تربیت نسل مهدوی (۴):
نقش زنان در سربازپروری برای امام زمان(عج)
خبرگزاری شبستان: مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) اصفهان گفت: از دیدگاه قرآن، زن گاهی به عنوان کامل کننده و نیمه پنهان وجود مرد و گاهی بدون وجود مرد، مستقلا در جریان تاریخ سازی، تمدن آفرینی و انسان سازی، نقش منحصر بفردی دارد.

به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، در فرهنگ دینی؛ خانه و خانواده، هسته مرکزی اجتماع و مهمترین پایگاه تربیت و از مهمترین نهادهای انسان سازی به شمار می رود. نقش خانه و خانواده در صالح سازی، سالم سازی، مصلح پروری و نشر فضیلت ها، نقش انحصاری و بی بدیل است و از جمله مهمترین رسالت های دینی ما، ضمن مراقبت از خود، خودسازی و اصلاح فردی، توجه به کانون خانواده، استحکام بخشی و اصلاح گری نسبت به آن است تا از این طریق، خود و خانواده خویش را برای درک حرکت جهانی مهدوی آماده سازیم. حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون تربیت محبان اهل بیت(ع) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است، بدین منظور، سلسله گفت وگوهایی را با حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان و مولف کتاب «خانواده مهدوی» داشته ایم که در ادامه پنجمین شماره آن را می خوانید:

 

 

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور با اشاره به نقش زنان در انسان سازی و سربازپروری جبهه حق اظهار کرد: از دیدگاه قرآن، زن گاهی به عنوان کامل کننده و نیمه پنهان وجود مرد و گاهی بدون وجود مرد، مستقلا در جریان تاریخ سازی و تمدن آفرینی و انسان سازی، نقش منحصربفردی را در اختیار دارد.

 

نقش زنان در تربیت تربیت پیامبران الهی

وی اضافه کرد: بطور مثال، قرآن تربیت و آفرینش شخصیت پیامبران الهی همچون؛ ابراهیم، اسماعیل، نوح، موسی و پیامبر گرامی اسلام(ص) را مدیون تلاش زنان آسمانی معرفی می کند که در آن، زن به عنوان مادر و یا همسر، دارای نقش اساسی بوده و در خصوص حضرت عیسی(ع)، دارای نقشی انحصاری بوده است.

 

نیلی پور با بیان اینکه در کنار حضرت ابراهیم(ع) شخصیتی چون هاجر وجود دارد که با تربیت حضرت اسماعیل(ع)، نسل صالحی از ابراهیم را به جامعه بشریت تقدیم می کند، افزود: خداوند متعال در مقام تقدیر از زحمات و از خودگذشتگی این بانوی والامقام، یاد و نام او را در جای جای مراسم حج، چون سعی صفا و مروه و چشمه زمزم زنده نگاه داشته و مقبره او را چون خانه خود(کعبه) مطاف همه حاجیان قرار داده است.

 

نویسنده کتاب خانواده مهدوی با بیان اینکه در کنار حضرت موسی(ع) به مادری برمی خوریم که نقش اساسی تربیت این پیامبر الهی برعهده داشت، تصریح کرد: قرآن در داستان موسی(ع) همیشه به مادر او اشاره کرده است و سخن چندانی از پدر او به میان نیامده است،بطوری که در آیات قرآن در خصوص مادر حضرت موسی(ع) داریم؛ «وَ أَوْحَيْنا إِلي‏ أُمِّ مُوسي‏ أَنْ أَرْضِعيهِ؛ و ما به مادر موسی الهام سرّی و سریع کردیم که او را شیر ده» یا « وَ أَصْبَحَ فُؤادُ أُمِّ مُوسي‏ فارِغاً؛ و قلب مادر موسی (از شدت ناراحتی فرزند) تهی (از همه چیز غیر از فکر او) گشت» که این آیات، بسیار قابل تامل است.

 

نقش منحصر بفرد مادر در تربیت حضرت عیسی(ع)

وی با اشاره به اینکه در تربیت حضرت عیسی(ع) اساسا هیچ مردی (پدری) نقش ندارد و قرآن، مسیح را به عنوان عیسی پسر مریم(س) معرفی می کند، گفت: قرآن همچنان که نقش حضرت مریم(س) را در تربیت حضرت عیسی(ع) منحصر بفرد می داند، نقش اساسی مادر مریم (حنّا) را در تربیت چنین دختر پاکی نیز مورد توجه قرار می دهد و اساسا ولادت مریم(س) را نتیجه استجابت دعا و نذر معنوی مادر او معرفی می کند.

 

جایگاه ویژه حضرت زهرا (س) برای امام زمان(عج)

نیلی پور با اشاره به اینکه امام زمان(عج) مادرشان حضرت زهرا(س) را الگوی خود معرفی می کنند، تصریح کرد: ایشان می فرمایند: «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ؛ در دختر رسول خدا(ص) (مادرم زهرا(س)) برای من سرمشق نیکویی است» و در روایاتی دیگر از ایشان داریم: «المهدی من وُلد فاطمة؛ مهدی(عج) از فرزندان فاطمه(س) است».

