شبستان از کاسبی در بهشت زهرا گزارش می دهد
چند می گیری مزار بشوری؟
شستن مزار، گل آرایی و پخش نذری هم یک شغل شده است. آن ها پول دریافت می کنند و به صورت آنلاین خدماتی که بر روی مزار انجام می دهند، برای اقوام متوفی می فرستند.

 خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی، معصومه بدخشان:  با افزایش مشغله های زندگی و روی آوردن مردم به شهر نشینی شغل های مختلفی بنا به نیاز افراد جامعه به وجود آمده است. شغل هایی که زمانی عجیب به نظر می آمد اما با گذشت زمان دیگر یک امر طبیعی برای برخی از مردم جامعه به شمار می آید.

 

گریه کن برای مراسم های عزاداری را در فیلم «چند می گیری گریه کنی» که 14 سال پیش به کارگردانی «شاهد احمد لو» و نویسندگی «محسن تنابنده» و «حسن وارسته» در قالب ژانر کمدی تولید شد که نشان از یک واقعیت در جامعه داشت.  در آن زمان این موضوع را افکار عمومی کمتر می پذیرفت اما با گذشت زمان شرکت هایی برای ارایه خدماتی همانند پرجمعیت نشان دادن مراسم ختم و گریه کن ایجاد شد.

 

 می توان یکی از مهمترین دلیلی که افراد از این خدمات استفاده می کنند را چشم و هم چشمی دانست تا مراسم هایشان پررونق تر از مراسم دیگران نشان داده شود.

 

یک حقیقت تلخ نهفته این است که برخی از خانواده به دلیل سکونت در خارج از کشور و مشغله های زیاد زندگی  حاضر به حضور در مراسم عزیزانشان نمی شوند و پرداخت پول به شرکت ها مراسمی با آبرو البته از نگاه خود می گیرند.

 

این روزها این شغل ها  جزیی تر شده است. برای نمونه با پرداخت پول روشن کردن شمع، شستن مزار و گل کاری را به غریبه ها سپرده می شود. انسان ها با بهانه  مشغله زیاد و  برای اینکه عذاب وجدان نداشته باشند که بر سر خاک عزیزان خود نمی روند، با پرداخت پول به دیگران زحمت شستن مزار و گل کاری را می دهند.

 

افرادی که متوجه  این خلاء ها شده اند برای تبلیغات شستن مزار کارت های تبلیغاتی نیزچاپ می شود تا مشتری های بیشتری را جذب کنند.

 

یکی از کارت های تبلیغاتی که بدون هیچ اسم و رسمی هم است و به شعر « برمزارم بیا... یادم کن   بخوان سوره ای شادم کن» مزین شده است تبلیغ روشن کردن شمع، گل کاری و شستن با گلاب را تبلیغ کرده است.

 

شستشوی مزار با گلاب 50 هزار تومان

با شماره ای که بر روی کارت نوشته شده است تماس می گیرم، خانمی پاسخ می دهد و در همین ارتباط به خبرنگار شبستان می گوید: برای شستن مزار مبلغ 50 هزار تومان دریافت می شود.

 

او ادامه می دهد: این کار توسط خانم هایی که سرپرست خانواده یا بد سرپست هستند انجام می گیرد. خدمات دیگر همچون پخش نذری نیز انجام می گیرد.

 

 

 

او تاکید می کند: تمام کارهایی که انجام می شود مشتری می تواند به صورت آنلاین ببیند.

 

در همین ارتباط، یک متخصص علوم رفتاری معتقد است نمی توان به ایجاد این شغل ها با توجه به نرخ بیکاری و شرایط سخت اقتصادی خرده گرفت اما به این موضوع که افرادی به این خدمات روی آورده اند، ایراد گرفت چون نشان از رسوخ اشراف زدگی به دنیای اموات دارد.

 

«مجید ابهری» به خبرنگار شبستان می گوید: سبک زندگی در  هر جامعه تعیین کننده طرز تفکر، روش برخورد و روابط فردی و اجتماعی تشریفات شادی و غم ها را تعریف و تبیین می کند.

