شبستان گزارش می دهد
باز هم پای جوانان در کار است/دلواپسی هایش حتی روی کلماتی که به کار می برد هم نشسته
دغدغه مند است و دلواپسی هایش حتی روی کلماتی که به کار می برد هم نشسته است، همراهش کتابی است که می خواند و حالا برای برطرف کردن ضعف مهارت های ارتباطی با استفاده از یار مهربان در راز و جرگلان پل زده است.

خبرگزاری شبستان، بجنورد؛ رحمت الله دهش را اول بار در سومین دوره کارگاه های آموزشی باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان بجنورد دیدم، آنجا بود که از طرحش گفت، از اتفاقات خوبی که همنشینی با کتاب برای کودکان و نوجوانان بخش جرگلان از توابع بخش مرزی و محروم شهرستان راز و جرگلان رقم زده است، از سختی ها و محدودیت ها هم گفت.

 

این جا هم پای جوانان در میان است، همان هایی که دغدغه کار فرهنگی آنان را بر آن داشت که اقدام به تربیت کتابخوان و بعد هم راه اندازی کتابخانه های خانوادگی؛ محله ای و... کنند؛ از این جا شروع کرد: اواسط سال 95 بود که با تعدادی از کودکان و نوجوانان بخش جرگلان آشنا شدیم و جای خالی خیلی چیزها از جمله کتاب را در بین آنها احساس کردیم.

 

دهش افزود: در همان ابتدای راه به ساده ترین کار فکر کردیم آنهم تامین کتاب و تحویل آن به معلمان مدارس برای ایجاد ساعت مطالعه در کلاس بود؛ در فضای مجازی درخواست کتاب دادیم  و100 تا 200 عنوان کتاب و مبالغ نقدی  به دستمان رسید.

 

وی گفت: کتاب ها را به معلمان 6 مدرسه با  تبیین هدف مان تحویل دادیم  و چند روزی با خوشحالی از این حرکت سر به بالین گذاشتیم اما مدتی نگذشت که به خاک خوردن کتاب ها پی بردیم؛ تصمیم گرفتیم از خودمان شروع کنیم؛ جمعی با پیش بینی برنامه ها در جغرافیای استان  تشکیل شد و بخش جرگلان هم نقطه شروع فعالیت ها بود.

 

بازهم از فضای مجازی کمک گرفتیم

 

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه اینبار درخواست هایمان در فضای مجازی هدف گذاری شده بود؛ بیان داشت: فعالیت ها با طرح درخواست کتاب در رشته های مورد نیاز به تناسب شرایط بخش جرگلان آغاز و از سوی مردم هم استقبال خوبی شد.

 

وی با اشاره به اینکه روز به روز بر جمع دوستان افزوده شد؛ گفت: در ابتدای اجرای طرح، کتاب های زیادی می رسید ونیاز به کتابدار و تسهیل گر بیشتر می شد، شرایطی که امروز عکس آن رقم خورده است. دغدغه های سال 95، تبدیل به راه اندازی 20 کتابخانه خانگی، مدرسه ای، کسبه ای، مسجدی و.. شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه در 13 مرداد سال 96، نخستین کتابخانه را راه اندازی کردیم؛ افزود: طرح و اهدافمان را در مراحل مختلف بررسی، نقاط قوت و ضعف را شناسایی  کردیم تا با برطرف شدن آن یک گام به هدف ها نزدیک شویم.

 

دهش با اشاره به اینکه نگاه توسعه ای در طرح مان حاکم است؛ بیان داشت: عدم آشنایی با مهارت های گفت و گو، همفکری و تحمل یکدیگر، کمرنگ شدن سرمایه های اجتماعی، لاینحل باقی ماندن مشکلات با توجه به انجام نشدن گفت و گو، کاهش مشارکت، اعتماد و همدلی .... مواردی بود که در روستاها مشاهده کردیم وبراین اساس فعالیت هایی برنامه ریزی شد.

 

وی تمرین کار دسته جمعی، ایجاد زمینه های گفت و گو در بین کودکان و نوجوانان و زمینه سازی برای تسری آن به خانواده ها  را زمینه های دیگر فعالیت کتابداران عنوان کرد و افزود: تلاش ما برای جذب منابع مالی بود تا در تامین کتاب حق انتخاب داشته باشیم و کتابخانه ها به منابع غنی مجهز شوند.

