واقعیت حمل و نقل عمومی از حرف تا عمل/ رویکرد ویژه برنامه سوم به حمل و نقل عمومی
موضوع توسعه شهری، حمل و نقل عمومی و محیط زیست یکی از موضوعات محوری و مورد تاکید در برنامه سوم توسعه شهر تهران است و حتی برای تقویت این امور، مصوب شده است تا صندوق توسعه شهری، حمل و نقل عمومی و محیط زیست نیز ایجاد شود.

به گزراش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، شورای شهر تهران از روز یکشنبه بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران را در دستور کار قرار داده است و به صورت فوق العاده در حال بررسی این برنامه پنج ساله است تا پس از تصویب در شورای شهر و تایید نهایی در فرمانداری به شهرداری تهران ابلاغ شود. پس از ابلاغ برنامه سوم توسعه، شهرداری تهران موظف است تا لایحه بودجه 98 را براساس این برنامه تهیه و به شورا ارائه کند.

 

در روند بررسی مواد 96 گانه لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران، یکی از موضوعاتی که در این برنامه مورد تاکید و توجه قرار گرفته است، بخش حمل و نقل عمومی و حفظ محیط زیست است. به طوریکه ایجاد صندوق توسعه شهری و حمل و نقل و محیط زیست از دل این برنامه 5 ساله بیرون آمد و به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

«محسن هاشمی » در جریان بررسی برنامه سوم توسعه تهران و درخصوص تشکیل یک یا دو صندوق توسعه شهری، حمل و نقل و محیط زیست، گفت: در این خصوص نظر استمزاجی مجدد گرفته می شود تا در اینده طبق آن عمل شود.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: باید توجه کنیم که از چه منابعی قرار است به این صندوق پول تزریق شود، لذا این موضوع هنوز مشخص نیست و ممکن است منابع تزریقی به آن شامل منابع بیرونی، صندوق توسعه ملی، منابع دولتی و یا بخش خصوصی باشد.

 

در ادامه و پس از نظرخواهی مجدد تشکیل دو صندوق مجزا برای توسعه شهری، حمل و نقل و محیط زیست رأی نیاورد و اعضای شورای پنجم به تشکیل یک صندوق واحد توسعه شهری، حمل و نقل و محیط زیست رای دادند.

« محمد علیخانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درخصوص اهمیت حمل و نقل عمومی در برنامه سوم توسعه گفت: در بخش های مختلف تا آنجا که توانسته ایم با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی و ترافیک درمدیریت شهری اولویت دارد، به آن پرداخته ایم.

 

 رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: در برنامه سوم توسعه به موضوع حمل و نقل عمومی بسیار اهمیت داده شده و بندهای مختلفی به آن اختصاص یافته است.

 

 وی با اشاره به ایجاد صندوقی برای حمایت و پشتیبانی از حمل و نقل عمومی، خاطرنشان کرد: ایجاد صندوقی نیز برای توسعه حمل و نقل عمومی و حفظ محیط زیست در صد و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران تصویب شد که جزو بندهای این برنامه است.

 

علیخانی با بیان اینکه «صندوق توسعه شهری، حمل و نقل محیط زیست» برای پشتیبانی از حمل و نقل است، درخصوص نحوه تامین منابع صندوق توسعه شهری و حمل و نقل عمومی توضیحاتی داد.

 

وی یادآور شد: در گذشته جرایمی داشتیم که از کسری پارکینگ ساختمان ها و بناها گرفته می شد، و هزینه آن باید برای ساخت پارکینگ صرف می شد اما این اتفاق هیچ وقت رخ نداده است.

 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: حمل و نقل همیشه در شعار جزو اولویت بوده اما در عمل، حمل و نقل را در اولویت قرار نداده ایم.

 علیخانی پیشنهاد کرد: درصدهایی از درآمدهایی که در بخش حمل نقل مثل پارک های حاشیه ای، طرح ترافیک وجود دارد در این صندوق ذخیره شود و از بخش حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و توسعه آن و محیط زیست پشتیبانی شود.

 

 وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که شهرداری بدهکار است نمی توانیم مازادی در این صندوق داشته باشیم اما شرایط اقتصادی فعلی شهرداری پایدار نخواهد بود و قرار نیست همیشه در این شرایط اقتصادی بمانیم؛ روزهای بهتری پیش روی شهرداری تهران وجود دارد.

 

 رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: باید پیش بینی ها را برای آینده انجام دهیم. اگر در حال حاضر به فوریت امکان آن نباشد که مبلغی در این صندوق ذخیره شود اما می توان این پیش بینی را کرد و این صندوق را ایجاد کرد.

 

علیخانی که معتقد است ایجاد صندوق توسعه شهری، حمل و نقل و محیط زیست می تواند راهگشا باشد، یادآور شد: در دولت نیز صندوق توسعه ملی پایه گذاری شد و در روزهای خوب دولت که درآمدهای خوبی داشت، در آنجا ذخیره منابع برای روزهای سخت انجام شد.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر از گذشته صندوق توسعه شهری، حمل و نقل عمومی و محیط زیست را داشتیم امروز که با کمبود منابع مواجه هستیم، این صندوق می توانست به بهبود اوضاع، بسیار کمک کند.

 

علیخانی با بیان اینکه هنوز دیر نشده است و امروز می توان برای آینده این پیش بینی را داشت، خاطرنشان کرد: معتقدم که می توانیم به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم و بخشی از درآمدها را برای کارهای اساسی در صندوق توسعه شهری،حمل و نقل محیط زیست ذخیره کنیم.

لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران در حال بررسی است و شورای پنجم در سومین روز از بررسی این لایحه می کوشند تا بهترین برنامه توسعه شهر تهران را تصویب کنند تا لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران براساس آن نوشته شود.

 

موضوع توسعه شهری، حمل و نقل عمومی و محیط زیست یکی از موضوعات محوری و مورد تاکید در برنامه سوم توسعه شهر تهران است که می توان گفت یکی از نقاط قوت این برنامه محسوب می شود و حتی برای تقویت این امور، مصوب شده است تا صندوق توسعه شهری، حمل و نقل عمومی و محیط زیست نیز ایجاد شود اما باید دید، برنامه پنج ساله ای که تصویب می شود در اجرا، چه میزان در بخش حمل و نقل عمومی عملیاتی خواهد شد.

 

چاپ خبر