خبرگزاری شبستان

شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸

السبت ١٧ ذو القعدة ١٤٤٠

Saturday, July 20, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

مطالب مربوط به کلیدواژه علی یزدان دوست
چند سطر درباره‌ی «بنفشه آفریقایی» مونا زندی حقیقی؛
این عشقِ تا ابد گرامی
فیلمِ تازه‌ی زندی‌حقیقی، داستانی سرراست در ستایش عشق است. نه جنجالی دارد و نه سازنده‌اش گمان برده با جنجال به‌پا کردن، می‌شود فیلمِ سرپایی ساخت. موقعیتی کم‌تر به نمایش درآمده را در روایتی ساده با تماشاگر شریک شده و نمایشی‌ست از انسان در مواجه با عشق.

۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۲۱:۲۶

چند سطر درباره‌ی «تختی» بهرام توکلی؛
همان تختی همیشگی
«تختی» فیلم خوش ساختی است. نفس‌تان را بند نمی‌آورد تا به فرجامش بیاندیشید. پلان‌های جذاب و از کار درآمده‌ای دارد. شجاعانه با مرگ تختی مواجه شده و زندگی او را مسئله می‌داند و نه مرگش. ضعف فیلم اما شخصیت‌پردازی تختی است که درحد شنیده‌هاست، نه بیشتر.

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۱۳:۵۱

چند سطر درباره‌ی «تیغ و ترمه» کیومرث پوراحمد؛
حیف و تمام شده
فیلم تازه‌ی پوراحمد، متاسفانه به تماشا نمی‌ارزد. داستان کم‌مایه‌ای دارد و در کشاندن و درگیر کردن تماشاگر با شخصیت‌ها و روایت فیلم ناکام است. شروعی کم‌جان دارد و سرانجامی ضعیف. یک ادامه‌ی دنباله‌دار از سقوط کارگردانی که دوستش داشتیم.

۱۳۹۷/۱۱/۱۲ - ۲۱:۳۲

چند سطر درباره‌ی «سال دوم دانشکده‌ی من» رسول صدرعاملی؛
تجربه‌ای تازه، نگاه همیشگی
صدرعاملی خواسته در فیلم تازه‌اش، به یک مسئله‌ی اجتماعی از دریچه‌ی ذهنی شخصیت بپردازد. داستانی کم‌تر گفته شده را انتخاب کرده و بی‌آنکه کسی یا چیزی را قضاوت کند، روایت خود را ارائه می‌کند. فیلم به سه‌گانه‌ی دخترانه‌ی او نزدیک است اما درخششی ندارد.

۱۳۹۷/۱۱/۱۲ - ۱۴:۱۲

چند سطر درباره «معکوس» در سینمای رسانه فجر
شاگرد مکتب پدر
«معکوس» می‌خواهد بازگشت به گذشته باشد. بازگشت به سینمای نفس‌گیر کیمیاییِ پیش از انقلاب. سینمای خوش ریتم، پر تنش و درگیر کننده‌ای که حتی سازنده‌اش را سالیان سال درپی رویای تکرار درخشش خود کشاند. نتیجه اما به فیلم‌های اخیر کیمیایی طعنه می‌زند.

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۱۳:۱۱

علی منتظری در نشست «سازمان تئاتر، آری یا نه؟»
نمی خواستند «سازمان تئاتر» تشکیل شود
مدیر اسبق اداره کل هنرهای نمایشی تاکید کرد: ما بایست سازمان تئاتر می‌داشتیم که متولی مستقل تئاتر با حضور هنرمندان و مسئولین باشد. می‌خواستیم تئاتری‌ها مسئولیت تئاتر را برعهده بگیرند و همچنان‌هم عقیده دارم تنها راه نجات، تشکیل سازمان تئاتر کشور است.