 

این متخصص علوم رفتاری ادامه می دهد: در هر کشور تشریفات و قواعد مرگ و آداب برگزاری مراسم اعم از تشیع و تدفین و برگزاری یادبود تابع شرایط و قواعد خاصی است که با تفاوت هایی در تمام دنیا به اجرا در می آید. در کشور ما آیین مقدس اسلام تاکیداتی در بزرگداشت و یادبود از دنیا رفته گان دارد که باید در قبرستان مسلمین با شرایط و احترام خاص تشیع شود.

ابهری بیان می کند: حالا که فضای مجازی  در تمام زندگی ما رسوخ  کرده است. از عکاسی و خرید و مسافرت. در برخی موارد گام ها فراتر رفته است و از دنیا زندگان به دنیای اموات نیز کشیده شده است.

 

زندگی اشرافی به اموات نیز رسیده است

وی ادامه می دهد: اخیرا بین گروه ها با پخش آگهی در خیابان ها و بهشت زهرا (س) و سالن تطهیر و بخش های مختلف کارت هایی پخش می کنند که بر روی آن نوشته شده است آداب  برگزاری اموات به گونه ای برپا می شودکه شما از منزل به صورت آنلاین می توانید ببینید.

 

 تشریفات و زندگی اشرافی تا آنجا رسوخ کرده که می بینید،  زندگی اشرافی نیز به دنیای اموات راه یافته شده است.

 

این آسیب شناس اجتماعی  تاکید می کند: شستشو با گلاب، چیدن گل، روشن کردن شمع و هیچنین فاتحه خوانی توسط یک یا دونفر که اقوام متوفی میتوانند به صورت آنلاین شاهد مراسم باشند. حتی جلسه ای در خانه برگزار می کنند واین مراسم را به صورت آنلاین نشان می دهند.

 

ابهری بیان می کند: عده ای با توجه به امکانات فضای مجازی و باتوجه ترافیک سنگین جاده بهشت زهرا و مشکلات رفت آمد در هوای سرد و گرم و یافتن مزار متوفی دست به ابتکاراتی زده اند. هرچند باعث تاسف و تعجب است اما در نوع خود نشان می دهد برخی از هم وطنان برای دست یافتن به درآمد و پول چه ابتکاراتی به کار می برند. البته این ایده را استارت آپی نمی توان قلمداد کرد.

 

وی تاکید می کند: شاید از اینکه اشتغالی برخی از جوانان ایجاد می شود در  شرایط اقتصادی کنونی نمی توان انتفادی به اینگونه، حرکات و رفتارها کرد.

 

مرگ وسیله ای برای برتری جویی

ابهری بیان می کند: باتوجه به ماهیت اشراف زدگی، مصرف زدگی و رقابت های ناسالمی که در این زمینه به وجود می آید این حرکت تاچند وقت دیگر به صورت برنامه های زندگی، از ما بهتران در می آید.کسانی که مرگ را وسیله ای  برای برتری جویی قلمداد می کنند.

وی تاکید می کند: متولیان فرهنگی مخصوصا صاحب نظران دینی باید به اینگونه افراد تذکر دهند به جای اینگونه هزینه ها که هیچ نفعی برای متوفی ندارد میتوان به نیازمندان و افراد محتاج مخصوصا در این ماه مبارک رمضان کمک کرد. کسانی که می توانند یک وعده گوشت یا مرغ برای فرزندان خود خرید و روح متوفی را شادکنند و برایش ثواب کسب کنند.

 

کمرنگ شدن روابط عاطفی حتی با اموات

 

این متخصص علوم رفتاری می گوید: از نگاه رفتار شناسی علت این کار کمرنگ شدن روابط عاطفی حتی با اموات می باشد. خیلی از افراد به دیدار پدر ومادر زنده خود نمی روند و با اعیاد و مراسم ها مختلف با  یک پیامک با آن ها همدلی می کنند. چگونه این فاصله طول و دراز را از شمال تهران به جنوب تهران بروند و وقت خود را صرف کنند. آن هم برای کسی که از دنیا رفته است.

 

دلیل این رفتاری این موضوع کمرنگ شدن روابط عاطفی، فاصله گرفتن از ارزش های دینی و اخلاقی و از نظر اجتماعی و فرهنگی برتری جویی و گرایش به زندگی اشرافی و اینکه بتوانند با یکدیگر در این زمینه ها رقابت کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چاپ خبر