آیت الله رشاد:
حوزه باید توجه ویژه‎ای به فلسفه داشته باشند
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر لزوم توجه بیشتر حوزه علمیه به فلسفه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «علی اکبر رشاد» درآیین نکوداشت پرفسور «محمد لگنهاوزن» که امروز (پنجشنبه 29 فروردین) در موسسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: پرفسور لگنهاوزن یک شخصیت جستجوگر و پرسشگر است که یک مسلمانی سلمان وار را برگزید. وی از پایگاه فلسفه دین به دین رسید و با تفکر و تعقل و جستجو و پرسشگری به دین حق یعنی تشیع دست یافت.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: لگنهاوزن یک شخصیت بابرکت است و آثار مکتوب وی که اکثرا به فارسی ترجمه نشده، بسیار ارزشمند و گره گشا و راهگشاست. شخصیت ایشان منشأ انتشار مباحث ارزشمندی در مراکز علمی کشور به ویژه حوزه شد.


وی اظهار داشت: ایشان شاگردان برجسته ای را تربیت کرده است و یک حکیم به شمار می آید که تواضع از ویژگی های وی بوده و شخصیتی متواضع و فروتن است.


آیت الله رشاد تصریح کرد: در سفر حج با ایشان ارتباط  داشتم و به اخلاص و اخلاق و صفای باطن و خوی حکیمانه وی پی بردم. زندگی وی با فراز و شیب های فراوانی روبرو بود تا اینکه به مذهب تشیع گرایش پیدا کرد و زندگی خود را وقف دین و مذهب کرده است.


وی با انتقاد از بی توجهی به فلسفه در جامعه علمی ایران ادامه داد: متاسفانه ارزش و کارکرد فلسفه دین در جامعه علمی ما مورد توجه نیست و در حوزه کمتر مورد اعتنا قرار می گیرد در حالی که فلسفه دانش حوزه است نه دانشگاه. اصحاب دانشگاه نسبتی با فلسفه دین ندارند و غیر از اهل فن باید به کلام و عقاید بپردازند.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد که اهل فن و اصحاب حوزه هستند که باید به فن دین توجه ویژه ای داشته باشد چرا که تحول در دانش های حوزوی در گرو توجه به فلسفه های مضاف است و در این میان فلسفه دین جایگاه خاصی دارد.


وی خاطرنشان ساخت: فلسفه دین الحادی و مسیحی و یهودی و تحت تاثیر مکاتب فلسفه غرب کارگشا و راهگشا نیست بلکه زیانبار است. فلسفه دین در نگاه رایج یک قلمرو محدودی دارد و به مثابه یک دانش، ساختار و انسجام ندارد و به مباحث محدودی می پردازد که رمز آن نیز اینست که عمدتا زادگاه فلسفه دین عالم مسیحیت است.


رشاد از مسیحیت کنونی به عنوان سنت مسیحی فاقد شریعت یاد کرد و گفت: مسیحیت کنونی، دین حداقلی به شمار می آید. مباحث فلسفه دین متاثر از قلمرو محدود دین کنونی مسیحیت مطرح می شود و به حوزه های بسیاری که در نگرش اسلامی در چارچوب دین قرار می گیرد توجهی نمی شود.


وی افزود: دیگران که بیشترین افراد را در مقطع تاسیس این ادبیات علمی و حوزه معرفتی نقش داشته و ملحد بودند و ملحدان در تاسیس فلسفه دین نقش زیادی دارند، همین سنت دینی را دیده و قلمرو را محدود فرض کردند اما در نگاه اسلامی و با لحاظ اینکه مصداق دین برای ما اسلام است قلمرو فلسفه دین بسیار گسترده است.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: فلسفه دین به معنای اعم شامل فلسفه عقاید و علم دینی و اخلاق دینی و احکام دینی است و قلمرویی به گستردگی دین اسلام دارد. باید پاسخگوی پرسش های فلسفی در همه اضلاع هندسی دین باشد.


وی تصریح کرد: ما باید فلسفه دین اسلام را تاسیس کنیم. دانشمندان سالیان دور به تفاوت میان ادیان که گاهی به تناقض و رویارویی همه جانبه می رسید، آگاه بودند و بر این اساس به فلسفه اسلامی اهتمام می ورزیدند.


رشاد بیان داشت: حوزه باید به فلسفه دین توجه داشته باشد زیرا تکامل معرفت دینی در گرو فلسفه دینی است و توسعه اخلاق و احکام در گروه توجه به فلسفه است. فقه و اجتهاد نیازمند به بحث مطالعه درباره فلسفه دین است.


وی تأکید کرد: فقه در گذشته مبتنی بر اصول بوده و اصول مبتنی بر علم کلام بوده است. ما امروز یک خاکریز عقبتر رفته و فلسفه دین چالش کنونی را تشکیل می دهد و بر این اساس اصول فقه ما باید مبتنی بر فلسفه دین باشد. فقه باید نگاه فلسفه دینی داشته باشد و اگر فقه می خواهد فقه نظام و حکومت و مدیریت جامعه را به عهده بگیرد بدون نظریه پردازی در فلسفه فقه نمی توان به این آرمان و هدف دست یافت.

چاپ خبر