۱۳۹۷/۷/۱۵ - ۱۰:۵۴

به بهانه‌ درگذشت استاد بازیگری سینمای ایران؛
همان عزت، بچه‌ سنگلج...
«من برای شما همیشه همان عزتم، بچه‌ سنگلج... همانی‌که از سیزده سالگی در تماشاخانه‌های لاله‌زار با تشویق‌های شما بزرگ شده‌ام... همانی‌که همراه شما با درد‌های ایران، بسیار گریسته‌ام و با شادی‌هایش لبخند‌ها زده‌ام...»

۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۵:۲۲

نگاهی به اقتصاد کم‌جان تئاتر به بهانه‌ی اجرای «ریچارد»
تئاتر، نخستین قربانی است
حال اقتصاد که بد باشد، تئاتر از سبد انتخاب‌های مردم ساده‌تر بیرون می‌افتد. مردمی که نگران شیب تند سقوط ریال هستند و آن‌قدر دغدغه‌های‌شان فزونی داشته که حتی تئاتربین‌ها نیز ساده‌تر از همیشه، صرف وقت و هزینه را برای تئاتر غیرضروری‌ پندارند.

۱۳۹۷/۵/۱۷ - ۰۸:۱۵

نشست خبری جشنواره تئاتر فجر با حواشی همراه شد؛
فرهاد مهندس پور: کوشیدم که عاقل بمانم/ تئاتر ایران مرا نمی خواهد
خبرگزاری شبستان: دبیر جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه انتظار بیشتری از خودم داشتم، گفت: در هشت ماه گذشته، کوشیدم عاقل بمانم و توصیه ام به همکارانم این بود که باید تلاش کنیم تا دیوانه نشویم؛ زیرا فشارهایی که از همه طرف وارد می شود، بیش از حد است.

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۱۶:۳۰

گزارش اختصاصی شبستان از کارگاه دنیای کاغذی؛
نفس بکشید تا زنده بودن‌تان را باور کنند
خبرگزاری شبستان: گری فریدمن، هنرمند استرالیاییِ مهمان در بیست و چهارمین جشنواره‌ی بین المللی کودک و نوجوان همدان؛ سومین جلسه از کارگاه دنیای کاغذی را با ارائه‌ی نکاتی درباره‌ی باورپذیری عروسک ها پی گرفت.

۱۳۹۶/۹/۱۲ - ۱۳:۴۱

عباس کریمی با حضور در غرفه شبستان:
حباب اظهارنظرهای غیرکارشناسی با نقد حقیقی می‌شکند
خبرگزاری شبستان: عباس کریمی منتقد سینما با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در نمایشگاه مطبوعات، گفت: اگر رسانه های رسمی و منتقدان حرفه ای تئاتر و سینما نقد حقیقی داشته باشند، به تدریج حباب اظهارنظرهای غیرکارشناسی می‌ترکد و آن‌چه می ماند نقد حقیقی است.

۱۳۹۶/۸/۸ - ۱۰:۵۳

رامین راستی با حضور در غرفه شبستان:
تئاتر در توسعه شهر تبریز نقش موثری داشته است
خبرگزاری شبستان: عضو هیات مدیره‌ی انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی با حضور در غرفه‌ی خبرگزاری شبستان در نمایشگاه مطبوعات به بهانه‌ کتاب «یک صد سال تئاتر تبریز» از پیشینه‌ی تئاتر این شهر گفت.

۱۳۹۶/۸/۷ - ۱۰:۲۳

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت:
برای حل مشکلات جشنواره تئاتر کودک کوشش می کنیم
خبرگزاری شبستان: فاضل عبادی گفت: جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان، در همدان رشد کرده و برای مثال سال گذشته دو سالن اضافه شده. از نظر اسکان و پذیرایی هم قویتر از گذشته عمل می کنیم و فکر می کنیم در میزبانی بهتر از جشنواره‌ای نظیر تئاتر فجر هستیم.