 

نیلی پور گفت: براساس همین نقش کلیدی مادران است که در روایات داریم: «الجنّة تحت أقدام الامّهات؛ بهشت زیر پای مادران است».

 

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان با بیان اینکه شهید مطهری دو نقش مستقیم و غیرمستقیم برای زنان در تاریخ سازی و تمدن سازی متصور است، افزود: منظور از نقش مستقیم زن، همان حضور مستقیم وی در صحنه های اجتماعی برای اصلاحگری است که در تاریخ نمونه های فراوانی از آن را مشاهده کرده ایم، بطور مثال حضرت زهرا(س)، با ایراد خطبه در مسجد مدینه، غاصبان خلافت را رسوا کردند و با دفاع همه جانبه از ولایت امیرالمومنین امام علی(ع)، نهضت شیعی و دفاع از امیرالمومنین(ع) را پایه گذاری کرد، بطوری که امروزه مکتب تشیع، میراث ایشان است و حضور بیش از 50 زن میان اصحاب امام عصر(عج) در راستای تاسیس حکومت جهانی ایشان نیز، گواهی بر نقش و تاثیر زنان در تمدن سازی است.

 

وی ادامه داد: مراد از نقش غیرمستقیم زن در تمدن سازی و تحولات اجتماعی، حضور غیرمستقیم او در تحول آفرینی اجتماعی و تاریخی است، در این نقش، زن به صورت فیزیکی در جامعه حضور ندارد اما حضور او در خانه با تربیت مردان تحول آفرین و تاریخ ساز ظاهر می شود و نقش او در انگیزه سازی، مردآفرینی، شجاع پروری و پشتیبانی های تربیتی و معنوی تحقق می یابد.

 

نقش های غیرمستقیم زن در تحول آفرینی و تمدن سازی

نیلی پور با تشریح ابعاد نقش غیرمستقیم زن در تحول آفرینی و تمدن سازی گفت: در نقش مادر، زنان حساس ترین نقش تاریخی و تربیتی یعنی معماری شخصیت قهرمانان و چهره های درخشان تاریخ را برعهده دارند، حضرت زهرا(س) به عنوان مادر نمونه، فرزندانی چون امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت ام کلثوم(س) را تقدیم جامعه بشریت می کند و تمدن عاشورایی را می آفریند.

 

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان با اشاره به اینکه جایگاه همسری دومین نقش غیرمستقیم زنان است، تاکید کرد: نقش یک زن به عنوان همسر، در تاثیرگذاری مثبت بر مرد، در حد مادر و یا در رتبه پس از اوست و در برخی از برهه های تاریخی، این نقش، یکتا و منحصر بفرد بوده است که می توان از حضرت خدیجه (س) نام برد که با فداکاری و پشتیبانی از پیامبر(ص)، تمام اموال و دارایی های خود را فدای اعتلای اسلام کرد.

 

وی با بیان اینکه جایگاه دختری، دیگر نقش غیرمستقیم زنان است، تصریح کرد: نقش یک زن به عنوان دختر نیز می تواند موثر باشد مانند حضرت زهرا(س) که به عنوان دختری بی نظیر، در حمایت از پدر خویش از هیچ کوششی دریغ نکرد و از این رو به «ام ابیها» ملقب گردید و در جایگاه خواهری نیز زنان در حمایت از مردان بزرگ تاریخ، می توانند تاثیرگذار باشند که نمونه بارز آن حضرت زینب(س) است که با پشتیبانی، همفکری، همراهی و تعاون با امام حسین(ع)، ندای قیام عاشورائیان را به سرتاسر امت اسلام و حتی همه بشریت رساند.

 

نیلی پور خاطرنشان کرد: آخرین جایگاه تاثیرگذار زنان، پیروی و حمایت های بی نظیر ایشان از حرکت های اصلاحی و مردان مصلح و تمدن ساز است، این نقش در دوران امام زمان(عج) نیز جلوه می کند و براساس مستندات روایی، حدود 50 تن از اصحاب حضرت حجت(عج) از زنان هستند که می توان مثال هایی از قبیل: حمایت حضرت آسیه (س) از مکتب حضرت موسی(ع) تا مرز شهادت، حمایت حضرت سمیه(س) از آرمان های پیامبر(ص) تا مرز شهادت، حمایت های زنان عاشورایی از نهضت امام حسین(ع) و یا نقش مثبت زنان در حمایت و پشتیبانی از نهضت امام خمینی(ره) را برای این نقش نام برد.

 

*براساس این گزارش، در ششمین شماره از این سلسله گفت وگوها پیرامون قانون فطرت و خانواده ولایی، بحث می شود.

چاپ خبر