدریس نمی آورید، خواننده ای که حتی دیپلم هم ندارد، بنابراین آنچه مهم است فقط مسئله آموزش فنی و تخصصی هنرستان نیست  بلکه آموزش عمومی موسیقی نیز مهم است، اگر به آموزش عمومی موسیقی توجه شود مخاطب شعور و ادراک اش بالاتر میرود و ادراک بیشتری پیدا می کند در نتیجه اهل فن هم  کار فنی تری  انجام می دهندف من تاکید می کنم باید در مدارس به آموزش عمومی موسیقی باید توجه کرد.

 

سن آموزش موسیقی به کودک چه سنی است؟

متدهای برای آموزش موسیقی به کودک در سنین پائین وجود دارد متدهای مختلفی که برخی از آنها در ایران رایج است که در تخصص من نیست.

چاپ خبر