۱۳۹۶/۷/۳۰ - ۱۵:۰۱

مریم کاظمی مطرح کرد:
نمی توان انتظار معجزه داشت
خبرگزاری شبستان: دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه سطح همکاری سازمان های استان همدان با جشنواره کم شده است، گفت: من در برابر مشکلات نمی توانم انقلاب کنم و نمی توان انتظار داشت معجزه ای رخ بدهد؛ اما تلاش می کنم، جشنواره پیشرفت نسبی کند.

۱۳۹۶/۷/۳۰ - ۱۴:۳۶

نشست تئاتر چه‌کسی سهراب را کشت؟/ بخش سوم
نوشتن از عشق و ایمان از نوشتن درباره مرگ ساده تر است
خبرگزاری شبستان: نوشتن از عشق و ایمان، ساده تر از نوشتن درباره‌ مرگ است. عشق و ایمان به شما انرژی می بخشد اما مرگ چون یک جور نبودن است، شما را به هراس می‌اندازد. برای از عشق نوشتن، می شد نگاه شخصی خود را جاری کنم اما درباره‌ مرگ نه.

۱۳۹۶/۷/۲۶ - ۰۹:۰۸

نشست تئاتر چه‌کسی سهراب را کشت؟/ بخش دوم
بازیگری که اصول فکری دارد با پذیرش هر نقش خود را به چالش می کشد
خبرگزاری شبستان: فرید قبادی مهم‌ترین دلیل حضور خود را در نمایش «چه کسی سهراب را کشت؟» نمایشنامه ظریف، چند لایه و با قابلیت کشف وجوه پنهان شخصیت ها می‌داند. دلایلی که او را علیرغم سختگیری‌اش پس از اجرای نمایش «ترور» به همکاری با شهرام کرمی قانع کرده.

۱۳۹۶/۷/۲۵ - ۰۹:۰۰

نشست تئاتر چه‌کسی سهراب را کشت؟ / بخش نخست
مواجهه اختیار انسان با مرگ و سرنوشت/ خواستم به شاهنامه ادای دین کنم
خبرگزاری شبستان: شهرام کرمی: نمایش با این سئوال آغاز می شود که چه کسی باعث مرگ فرزند شده؟ اما سئوال بزرگ این است آیا اساسا می توانیم از مرگ فاصله بگیریم؟ این سئوالی است که وجوهِ مختلف زندگی را در برابر مرگ قرار می دهد و نوعی مواجه با تقدیر است.

۱۳۹۶/۷/۲۴ - ۰۹:۳۱

رایانی مخصوص مطرح کرد:
هدف از نقد در تئاتر دفاع مقدس نه تخریب که واکسینه کردن آینده است
خبرگزاری شبستان: رایانی مخصوص تاکید کرد: این یک حقیقت است که با نقد و آسیب شناسی ضعف ها می توانیم آینده را واکسینه کنیم و این مهم باید در تئاتر دفاع مقدس هم انجام بگیرد.

۱۳۹۶/۷/۱۹ - ۰۹:۰۷

شهاب الدین حسین پور مطرح کرد:
بازتولید «طپانچه خانم» با اجرایی منسجم
خبرگزاری شبستان: کارگردان نمایش طپانچه خانم از اجرای منسجم تر این نمایش نسبت به دوره ی پیشین اجرا خبر داد و گفت: با همکاری محمد امیر یار احمدی، حدود ده دقیقه از زمان اجرای نمایش را کم کردیم که کمک کرده اجرای منسجم تری را روی صحنه داشته باشیم.

۱۳۹۶/۷/۱۵ - ۱۴:۱۷

صمد چینی فروشان گفت:
تئاتر مقاومت باید به عنوان یک نیاز اجتماعی مطرح شود
خبرگزاری شبستان: صمد چینی فروشان گفت: برای بازگشت تئاتر دفاع مقدس به دوران درخشان دهه ی هفتاد به برنامه ی ده ساله ای نیاز است که بتواند مردم را دوباره نسبت به تئاتر مقاومت حساس کند و آن را به عنوان یک نیاز اجتماعی مطرح سازد.

۱۳۹۶/۷/۴ - ۱۳:۴۹