 

این فعال فرهنگی کتابداران و تسهیلگران افتخاری را در صف مقدم  این طرح عنوان کرد و گفت: این افراد در ارتباط مستقیم با کودکان و نوجوان و خانواده هایشان هستند هنر آنان جذب و علاقمند کردن افراد به مطالعه و وقت گذاشتن برای رسیدن به این اهداف است.

 

وی با اشاره به اینکه بودند افرادی که در میانه راه جدا شدند؛ تصریح کرد: فعالیت فرهنگی زمان خاصی ندارد و همیشه باید در این مسیر تلاش کرد و کسانی در این راه می مانند که این مهم را بپذیرند.

 

دهش با افزودن اینکه در مرحله ثبت سمن خود هستیم؛ اظهار داشت: فعالیت کتابداران محدود به معرفی یا تحویل کتاب نیست، برنامه ها متنوعی در قالب بازی و قصه گویی اجرایی می شود.

 

وی محدودیت های منابع مالی را دلیل برگزار نکردن کارگاه های آموزشی برای کتابداران و تسهیلگران طرحشان عنوان کرد و گفت: در نشست هایی که داریم ایده های مختلف ارائه، پردازش و به کتابداران منتقل می شود.

 

دهش ادامه داد: بار کاری طرح بر دوش کتابدار است از تامین فضایی برای راه اندازی کتابخانه نه در سطح فضاهای تعریف شده کتابخانه ای که در حد توان، تا دیدار با والدین و جلب رضایت آنان برای مشارکت فرزندان شان در برنامه ها، اطلاع رسانی در خصوص راه اندازی کتابخانه و همه اقداماتی که برای ایجاد اطمینان در خانواده ها و محلات صورت گیرد.

 

وی افزود: کتابدار با طرح مسئله در وعده چای که برگزار می کند حاضران را برای رسیدن به پاسخ به سمت مطالعه کتاب های تعلیم و تربیت یا مرتبط با موضوع مورد نظر سوق می دهد؛ زمینه های مطالعاتی برای نحوه تربیت درست فرزند، شکل گیری ارتباط مناسب زوج ها، پدر و مادر با فرزندان و...به تناسب نیاز محلات و حوزه از سوی کتابدار فراهم می شود.

 

این فعال فرهنگی با تأکید بر اینکه انتظار ما برگشت فرهنگ درست گفت و گو به خانواده ها است و با بیان اینکه  ثمره کمرنگ شدن تعلق خاطر به سرزمین و منابع طبیعی و محیط زیست، مشکلات زیست محیطی است که دست به گریبان هستیم؛ گفت: کشت گونه های مرتبط با اقلیم منطقه، استفاده دوباره از آب مصرفی، معرفی مشاغل گذشته، احیا صنایع دستی، پرداختن به اسب ترکمن، گردشگری منطقه، معرفی تاریخ ادبیات منطقه برای رونق روستاها در برنامه تسهیل گران لحاظ می شود.

 

وی با اشاره به اینکه ارتباط گیری با 200 کودک در روستاهای این بخش مستمر شده است و روستا گردی، تهیه هفته نامه، اردوهای علمی و تفریحی و... در برنامه تسهیل گران است؛ به فعال شدن کودکان در مناسبت های مختلف و واکنش داشتنشان نسبت به رویدادهای مختلف جامعه، به عکس العمل کودکان مخاطب کتابداران و تسهیل گران نسبت به زلزله کرمانشاه و کشیدن نقاشی ونوشتن نامه برای کودکان این منطقه هم اشاره کرد.

 

 

دهش با بیان اینکه نوشتن نامه، کشیدن نقاشی به انضمام دعای خیر برای سامان گرفتن کودکان زلزله زده کرمانشاه نمودی از حساس شدن کودکان به رویدادهای اجتماع بود؛ به برنامه های پیش روی گروه  هم اشاره کرد و گفت: برای یک سال آینده 10 کتابخانه روستایی را به مجموعه  اضافه می کنیم.

 

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمانی نیازمند مشارکت دغدغه مندان حوزه فرهنگی هستیم تا تامین کتاب، فیلم، رایانه و همه تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت های فرهنگی در سطح این کتابخانه ها تسهیل شود؛ یادآورشد: از ایده های جدید استقبال می کنیم و منتظر حضورهمه دغدغه مندان برای انجام کارهای برزمین مانده هستیم.

 

 

 

چاپ خبر